• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernattningsförbud Getterön

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Hej på er!
Har nu varit och kollat in nya ställplatsen.
125:-/Dygnet 15:- kortavgift. El 5:-/kw
Tömning av latrin och fyllning av vatten kan göras
på andra sidan vägen vid renings verket
Mån. till fred. under arbets tid.Behövs inget
under helgerna? Det finns en del långhelger.
Max 3 dygn.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Hej på er!
Har nu varit och kollat in nya ställplatsen.
125:-/Dygnet 15:- kortavgift. El 5:-/kw
Tömning av latrin och fyllning av vatten kan göras
på andra sidan vägen vid renings verket
Mån. till fred. under arbets tid.Behövs inget
under helgerna? Det finns en del långhelger.
Max 3 dygn.


Eva fylning av vatten. Det vattnet jag såg och fick mig visat var ej driksvatten. Skylt uppsatt med glas och sträck över.

På en rattplats vid E6 träffade vi en Fransman som hämtade vatten i latrintömnings rummet. Andra gången jag ser sådant.
Inte trevligt.....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Ni är bara överkänsliga, lite bakterier rensar magen och stärker bakteriefloran! :wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Det är svårt att rekommendera Sverige till husbilsresenärer med alla dessa förbud mot husbilar. Det verkar som det känt bland holländare och tyskar att Sverige inte gärna välkomnar husbilsturister. Har träffat flera som har slutat åka till Sverige pga detta.

Det är nog bara några få fall, jag vet massor av tyskar som är lyriska över Sverige och bara längtar tills dom får åka hit igen. Dom kan t.o.m. tänka sig att betala ställplats och campingavgifter? :)
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: getterön ställplats

Detta är nog något vi tyvärr får räkna med. Tiderna då vi kan stå på bra platser gratis ser ut att vara över och vi får nog tyvärr räkna med att vi får betala på campingar och campingliknande ställplatser i framtiden. Det kommer troligen också att bli dyrare på ställplatserna då trycket på dessa kommer att öka. Det säljs ca 4 tusen nya husbilar varje år och till detta kan man sedan lägga en betydande sidoimport så vi blir säkert minst 5 tusen nya i vårt fina kollektiv varje år. Vi vill alla utnyttja friheten ofta och mycket men det byggs inte ställplatser för fem tusen nya bilar varje år. Det jag tror är att vi troligen kommer att råka ut för marknadskrafternas baksida och tvingas att betala ordentligt (dyrt) för vårt nöje. Jag tror att vi snart ser mera förbud då lokalbefolkningarna knappast kommer att tåla ett högt tryck på fria parkeringar och då kommer förbuden. Sedan kommer de som ser vinstmöjligheterna att skapa ställplatser och där blir prisnivån styrd av efterfrågan och den är som bekant hög och ökande. Det blir då campingliknade prisnivåer. Att försöka stoppa det är som att försöka stoppa tåget med händerna så det blir nog att gilla läget och betala tyvärr.:mad:
Gärna betala,då föutsätts ju viss service;"vattenbyte"(tömma,fylla) , el, toa,ev dusch.
Inga problem! men är det bara en grusplan utan någonting till ,som man kräver avgift för,då får det vara.
mvh
KaMa1
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Hej på er!
Har nu varit och kollat in nya ställplatsen.
125:-/Dygnet 15:- kortavgift. El 5:-/kw
Tömning av latrin och fyllning av vatten kan göras
på andra sidan vägen vid renings verket
Mån. till fred. under arbets tid.Behövs inget
under helgerna? Det finns en del långhelger.
Max 3 dygn.

Kortavgift? Är det rätt?
Var det inte snack om att man inte fick ta ut kortavgifter?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

gärna betala,,absolut!! finns de privata aktörer som erbjuder plats,,helt okay,,många hamnar arrenderar marken av kommun,,dom är också privata,,service??? ja vet inte de??ja har allt i bilen,, men,, om nån iordningsgjort en plats utan service,,bara gjort i ordning för husbil,,då betalar ja gladeligen,,bara känslan av en trygg övernattning har sitt pris,,en 50-lapp utan service?? inga problem för mej inte,,denne entreprenör har också ett ansvar mot sina gäster,, mot betalning,,
är detta för dyrt tycker nån?? inga problem,,valet e ens eget,,huvudsaken är att vi lämnar i de skick som vi anlände,, svårare e de inte,,
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Tack för alla synpunkter.
Håller med några av er,tex Pirat, i tyskland,belgien etc verkar det inte vara något problem med "camping" på ställplatserna,har egen erfarenhet av detta.

