• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Återigen fläktvredet

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
De som skrivit har och visat bilder på vred-byte verkar inte ha samma panel som jag har.
Fordon: Fiat Ducato 130 multijet 2012. Information: Påstås att man måste byta hela enheten. Kostar 4500:- Fattar ingenting!!
För det första: Hur komma åt detta`. Går det att ta bort radion och på så sätt komma år detta vred? Hur får man bort radion?
Motståndet har också smällt sönder, med det verkar vara lite lättare att komma åt som det sitter under "handskfacket"på passagerarsidan
Om det finns information tidigare här, vore det intressant. Har för stunden inte lyckats hitta det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu då det är lite varmare är jag tillbaka till detta fläktreglage igen. Ditt elektronikförslag förslag verkar vara det enda rätta. Men hur ska man koppla. Kopplingsschema?
Nu har du satt ihop det med det gamla vredet, men det kanske inte är nödvändigt? Ett eget vred någon annanstans?
Nu gjorde jag inget koppling schema... Utan testade mig fram....
Leta reda på de två kablarna som går till fläkt motorn.... Du hittar de om du skruvar bort handskfacket...
Vart du sen sätter vredet spelar sen ingen roll... Bara du kan nå det när du kör...

Styrningen för fläkt motorn hittar du på typ ebay amazon mm... Tror att den jag satte dit är på 20A...
Hör gärna av dig om du undrar över något.... Lycka till
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Sist och slutligen, delen bakom vredet löstaget. (Hur jag ska få dit det nya och de minimala skruvarna som håller fast den är en otäck fråga_
Emellertid så här ser reglaget ur. Ett, vad som ser ut som ett 5 amp. reglage, som ska klara 40 amp.??
Bild:
Facebook
 
Senast ändrad:

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Fläkten drar inte ens hälften av det, och då bara på maxfart, och det kör man ju rätt sällan? är du säker på att 40A är rätt säkringsstorlek? Eller matar den något annat också?
Vredet har i vilket fall som helst inte klarat av strömstyrkan. En liten spiralfjäder där inuti har blivit upphettad och smält en bit plast kan jag nu se, och sedan har det gått sakta utför.
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Fläkten lös. uppmätt effekt vid fri rotation: 8 amp ca. 100W
Har tagit isär fläktvredet. Skador av värmeutveckling. Små ynkliga fjädrar och kopparbleck.
"Kinakvalitet" ev. Gissar att ny del klarar sig i 3 år.

Har kollat efter elektronikersättning, man är osäker på funktion och inkoppling.
Någon som vet om kablarna och deras färgbeteckning?
Elschema?
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Uppdatering!!!

Pinoarbetet avklarat!!!
Fick för några dagar sedan Vredkontakt och Motståndsenhet. Tack vare kopplingsschema som Kawamal visat upp, kunde jag koppla in motståndsenheten. En elmekaniker i södra England gjorde en provisorisk koppling så att vi hade fläkt och AC på resan.

Blower Switch, heating/ventilation 191,00 :-
Resistor, interior blower 165,00 :-

Quality items? Antagligen inte, men vi får väl se. F.ö. är det inte ens säkert att resistorn var dålig. Var bara lite rostig.
Tror att Fiat debiterar ett par tusen på delarna. Svårt att förstå. Byte av hela frontpanelen???
 
Toppen