• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka Bodelsbatteri

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Jag har en 100w solcellspanel, 100Ah gelbatteri i bodelen.
Fungerar det att sätta in ett batteri till på 100Ah, för att utöka batteribanken.
Kommer laddningen att fungera, eller är det mer som måste till?

mvh
Anders
:wideeyed:
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Öka Bodelsbatteri

Vad menar du med "att fungera"? Visst kommer det funka, men det tar ju längre tid att få båda batterierna att bli fulladdade.
Och koppla dem parallellt :)
 

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Sv: Öka Bodelsbatteri

jo att det tar längre tid till fullt kan jag förstå, det är ju mer att ladda upp.
Tänkte bra att det är så mycket snack om regulatorer etc.
Systemet kanske inte "vet" att det är dubbelt så mycket batteri kapacitet.

Och har man 2 halv laddade batterier, visar orginalmätaren i husbilen att det är 50% då eller visar det att det är 100% enligt gamla beräkningar.
Lika mycket Ah finns väl i 2st 50% som i 1st 100%.

?
Anders:twitcy:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Öka Bodelsbatteri

Om din bil är utrustad med en batteritankmätare, alltså ett instrument som visar kvarvarande kapacitet i Ah eller i procent och visar förbrukningen (eller laddningen) i A, då måste du programmera om denna med din nya kapacitet 200 Ah för att instrumentet skall visa rätt. Hur detta går till varierar mellan de olika fabrikat jag haft, men torde framgå av apparatens instruktionsbok.

aake
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Öka Bodelsbatteri

Hej, din originalmätare känner nog endast av vilken spänning du uppnått. Det betyder att den kommer att berätta hur båda batterierna mår.
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

Skippa regulator och sätt in en C-TEC D250s så laddas batterierna upp mycket fortare och dom blir fulladdade och håller längre
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

Angående det här med Ctek, hur kopplar man kylen om man kör med det systemet? Finns ju ingen D+ att koppla den på då..
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Öka Bodelsbatteri

Det brukar hävdas från experthåll att man aldrig skall parallellkoppla två batterier om de inte är i lika kondition. Om det befintliga batteriet är lite gammalt och trött måste man alltså byta ut det i samband med att man utökar kapaciteten med ett nytt. Annars kommer det ena batteriet att förstöra för det andra, förenklat uttryckt.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Öka Bodelsbatteri

Bra Mats och inte GEL i en husbil.

Skulle aldrig montera något annat än ett Gel batteri i min husbil, du har nog fått det mesta om bakfoten Juan.norte, tydligen en dålig erfarenhet själv som du baserar ut i åtskilliga trådar gällande Gel batterier, valet av batteri skall utgöras utav användarens behov och laddningscykler, sett du skrivit om att Gel batterier inte är skaktåliga med, finns inget mer skaktåligt batteri på marknaden enligt tillverkarna men dom har väl fel då....
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Sv: Öka Bodelsbatteri

Bra Mats och inte GEL i en husbil.
varför så anti mot Gel-batterier.
Om de nu är så dåliga som du skriver, då undrar man varför en av största tillverkarna av
HBs använder sig av dessa batterier.
Har själv en 08 med dubbla batterier som rullat över 5000 mil, ännu inget fel på dessa.
mvh lennart.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

Nágra biltillverkare hade GEL batteri som orginal.
Dessa batterier i mánga bilar dog under garantin.
Elektrolyten hade skakat ner i botten av batteriet .

Den 26e januari 2012 togs ett paatent av ett Amerikansk företag soh tillät att Batterierna kan skaka utan att elektrolyten sjunker till botten.

En väldigt het temperatur var ocksá olämpligt för dessa batterier.
Har du en husbil med luftfjädring ochbara använder den pá sommaren sá Är det heltt klart att problemet är i stort sett eliminerat. Själv skulle jag alldrig köpa ett nytt GEL batteri och paralellkoppla det med det gamla.
Kan hálla med om att batterier är det mest känsliga i en husbil. Vad vi vill ha ut av batteriet i en husbil är en driftspänning som är användbar, den ligger mellan Ca 11.5v till13'6V. Sá vad har vi dä fÖr nutta av ett dyrt gelbatteri?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Öka Bodelsbatteri

I AGM-batterier (Absorbent Glass Mat) är elektrolyten uppsugen kapillärt i en glasfibermatta mellan plattorna. GEL- och AGM-batterier skiljer sig åt genom att elektrolyten är i olika formI AGM batterier kan laddningsbärarna, väte- och sulfatjoner röra sig mer obehindrat än i GEL batterier, vilket gör AGM batteriet mer lämpligt för höga ur-/inladdningsströmmar under kort tid än GEL batterier.

Både AGM- och GEL batterier är helt underhållsfria och det är viktigt att just laddningsaggregatet är anpassat för batteritypen (något lägre spänning, se laddarens och batteriets bruksanvisningar).

Om man tittar på grundkoncepten ovan t.ex höga urladdningsströmmar så är AGM batterier väl lämpade som kombinerade start- och förbrukningsbatterier för t.ex ambulanser med tunga elkrävande extra förbrukare, medan GEL batteriet är lämpligare för t.ex husbilar med lägre urladdningsströmmar, djupare och fler urladdningscykler än andra batterityper.

Före ev val/köp av batterier/(laddare/inställning) klara ut den egna ”användarprofilen" - laddning/förbrukning av 12 volt, jämför sedan dessa uppgifter med aktuella/möjliga köpalternativ bland batterierna (batteriernas bruksanvisningar etc). Det händer en hel del på batterifronten och de får alltmer speciella avändningsförutsättningar och priserna rusar lätt i höjden!

Detta utgör de enklaste grunderna betr GEL/AGM-batterier och naturligtvis är inget batteri bäst till alla ändamål;
¤ det gäller att ta reda på hur jag avser att förbruka min 12v ström
¤ vad jag då behöver för typ batteri/-er
¤ vad jag mot den bakgrunden behöver för laddare
Naturligtvis finns det mycket mer att ta reda på men man kan bara inte löst påstå att en batterisort är bättre än andra utan att beskriva användning, mm!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Öka Bodelsbatteri

I Detta utgör de enklaste grunderna betr GEL/AGM-batterier och naturligtvis är inget batteri bäst till alla ändamål;
¤ det gäller att ta reda på hur jag avser att förbruka min 12v ström
¤ vad jag då behöver för typ batteri/-er
¤ vad jag mot den bakgrunden behöver för laddare
Naturligtvis finns det mycket mer att ta reda på men man kan bara inte löst påstå att en batterisort är bättre än andra utan att beskriva användning, mm!

Helt rätt Relax fast i en husbil använder vi inte batteriet endast att ladda 5v medoch endast för lágspänning. Nästan alla husbilar har liknande elektronik. Jag tror att du háller med mig Relax

Dom flesta använder bodelsbatteriet till eldisplay som slár av ett urladdat batteri. Vi menar en frisk ström till vattenpump gasolvärmefläktar TV Radio Laddare till dator kanske brandlarm även belysning mm mm. Elprylar som inte fungerar bra med läggre spänning. Dom flesta husbilar öppnar ventiler som släpper ut vatten vid lág spänning. Sá min mening är att ett batteri i en husbil är slut vid Ca 11 volt. Jag har flera Campingar och báthamnar som ringer till mig när dom har gäster med elektriska problem och jag lovar att skakningar förstör gelbatteri speciellt i bátar med snabb gáng, jag menar báter med 4 motorer med 400hk st och dom skakar. Även nya husbilar som har skickay AGM batterier istället för GEL.
 
Toppen