• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernattningsförbud Getterön

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Det är förmodligen en depositionsavgift för ett kort som ger tillgång till El och annan servicer. dessa pengar får du tillbaka när du lämnar tillbaka kortet vid avfärd. detta system är vanligt för ställplatser i Danmark.

Det är en obemannad ställplats så det finns ingen att lämna tillbaka kortet till.
HaDe Hasse
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Det är en obemannad ställplats så det finns ingen att lämna tillbaka kortet till.
HaDe Hasse

Det är just sådana obemannade ställplatser i Danmark som jag syftar till. Man betalar i automat och återlämnar kortet i samma automat, då man även får tillbaka depositionsavgiften samt de inbetalda pengar registrerade på kortet för förbrukning som man ej utnyttjat. Pengarna får man cash ur automaten även om man betalat med betalkort när man "checkar" in. Marinan i Middelsfart samt marinan/hamnplan i Skaelskör är exempel på två sådana ställplatser.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Det finns inget mynt in eller ut på denna apparat.
HaDe Hasse
 

Niels

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
4258
Medlemskap
2021
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Någon som vet hur högt bötesbeloppet är?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Övernattningsförbud Getterön

För två somrar sedan var det en husbil som hade parkerat på dom vanliga p-platserna eftersom husbilsplatserna var belagda. Den husbilen kom ganska sent på kvällen. En helt tom parkeringsplats. På morgonen när han vaknade satt det en böteslapp på 700 kr på vindrutan...

Jag tycker det är lite konstigt att det skulle gått så vilt till som kommunen hävdar. Vi har varit där flera gånger, och det är ju så trångt mellan bilarna att det inte finns plats att belamra med möbler eller fälla ut markisen. De flesta husbilsgästerna tog sina två stolar med campingbord, och gick ut en bit ut i gräset mot stranden (där alla andra badgäster är med sina parasoller, handdukar och solstolar på ganska stora inmutade "strandtomter") och satt där. När kvällen kom packades grejerna bort, likaväl som badgästerna packade bort sina prylar.
Däremot brukar det alltid dyka upp bilburen ungdom framåt kvällningen, med diverse tillbehör för grillning inklusive alkoholhaltig dryck, för att förtäras på strandområdet. På morgonen fanns det gott om lämnat skräp efter dessa "gäster".
Så som jag har upplevt Getterön de gånger vi besökt platsen, är att det är en av de få ställplatser där man vanligtvis inte fäller ut markiserna och mutar in en"tomt" utanför bilen på grund av att det är för trångt och att det är markerade platser.

/Ludde
 
T

Teddi

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Det är svårt att rekommendera Sverige till husbilsresenärer med alla dessa förbud mot husbilar. Det verkar som det känt bland holländare och tyskar att Sverige inte gärna välkomnar husbilsturister. Har träffat flera som har slutat åka till Sverige pga detta.


precis som du skriver bengt,,inte en tysk eller holländare på smarholmen hittills,,något har hänt,,egentligen spelar de ju ingen roll,,när våra svenska bröder o systrar parkerar som plocke-pinn,, å andra sidan har ja redan haft en tysk på min egen plats,,vi får väl se kanske,,:p ha de gott teddi,,
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Jag startar en ny tråd.Inga Tyskar iSverige. Så får Getterötråden handla om Getterön.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Det är inte bara Getterön det är hela den stora frågan om stellplatsklimatet i Sverige. Det är inget tvivel om att "vi" förlorar pengar på turistnäringens trångsynthet. Senast i dag talade jag med en holländare som har slutat att åka till Sverige pga alla förbudsskyltar.
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

För två somrar sedan var det en husbil som hade parkerat på dom vanliga p-platserna eftersom husbilsplatserna var belagda. Den husbilen kom ganska sent på kvällen. En helt tom parkeringsplats. På morgonen när han vaknade satt det en böteslapp på 700 kr på vindrutan...

