• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 v uttag i husbilen

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Vi har precis köpt en Fiat Ducato 2,3l Elnage Baron 580 201. Och det jag har upptäckt redan är att det knappt finns några 12 volts uttag. Det som finna fram fungerar ju bara med tändningen på. Så jag vill gärna ha lite råd om hur ni andra har löst det. Både fram och bak i bilen.

Mvh Christer
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Det beror nog på att 15,5W är baserat på 12V. Då blir laddningen drygt 1A. Effekten ökar något när spänningen närmar sig 13V.
2,4A baseras nog på att 24V är framdraget. Då går det att få ut mer effekt.
Ökar man spänningen går går det att få ut mer effekt.
Man får tänka lite tvärtom när det gäller ohms lag.

Det är lite luddigt skrivet av Biltema.
Det kan nog stämma det som Bäckis skriver.
Till USB- uttaget sitter en lite spänningsomvandlare som gör om 12V till 24V till 5V och höjer strömmen i och med detta. Ger inte mer ström vid 24V! Däremot drar den mindre ström då från batteriet men effekten = spänning x ström blir samma, minus några procent i förlust.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Till USB- uttaget sitter en lite spänningsomvandlare som gör om 12V till 24V till 5V och höjer strömmen i och med detta. Ger inte mer ström vid 24V! Däremot drar den mindre ström då från batteriet men effekten = spänning x ström blir samma, minus några procent i förlust.
Är då din slutsats att den även vid 12V borde kunna ge de 2,4 A som det står på den?
Samtidigt säger de ju att förbrukningen är 15,5 W vid laddning. Och det blir ju dryga 1A.
Är det bluffsiffror från dem?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Är då din slutsats att den även vid 12V borde kunna ge de 2,4 A som det står på den?
Samtidigt säger de ju att förbrukningen är 15,5 W vid laddning. Och det blir ju dryga 1A.
Är det bluffsiffror från dem?
Jag tänkte inte på att det 5V i USB uttaget. Tankevurpa. Då ser siffrorna bättre ut.

Annars vad det gäller resistiv last ( inte i det här fallet) så ökar strömmen när spänningen höjs. Om man utgår från motståndet i en glödlampa för 12V.
Om spänningen höjs till 14V med samma lampa som är gjord för 12V då ökar även strömmen. Lampan kommer då att lysa starkare.
Testa gärna och räkna. Man måste lägga in motståndet när man räknar när man jämför 12 resp. 14V. Börja med att räkna ut tex motståndet i en 12V lampa som är på 12W. Lägg in det motståndet och öka spänning till tex 14V.

 
Toppen