• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återkallat körkort vid fortkörning?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så då är uppgifterna från Husvagnsbranchens riksförbund felaktiga?

Jag har själv aldrig behövt dubbelkolla mina rättigher eftersom jag har övriga bokstäver också.
Det är helt riktigt det som Huvagnsbranchen skriver.
Det är alltid det datum du tog körkortet som står på baksidan.
Har du fått det indraget får du inte köra tung husbil,detta gäller ett B-kort enbart, har du C återfår du det .
Jag tror att alla som tog B-kort före -96 vet om dom haft körkortet indraget någon gång,behovet att kolla detta borde vara lite.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag TROR jag vet men VET inte säkert. Följ råden att kolla med myndigheterna. Se till att ha skriftliga svar så du kan visa det.
Om det hade varit jag och jag varit minsta osäker hade jag inte kört en meter utanför tomtgränsen. Det värsta är inte att bli stoppad och få böter. Tänk istället tanken att du orsakar en olycka och försäkringsbolaget säger att du har ett ogiltigt körkort. Du kan bli ansvarig upp till 300 miljoner kronor ( siffror sedan 2015 då jag kollade det) i värsta scenariet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är helt riktigt det som Huvagnsbranchen skriver.
Det är alltid det datum du tog körkortet som står på baksidan.
Har du fått det indraget får du inte köra tung husbil,detta gäller ett B-kort enbart, har du C återfår du det .
Jag tror att alla som tog B-kort före -96 vet om dom haft körkortet indraget någon gång,behovet att kolla detta borde vara lite.
Behovet att kolla för mig är litet eftersom jag vet att jag har rätt behörighet ändå. Men i mina fall lämnade jag aldrig från mig mitt kort och något nytt utfärdades aldrig. Därför lite otydligt om det gäller att rättigheterna faller även då. Formuleringarna är lite otydliga där.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag TROR jag vet men VET inte säkert. Följ råden att kolla med myndigheterna. Se till att ha skriftliga svar så du kan visa det.
Om det hade varit jag och jag varit minsta osäker hade jag inte kört en meter utanför tomtgränsen. Det värsta är inte att bli stoppad och få böter. Tänk istället tanken att du orsakar en olycka och försäkringsbolaget säger att du har ett ogiltigt körkort. Du kan bli ansvarig upp till 300 miljoner kronor ( siffror sedan 2015 då jag kollade det) i värsta scenariet.
Det värsta är att det inte bara blir böter. Det blir olovlig körning som kan ge fängelse....
 

ANSJ

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14191
Medlemskap
2024

När slutar en övergångsregel att gälla?​

En övergångsregel slutar att gälla om ditt körkort blivit ogiltigt efter till exempel en återkallelse eller om du inte har förnyat det i rätt tid. Sedan gäller de regler som är aktuella vid tillverkningen av ditt nya körkort.

Exempel: Om du har ett B-körkort, som du tagit före den 1 juli 1996, får du köra en personbil med en totalvikt över 3 500 kg. Men om körkortet till exempel återkallats eller blivit ogiltigt av någon annan anledning, gäller inte rättigheten längre. Du måste då ta behörighet C1 eller C för att få köra bil med högre totalvikt än 3 500 kg.

Hur vet jag om en övergångsregel gäller mig?​

Det framgår oftast inte av körkortet om det finns en övergångsregel som gäller dig utan det framgår av körkortsuppgifterna i vägtrafikregistret. Det datum som står på baksidan av körkortet visar när du fick behörigheten för första gången, oavsett hur många gånger körkortet har varit ogiltigt. Körkortsförnyelser påverkar inte rättigheterna. Som körkortsförnyelse räknas till exempel när du tillverkar ett nytt körkort efter en förlustanmälan eller vid en vanlig tioårsförnyelse.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Frågan är om det då även gäller för dom som liknande mig aldrig fick körkortet direkt återkallat, lämnade in det eller fick ett nytillverkat efter spärrtiden.
Jag fick bara ett brev med posten som talade om att spärrtid bestämts och mellan vilka datum. Jag han köra ovetandes en månad... Andra gången likadant men då blev jag även delgiven av en herre som ringde på dörren. Vill minnas att jag bara skrev på delgivningen men lämnade inte ifrån mig kortet. Tidsperioden med startdatum var även då redan bestämd.
Det här var runt -90. Vet att senare ändrades rutinerna och spärrtiden började dessutom inte ticka förrän man blivit delgiven eller lämnat in kortet.

Som sagt så spelar detta ingen direkt roll för mig. Blev mest nyfiken på hur det verkligen fungerar och hur man I fall liknande mitt skall tolka formuleringarna. Får väl fråga en polis vid tillfälle och be hen att slå i registret.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja så klart gäller det inte för körkort som varit spärrade/indragna innan -96 innan dom nya reglerna började gälla.
Tänkte faktiskt inte så långt.
Konstigt att dom inte skriver ut det i texterna.
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Det är helt riktigt det som Huvagnsbranchen skriver.
Det är alltid det datum du tog körkortet som står på baksidan.
Har du fått det indraget får du inte köra tung husbil,detta gäller ett B-kort enbart, har du C återfår du det .
Jag tror att alla som tog B-kort före -96 vet om dom haft körkortet indraget någon gång,behovet att kolla detta borde vara lite.
Nu blev jag lite fundersam:
Indraget kk innebär att man måsta avlägga nytt prov för ett nytt kk. (Gäller alla behörigheter angivet på kk)
Är körkortet återkallat på en viss tid. t ex 1 mån får man ett nytt kk, (alltså inte tillbaka det gamla) men att obs på det nya kk ska det datum då man första gången tog sitt kk. vara angivet. Alltså har man taget kk före 96 gäller samma regler.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag blev nyfiken över alla olika tolkningar så jag mailade Transportstyrelsen och frågade.