Jag tycker det är lite konstigt att det skulle gått så vilt till som kommunen hävdar. Vi har varit där flera gånger, och det är ju så trångt mellan bilarna att det inte finns plats att belamra med möbler eller fälla ut markisen. De flesta husbilsgästerna tog sina två stolar med campingbord, och gick ut en bit ut i gräset mot stranden (där alla andra badgäster är med sina parasoller, handdukar och solstolar på ganska stora inmutade "strandtomter") och satt där. När kvällen kom packades grejerna bort, likaväl som badgästerna packade bort sina prylar.
Däremot brukar det alltid dyka upp bilburen ungdom framåt kvällningen, med diverse tillbehör för grillning inklusive alkoholhaltig dryck, för att förtäras på strandområdet. På morgonen fanns det gott om lämnat skräp efter dessa "gäster".
Så som jag har upplevt Getterön de gånger vi besökt platsen, är att det är en av de få ställplatser där man vanligtvis inte fäller ut markiserna och mutar in en"tomt" utanför bilen på grund av att det är för trångt och att det är markerade platser.

/Ludde

Det är helt riktigt att det är ett populärt "utflyktsmål" även för andra än husbilsåkare och badgäster. Någonstans har det brustit i deras uppfostran för de har aldrig fått lära sig att lämna en plats i det skick du vill ha den när du kommer dit.

Funderar fortfarande över i vilken mån de som bor i närheten av femte vik kan ha haft synpunkter på att ett antal husbilar funnits i blickfånget.

Körde förbi den nya ställplatsen vid Naturrum tidigare i kväll. Räknade in fyra husbilar.
Samtliga parkerade utanför bommen. Antingen får man sänka priset eller fixa till mer
som är värt att betala för.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Arja o Benny skriver.

"Körde förbi den nya ställplatsen vid Naturrum tidigare i kväll. Räknade in fyra husbilar.
Samtliga parkerade utanför bommen. Antingen får man sänka priset eller fixa till mer
som är värt att betala för."

Är det inte lite märkligt förfarande att parkera precis utanför en ställplats?
Om man inte är beroende av de faciliteter som finns där eller för den delen inte vill betala för dessa finns det väl många andra lämpligare ställen att stå på.

Om det är så att folk snyltar utan att betala för sig så kan detta bli nästa plats som försvinner,här krävs nog en uppryckning på många ställen om vi skall rädda de platser som finns och dessutom lyckas övertala kommuner och näringsidkare det förträffliga i att anlägga en ställplats.

Sedan kanske det är så att vi HBK;are kanske skall börja att gå i täten när vi ser något som kan tolkas negativt för alla husbilister att påtala detta för vederbörande på ett hövligt men bestämt sätt.

Kan i många fall vara av okunskap som fel begås en snygg hint om att det där är inte ok kan vara vara till gagn för oss i framtiden


Ha de
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Det är inte bara Getterön det är hela den stora frågan om stellplatsklimatet i Sverige. Det är inget tvivel om att "vi" förlorar pengar på turistnäringens trångsynthet. Senast i dag talade jag med en holländare som har slutat att åka till Sverige pga alla förbudsskyltar.

Tack, det här inlägget var riktigt bra, utomlands aldrig några problem på det viset.

Men på plats med en "rolig" episod mitt i allt elände här hemma..

Man kan riva sitt hår ibland med alla dessa myntautomater,som fungerar på det mest underliga sätt,(I tyskland), en hel vetenskap, att få tex elen att räcka över natten:wub:

Nu i påskas var vi på väg till en plats, och fick för oss ,att det skulle vara 50-centare till elen, växlade till oss 8 euro i 50 centare på Lidl någonstans på landet strax innan stängninstid.

Anlände till ställplatsen,bara för att upptäcka,att det var Euro som gällde:confused:
-Vi hade bara tre euromynt kvar vid det tillfället...

...Men nu har vi 50-centare iallafall:twitcy:

mvh
KaMa1
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Då får du åka till ställplatsen i Lohme på Rügen. Där kostar elen 50 cent för tolv timmar. Då har du el i 8 dygn med alla dina mynt..........:twitcy:

/Per

Hoppsan, kom på att det var kanske lite väl långt utanför ämnet. Ber om ursäkt för det....
 
