• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernattningsförbud Getterön

T

Teddi

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

En skylt med överstryken husbil finns väl inte i trafikverkets "skyltsammling" eller?

ja tror inte de finns decker,,men de kommer,,idag har ja fixat två skyltar till #ställplats lerkil#

i o med att camp-skylten e legitim så fick vi ta bort denna,,vi själva inom hbk hittar dit ändå,,vi har ju gps.koord,,men de finns 50,000 bilar till,,vi samarbetar med dom,,dom hittar dit på ett bra sätt också,,ja tror på ett samarbete,, nu ska ja anmäla mej till luddes insamling,,va de till fattiga husbilsåkare??:p i så fall vill ja stå på första plats,,:D
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Övernattningsförbud Getterön

När ett lokaliseringsmärke är överstruken med rött sträck innebär det att märket tillfälligt ej gäller. Ett förbudsmärke är gult, rött och svart.

H12-1.jpg

H12. Husvagnsplats

Från vägmärkesförordningen

Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för husvagnar och husbilar.



Detta är det enda märket som speciellt nämner husbilar.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Jag var närvarande när ställplatsen Naturrum invigdes. Ett större velande har jag aldrig varit med om. Ingenting fungerade, allt slutade med att alla fick stå gratis i tre dygn, samt att de automater som var laddade med el också var gratis.
Vid in direkt förfrågan svarade en hög representant för Varbergs kommun att 5:e vik kommer till nästa år att göras om till samma standard som Naturrum. Men inte stängas för övernattning nu.

Varbergs kommun vill tydligen inte ha gäster som besöker kommunen och handlar i deras butiker och restauranger på Getterön.

Som tur är så finns det andra ställen i närheten ex. Bua där vi är välkomna.

//Bosse HBK 1812
 
T

Teddi

Guest
Sv: Övernattningsförbud Getterön

ja ser inte varbergs kommun som husbilsfientliga,,tvärtom skulle ja vilja säga,,men dom som många andra är utsatta för påtryckning,,dom har i varje fall tio gånger så mer sympatier med husbilsturism än vad falkenberg har,,
kolla in falkenberg,,vad har dom att erbjuda??lövstaviken??har dom inte med att göra,,glommen?? likaså,,ett nytt ställe som vi hoppas på,,med lite hjälp från oss kanske,,så,, vi ska inte måla fan på väggen,,
detta va ja själv inbillar mej efter nåra års närvaro,,
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Tillbringade ett par timmar ute på Getterön ikväll.

Något har hänt med skyltningen. Om det är kommunen eller privat initiativ vet jag inte.

8-timmarsregeln gäller fortfarande enligt skyltarna men om detta är riktigt är det i alla
fall möjligt att övernatta alla nätter utom på fredag och lördag natt.


IMG_3360.JPG
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Det ser ut som någon klistrat en bit eltejp över, och inte ens lyckats med att få det rakt.
Om det hade varit kommunen skulle förmodligen det gjorts mindre taffligt.

Jag skulle nog kollat med kommunens trafikkontor innan jag hade vågat stå där med husbil nattetid. 700 kr i böter är inte roligt, tejbiten kanske inte ens sitter kvar till morgonen...:wideeyed:
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Skulle tro att följande gäller ännu då föreskriften ff finns.
1383 2012-00026​
Varbergs kommuns lokala trafikföreskrifter om parkering på
Getterövägen;​
beslutade den 30 april 2012.
Varbergs kommun föreskriver med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 16 och 3 § första
stycket trafikförordningen (1998:1276) följande.
På särskilt anordnad parkeringsplats på Getterövägen, vid Getterövägens västra
ändpunkt 5:e vik enligt kartbild får endast personbil klass II parkeras under högst 8
tim i följd. Under tiden vardagar klockan 02.00 - 06.00, vardagar före sön- och
helgdag klockan 02.00 - 06.00 och sön- och helgdagar klockan 02.00 - 06.00 får
personbil klass II inte stannas eller parkeras.
Vid parkering inom avgränsat för allmänheten avsett parkeringsområde, får fordon
inte parkeras annat än på särskilt markerad uppställningsplats.
Denna författning träder i kraft den 4 juni 2012.
På Varbergs kommuns vägnar.
Lennart Derle​
Publicerat på webbplatsen Svensk trafikföreskriftssamling den 4 juni 2012
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Du har säkert rätt, kaj.p.

Men jag kände i alla fall mig lite hoppfull under några timmar.:)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Jag kan inget annat än hålla med Kenth. Den aktuella skyltningen säger inte vad kommunen uppenbarligen har bestämt. Husbilsskylten finns egentligen inte och betyder inget juridiskt sett. Sedan finns ju ingen P-skylt, varför det egentligen skall tolkas att det inte är en parkering. Dock finns det en kompletterande skylt som ett förbud att stanna och parkera vissa tider, men detta gäller då alla fordon. Jag tror att länsstyrelsen skulle underkänna skyltningen och därmed även tillämpligheten av förbudet. Plasttejpen kan man bortse ifrån....förresten, hur kan kommunen motivera ett stoppförbud, vilken trafiksäkerhetsaspekt har man tänkt på i detta fall. Även här bör väl länsstyrelsen ha synpunkter.

Johan K.
 

Niels

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
4258
Medlemskap
2021
Sv: Övernattningsförbud Getterön

Hoppas någon skickar bilden till länsstyrelsen med en fråga hur detta ska tolkas?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Getterön

En korrekt skyltning skulle vara (som jag tror) ett P-märke (blå skylt överst, E19). Sen en blå husvagn (H20) under P-skylten. Sen tilläggstavlan som är korrekt (T7-6).

Det skulle betyda Parkering endast för husvagnar och husbilar på alla tider utom det som anges på den röda och gula tilläggstavlan då det är stoppförbud.

Husvagnen får vi stå ut med till husbilsskylten blir officiell och godkänd :)

Står det bara en husvagnsskylt betyder det "anläggning som enbart tillhandahåller platser för husvagnar och husbilar". Alltså inte speciellt avseende parkering.

Man kan kanske även utsmycka stolpen med en T22 (fri text tilläggstavla) med texten "Endast husbilar" eftersom husbilar används som begrepp.
 
Toppen