Nu; Är det så,att vi måste utverka andra regler för ställplatser här hemma i sverige??

Vi själva, när vi är ute och åker,så stannar vi ALDRIG mer än en natt på en "ställplats" i sverige, däremot har vi gjort det utomlands.
Ställplatsföreståndaren i Wismar sa till oss för ett par år sedan: " kan vi stanna här två nätter: ni kan stå till jul om ni vill":twitcy:

Sedan är det såhär, vi anländer till en ställplats i sverige, vackert väder,skön kväll, nog sjutton TAR VI UT STOLARNA FOR ATT SITTA OCH NJUTA ETT TAG!!!

Markisen låter vi bli ,samt grillen.

Vill man umgås i goda husbilsvänners lag ,så tar vi in på camping med allt vad det innebär,så gör vi:mcride:
mvh
KaMa1
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Kortavgift? Är det rätt?
Var det inte snack om att man inte fick ta ut kortavgifter?

Det är förmodligen en depositionsavgift för ett kort som ger tillgång till El och annan servicer. dessa pengar får du tillbaka när du lämnar tillbaka kortet vid avfärd. detta system är vanligt för ställplatser i Danmark.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Det är förmodligen en depositionsavgift för ett kort som ger tillgång till El och annan servicer. dessa pengar får du tillbaka när du lämnar tillbaka kortet vid avfärd. detta system är vanligt för ställplatser i Danmark.

Aha, då fattar jag...:twitcy:
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

... Undrar om det pågår lika svaveldoftande diskussion tex på dom tyska husbilsklubbssajterna om huruvida man skall bete sig på ställplatserna...

Gunilla o Kenth: "den som sover syndar inte"

"Sent skall syndaren vakna", det var han som låg mer än en natt på ställplatsen...:yes:
mvh
KaMa1
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Kære alle svenskere

Naturligvis er det trist når gode pladse lukkes, specielt når det sker på bagrund af at vi som overnatter ikke kan overholde simple regler. Om man vil betale eller bare have det gratis er jo op til den enkelte, og nogle gange vil man vel betale hvad det koster bare der er god service.

Jeg har tidligere læst, at såfremt at alle medlemmer kunne finde bare 1 til 2 nye pladser hvor vi er velkomne, så ville der være 10.000 nye pladser, hvor ville det være dejligt.

Men som jeg startede med at skrive Kære alle svenskere, husk i har et fantstisk land med store vider og højt til himmelen.:)

Min familie har kørt mange dejlig ferieturer i jeres dejlige land og altid fundet en overnatningsplads, der netop den nat passede til os.

Så tak for det,:) vi kommer helt sikkert igen.:):)
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Jag känner mig alltid välkommen i sverige var jag har varit jag har kört omkring i sverige sedan 1972 och alldrig känt mig ovälkommen någonstans.

Du har väl stått på campingar då

Stig.B.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Du har väl stått på campingar då

Stig.B.

Ja jag har stått på campingar men även frikampat på rastplatser och ställ platser även under husvagnstiden jag har haft förmånen att ha två husvagnar i många år,den lösa vagnen har vi använt mycket till att fri campa med på ställ platser och ute i naturen men jag har känt mig lika välkommen på alla nplatser och gör så fortfarande.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: getterön ställplats

Gärna betala,då föutsätts ju viss service;"vattenbyte"(tömma,fylla) , el, toa,ev dusch.
Inga problem! men är det bara en grusplan utan någonting till ,som man kräver avgift för,då får det vara.
mvh
KaMa1
Väldigt många vill ha "toa" på ställplats?
Finns inte det i princip alla husbilar?
:D
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Toakasetterna är den trånga sektorn när vi frikampar. Solcellen och batteribanken gör oss självförsörjande på el sommartid. Vatten/gråvatten räcker ca 4 dygn. Toakasetterna klarar oss ca 3 dygn om vi tvingas göra alla behov ombord.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: getterön ställplats

Väldigt många vill ha "toa" på ställplats?
Finns inte det i princip alla husbilar?
:D

Ja, för våran del är det inget problem, men läser man Bordatlas, så står ju olika "faciliteter" uppgivna på resp. ställplats, inkl. toa, om det finns;
Det var bara exempel!
mvh
KaMa1
 
Toppen