- Hej.
Jag undrar vad som "krävs" för att förlora sin "rätt" att köra en husbil på mer än 3500kg (har B-kort taget före 1995)?

"Om du har ett B-körkort, som är taget före den 1 juli 1996, får du köra en personbil/husbil med en totalvikt över 3 500 kg.
Om körkortet har återkallats eller blivit ogiltigt av någon annan anledning, gäller dock inte rättigheten längre."


- Har det någon betydelse hur lång tid körkortet blivit omhändertaget? T.ex. över tre eller sex månader?
Eller att jag, fysiskt, inte lämnat in körkortet?

"Nej, det har ingen betydelse. Även om körkortet bara blivit omhändertaget (indraget) 1månad så finns det registrerat och man förlorar rätten att köra personbilar över 3 500kg på körkort B."



Som jag tolkar hennes svar så spelar det ingen roll hur kort tid körkortet varit återkallat eller att man inte ens lämnat det fysiskt.
Har man någon gång efter 1996 blivit av med lappen så måste man ta C1 eller C för att få fortsätta köra sin HB över 3500kg.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu blev jag lite fundersam:
Indraget kk innebär att man måsta avlägga nytt prov för ett nytt kk. (Gäller alla behörigheter angivet på kk)
Är körkortet återkallat på en viss tid. t ex 1 mån får man ett nytt kk, (alltså inte tillbaka det gamla) men att obs på det nya kk ska det datum då man första gången tog sitt kk. vara angivet. Alltså har man taget kk före 96 gäller samma regler.
Har du fått körkortet indraget 1 år eller mer är det nytt körprov,annars inte
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Den sammanlagda hjärntrusten här på HBK brukar till slut komma fram till ganska vettiga slutsatser där regelverk, formuleringar eller annat är otydliga.
Det kan dock ta några extrasvängar först och studsar gärna lite mellan alla som är tvärsäkra på sin sak :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag blev nyfiken över alla olika tolkningar så jag mailade Transportstyrelsen och frågade.

- Hej.
Jag undrar vad som "krävs" för att förlora sin "rätt" att köra en husbil på mer än 3500kg (har B-kort taget före 1995)?

"Om du har ett B-körkort, som är taget före den 1 juli 1996, får du köra en personbil/husbil med en totalvikt över 3 500 kg.
Om körkortet har återkallats eller blivit ogiltigt av någon annan anledning, gäller dock inte rättigheten längre."


- Har det någon betydelse hur lång tid körkortet blivit omhändertaget? T.ex. över tre eller sex månader?
Eller att jag, fysiskt, inte lämnat in körkortet?

"Nej, det har ingen betydelse. Även om körkortet bara blivit omhändertaget (indraget) 1månad så finns det registrerat och man förlorar rätten att köra personbilar över 3 500kg på körkort B."


Som jag tolkar hennes svar så spelar det ingen roll hur kort tid körkortet varit återkallat eller att man inte ens lämnat det fysiskt.
Har man någon gång efter 1996 blivit av med lappen så måste man ta C1 eller C för att få fortsätta köra sin HB över 3500kg.
Olovlig körning med miljonhusbilen. Vid krock har många försäkringsbolag krav på laglig körning. Pengar upp i rök!!!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Olovlig körning med miljonhusbilen. Vid krock har många försäkringsbolag krav på laglig körning. Pengar upp i rök!!!
Märkligt om det är någon som ens överväger att göra det, vet iof om två fall där personer trott sig ha behörighet att köra tyngre HB men, som vid kontroll, visat sig sakna dessa.
Enligt polisen jag pratade med händer det oroande ofta att föraren saknar rätt behörighet, dock betydligt vanligare på husvagnar än på husbilar och dessa brott har ökat under de senaste åren (hans uppfattning).

Undrar om dessa personer även skulle sätta sig i en 24m (eller 25,25m)/60tons långtradare utan att fundera över om de har rätt behörighet och övriga konsekvenser?!
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Som jag har förstått det så måste man bli av med körkortet helt och sen ta ett nytt, för att gradfar reglen skall försvinna, du har väl fått tillbaka det samma körkort som du lämnade in..... Eller?
Har man blivit av me körkortet så e de c1 man måste ta …. Ja blev av me kortet 98 man får ej köra över 3500 kg
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Man behöver inte ens ha begått något trafikbrott, det räcker att man glömmer förnya körkortet för att bli av med övergångsregeln......
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Ja karsne inte läs tillräkligt noga me om kortet varit indraget före 96 gäller samma då.
 
Toppen