Sv: Öka Bodelsbatteri
Hei Juan
Takk for at du engasjerer deg og deler ddet med oss. Og det jeg leser ut av dine 2 siste poster er at GEL er best, men bruken, utstyret rundt batteriene er for dårlige. Det er også det jeg har hevdet og at det bl.a. er det elektriske systemet i bobilen som ikke er tilpasset og itilleg er det montert utstyr som ytteligere forringer egenskapene til GEL batteriet.
Ikke minst er det det at start og bodelsbatteri parallell koples og som oftest lades fra samme spenningskilde og med lik karaktristikk, i tilleg til at ledningene til bodelsbatteriet er alt for tynne og alt for lange. Dette gjør at ladingen til bodelsbatteriet blir enda dårligere med motoren i drift og når en står på 230V lades batteriet med en lader som ikke er tilpasset GEL batterier.
Bryteren på de fleste bobilladere for GEL og syre er bare en vits, somregel er eneste forskjellen at U fasen er x antall timer lengre i GEL posisjon, ellers er spenning å i lik.
Det finnes endel tillegsutstyr som gjør at både start batteriet og bodelsbatteriet kan få individuell opptimal lading, bl.a. denne
http://www.tbbecker.de/download/Sterling/AB/AB12130.pdf
Det at enkelte EBL parallellkopler start og bodelsbatteri til en hvis spenning før forbindelsen brytes er en god tanke, men het ødeleggende for batteriene. Ofte er det et ca 100Ah syre startbatteri som er sammenkoplet med f.eks. 2 x 180Ah GEL.
Hvilket batteri er det som "bestemmer" når batteriene er parallellkoplet? Jo det minste batteriet og i tillfeller som dette vil det "lille" startbatteriet "bestemme" over det 2 store GEL bodelsbatteriene og det er klart at det er ingen drømmesituasjon.
Selv har jeg hevedt i mange år, at en skal kjøpe bodelsbatteri etter det elektriske opplegget i bobilen og ikke bare kjøpe et batteri til eller kjøpe et større batteri om ikke lader/elsystemet i bobilen er tilpasset det.
Har også hevdet at det er batteriets datablad som bestemmer hvordan batteriet skal lades brukes. F.eks. skal enkelte AGM batterier lades som syrebatterier, mens andre AGM skal lades som GEL. Men ekelte har jo stadfestet det som en sannhet at alle AGM skal lades som syre, andre at AGM skal lades som GEL og faktisk har begge like feil.
Nå snakker vi jo om strømannlegget for å få det helt opptimalt og da må alle faktorer stemme ellers vil en få strømmangel/sulfatert batteri lenge før tiden, men om batteriet lever 4,6, eller 14 år, spiller vel mindre rolle enn at en har den strømmen en har bruk for når en ikke kan kople til 230V.
En annen ting jeg har referet tidligere også er at et "godt/rikiktig" batteri kan kompensere mye mer enn alt en gjør med ladningen for å få mere strøm.