T

Teddi

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

hej kaj,,ja läste hallands nyheter efter problem,,explorer stöter på bekymmer när ja ska öppna i en redan öppnad fil..
men hur som helst,,intressant inlägg från en dam tror ja,,en husbil är för tung på många c-platser så vi kommer inte in där heller,,ja känner nåra här som blir stoppade på vissa c-platser,,ock har de regnat en hel del så blir de ju ännu värre,,hur löser ni era park--övernatt?? för övrigt så är detta ett bekymmer för sveriges kommuner,,via riksdagen,,ja kan inte se de på annat sätt,,

fixa parkering till oss,,i annat fall,,vi skattar ju,,som alla andra fordon,,
trevlig helg,,ove,,


tänkte på nåt,,hur kan en 8-timmarsparkering minska på skräpet o övrigt som påstås,,ett kvalifiserat skitsnack,,hur kan man skita ner ock föra oväsen när man sover?

hela tiden handlar det om att vi får inte övernatta,,varken här eller där!! vem kan bli störd av en sovande i en husbil?ja tror att många campingar arrenderas ut av kommuner,,därav deras intresse att stoppa oss,,titta på falkenberg,ett ekonomiskt tänkande som går tillbaka till diktaturen:p, de finns så många husbilar idag,,de gäller bara att sträva åt samma håll,,oavsett klubbkänsla,,en stadigt växande grupp kan också åstadkomma,,vi är en del av denna!!
 
Senast redigerad av en moderator:

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Då får du åka till ställplatsen i Lohme på Rügen. Där kostar elen 50 cent för tolv timmar. Då har du el i 8 dygn med alla dina mynt..........:twitcy:

/Per

Hoppsan, kom på att det var kanske lite väl långt utanför ämnet. Ber om ursäkt för det....

Ännu ett tack, vi ska faktiskt till Rügen i sommar!!:wink: (ännu en avvikelse från ämnet)

mvh
KaMa1
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Jaja, det är samma visa här som på andra ställen. Campingägaren vid Apelviken har i många år bråkat med kommunen om ställplatserna. Speciellt den vid Apelviken. Campingägaren menar att det är oschysst konkurrens när kommunen "driver" ställplats.
Sen är det sommarstugeägarna som inte kan acceptera husbilar på pakeringsplatsen vid Getterön. Vanliga personbilar går bra, men husbil förstör utsikten.
SUCK....
Att markiser, stolar och bord, nedskräpning skulle vara anledningen...skitsnack säger jag, men det är väl det enda argumentet man kan ta till.
För inte kan man väl med som campingägare att öppet säga att "-jag vill inte att det står husbilar någon annanstans är på MIN camping, för då förlorar jag pengar, eller som stugägare "-Jag har köpt mig en sommarstuga, men jag vill inte att det står en husbil på parkeringsplatsen utanför min stuga, för då blir MIN utsikt förstörd"...

Och nu är väl stugägarna nöjda, nu behöver dom ju inte bekymra sig om någon nedskräpning - eller??? För det är ju aldrig någon annan än just husbilsburna turister som skräpar ner, och nu blir ju inte utsikten längre förstörd, för på natten är det ju oerhört viktigt att det inte står några husbilar och hindrar utsikten i mörkret...eller???

/Ludde
 
T

Teddi

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

kram ludde:p håller med,,

låt mej ta ett exempel,,falkenbergs kommun,,ugglarp,,
så som ja hållt på med detta tidigare,,under många år har bilar fått köra ner på stranden o parkera för att sola -bada,,dom får detta idag också,,men inte vi,,inga husbilar,,vägföreningen har satt upp en bom,,där kommer ingen bil igenom,,men borta vid hundbadet,,där kan man ock får man köra på stranden,,nu kommer det,,

bara personbilar,,inga husbilar!!!en ny bom som är 220cm hög,,där kommer personbilar in men inga husbilar,,inget annat än diskriminering!!olagligt!! men,,ja orkar inte ta i skiten längre,,men får ja tid så skal ja undersöka om detta felaktiga förfarande håller juridiskt,,lobbyismen från camping kontra kommun är grym,,dom sitter knät på varandra,,ja undrar ibland hur de ser ut på andra ställen??
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Övernattningsförbud Getterön

For med liten p-bil har en inget toalett og gjør fra seg i buskorna - det blir gjødning til den lokale vegetasjon :D

(Forlåt kunne ikke holde meg fra den kommentaren)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

En skylt med överstryken husbil finns väl inte i trafikverkets "skyltsammling" eller?
 
Toppen