• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återkallat körkort vid fortkörning?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja!!!!!
Det är helt riktigt!!!!
Har du haft körkortet sen före undantaget infördes gäller reglen!
Har du inte haft körkortet i en obruten följd sen före regeln infördes gäller inte undantaget.
Helt riktigt, det gäller oavsett om det tillverkas ett nytt körkort eller ej. Helt riktigt att det är om det oavsett tid, varit återkallat.
Helt riktigt!!!!!!!!!
Jo har du haft körkortet återkallat någon gång mellan 1900 och fått tbx det innan eller senast 30/6 1996 så gäller regeln. Har du blivit av med kortet genom att du tex kört för fort eller glömt att förnya det efter 1/7 1996 så gäller regeln inte
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
körkort kort medvava rätt behörighet det borde gälla alla jag har många gånger
funderat över hur folk kör j halka nu var det dax igen det kom några snö flinger
ner dansande och vips var det två bilar som for av vägen varför varför skall det
behöva hända jag har funderat mycket på varför är det fel på körkortsutbildningen
eller man blir förundrad ibland
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Varför inte ringa eller maila till transportstyrelsen och fråga så slipper man spekulera???
Jag spekulerar överhuvudtaget inte. Har ditt körkort varit ogiltigt någon gång efter 1996-07-01 (återkallat eller glömt bort att förnya) så gäller inte övergångsregeln. Det finns för övrigt länkar till lagtexten i tidigare inlägg. Jag vill bara försöka förklara det så enkelt som möjligt. Det jag har skrivet är den bistra, sanna, enkla och kalla verkligheten.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Lustigt, ofta när jag läser olika trådar här på forumet, så kommer jag att tänka på Albert Engström! Eller rättare sagt en teckning som han gjort. Den där en svettig konstapel, en varm sommardag, lutar sig mot ett räcke när han tittar på när det lokala buset gör upp i rännstenen och säger " Att i bare örker å slöss pojker"!!!
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag spekulerar överhuvudtaget inte. Har ditt körkort varit ogiltigt någon gång efter 1996-07-01 (återkallat eller glömt bort att förnya) så gäller inte övergångsregeln. Det finns för övrigt länkar till lagtexten i tidigare inlägg. Jag vill bara försöka förklara det så enkelt som möjligt. Det jag har skrivet är den bistra, sanna, enkla och kalla verkligheten.
Vad jag kan se så har jag inte svarat eller nämnd dig i min tråd den råkade bara blir nästa tråd ..den va mer menat till dom som inte tror på fakta länkarna som i och för sig kan vara svåra att tolka.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Otroligt att en sådan här fråga kan ältas på detta viset, om och om igen. Och alla som svarar är lika övertygade om att de har rätt.

Finns bara en lösning som jag ser det: De som vet agerar efter det och de som tror sig veta riskerar olovlig körning och en försäkring som kanske inte gäller.:rolleyes:
 
Toppen