• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återkallat körkort vid fortkörning?

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2026
Råkade själv göra det behörigheten försvinner direkt. Som tur så har jag c kort så för mig var det inga problem.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja karsne inte läs tillräkligt noga me om kortet varit indraget före 96 gäller samma då.
Så här står det hos Transportstyrelsen.

När slutar en övergångsregel att gälla?​

En övergångsregel slutar att gälla om ditt körkort blivit ogiltigt efter till exempel en återkallelse eller om du inte har förnyat det i rätt tid. Sedan gäller de regler som är aktuella vid tillverkningen av ditt nya körkort.
(min svärtning av den viktiga texten)

Fick du tillverkat ett nytt körkort före 1 juli 96, gäller som syns ovan undantaget för B kort och tunga bilar.
 

sigge - rikke

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10849
Medlemskap
2024
Hej på er alla kunniga vänner.
Sitter och försöker reda ut vad som gäller när man har fått sitt körkort återkallat efter en fortkörning.
Har tagit körkortet innan 1996 men vad gäller nu? Fick det återkallat på 3 månader men nerskrivet till 1 månad.
Får jag köra husbilar över 3500 kg?
Tacksam för kloka svar.
//Dahn
Hej, du har kanske fått svar från andra, men tyvärr är det så att du får inte använda dig av körkort innan 1996. Du får inte köra över 3500 kg, vet detta för min man har varit i samma situation och vi löste detta med att han hade ett c kort tidigare, som låg ” vilande” och nu har han detta och det är laglig körning nu. Bäst om det skulle hända något. // Majlis
 

Micar

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örebro
HBK-Nr
33731
Medlemskap
2024
Hej på er alla kunniga vänner.
Sitter och försöker reda ut vad som gäller när man har fått sitt körkort återkallat efter en fortkörning.
Har tagit körkortet innan 1996 men vad gäller nu? Fick det återkallat på 3 månader men nerskrivet till 1 månad.
Får jag köra husbilar över 3500 kg?
Tacksam för kloka svar.
//Dahn
Jag hade mitt spärrat som det heter, i 3 månader, men det står fortfarande år 1976 vid utfärdande på kortets baksida. Så det är bara att tuta och köra.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Blev själv av med mitt körkort en månad pga fortkörning, med motorcykel.
När jag fick tillbaka körkortet så var fortfarande gamla datum på baksidan, men det spelar ingen roll. Det var bara att ta C1 kort så jag får köra min HB lagligt.

Alla som tror och säger något annat har tyvärr FEL.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag hade mitt spärrat som det heter, i 3 månader, men det står fortfarande år 1976 vid utfärdande på kortets baksida. Så det är bara att tuta och köra.
Ja! Självklart, det är när du fick körkortet första gången. Det datumet ändras inte.
Om det varit indraget ser polisen inte på körkortet, det är därför dom kollar i sin dator där det står.
Men om det nu är så många som givit rätt svar, varför drar man till med en gissning då?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det här kanske kan reda ut de två begreppen återkallelse och spärrtid vilken kan vara mellan 1 månad och tillsvidare:

Nio återkallelsepunkter

Det finns nio punkter som ditt körkort kan återkallas på. Om ditt körkort återkallas enligt punkterna 1-6 beslutar vi om en så kallad spärrtid.
Spärrtiden är den tid då ditt körkort är återkallat och Transportstyrelsen inte får tillverka ett nytt körkort. När vi beslutar om spärrtid gör vi alltid en helhetsbedömning i det enskilda ärendet. Vi utgår från praxis som innebär att vi också väger in både omständigheterna kring brottet och vissa personliga förhållanden som exempelvis behov av körkort i arbete. Vad som också kan komma att påverka vårt beslut om spärrtid är om du tidigare har ett körkortsingripande.
Observera att flera återkallelsepunkter kan vara aktuella samtidigt.
Ditt körkort kan även återkallas tills vidare i avvaktan på ett slutligt avgörande i återkallelsefrågan. Körkortet ska återkallas tills vidare, exempelvis i väntan på dom, om det finns sannolika skäl (högre grad av misstanke) att ditt körkort kommer att återkallas slutligt när det är straffrättsligt avgjort om du gjort dig skyldig till brott.
I vissa fall kan vi besluta att du får en varning i stället för att vi återkallar ditt körkort.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja och för att göra det ännu mera förvirrande så kan du bli av med körkotet i 12 månader och få tbx det (du får ock inte åberopa år 96 övergåndsregeln) Blir du däremot av med körkortet i ett år eller mera så är det ny uppkörning som gäller. :)

För att klargöra: Har du fått ditt körkort återkallat eller glömt att förnya det så är övergångsregel 96 borta, bara att ta C1 eller högre.
Detta är inget att ens diskutera för SÅ ÄR DET!
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.

 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Se inlägg #44 för undantaget.
Ja men då har du ju inte varit av med kortet efter 30/6 1996. Har du varit av med kortet efter det, 30/6 1996, så får du inte framföra fordon personbil 2 över 3500 kg utan behörighet minst C1. Vilket jag ju skrev tidigare. Att ditt körkort sedan varit utfärdat 1900 spelar ingen roll men har det varit återkallat efter 1/7 1996 så spelar utfärdandedatum ingen som helst roll, återkallat är återkallat. Nu tror jag inte vi är oense om det men ville bara påtala det.
 

Lindus1958

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33547
Medlemskap
2024
Hej på er alla kunniga vänner.
Sitter och försöker reda ut vad som gäller när man har fått sitt körkort återkallat efter en fortkörning.
Har tagit körkortet innan 1996 men vad gäller nu? Fick det återkallat på 3 månader men nerskrivet till 1 månad.
Får jag köra husbilar över 3500 kg?
Tacksam för kloka svar.
//Dahn
Så länge du inte behöver ta om körkortet så är det ju fortfarande datumet när du tog körkortet som gäller, skulle du däremot behöva ta om körkortet då är det ju datumet före 1996 ur spel så att säga.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Så länge du inte behöver ta om körkortet så är det ju fortfarande datumet när du tog körkortet som gäller, skulle du däremot behöva ta om körkortet då är det ju datumet före 1996 ur spel så att säga.
Nej!!!!!!!, du ska ha haft körkortet i obruten följd, har du fått körkortet återkallat efter 1/7 1996 så gäller inte övergångsregeln. Det gäller även om du glömt att förnya det så att körkortet blivit ogiltigt och fått tillbaka det.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Så länge du inte behöver ta om körkortet så är det ju fortfarande datumet när du tog körkortet som gäller, skulle du däremot behöva ta om körkortet då är det ju datumet före 1996 ur spel så att säga.
Ja!!!!!
Det är helt riktigt!!!!
Har du haft körkortet sen före undantaget infördes gäller reglen!
Har du inte haft körkortet i en obruten följd sen före regeln infördes gäller inte undantaget.
Helt riktigt, det gäller oavsett om det tillverkas ett nytt körkort eller ej. Helt riktigt att det är om det oavsett tid, varit återkallat.
Helt riktigt!!!!!!!!!
 
Toppen