• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Återigen fläktvredet

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
De som skrivit har och visat bilder på vred-byte verkar inte ha samma panel som jag har.
Fordon: Fiat Ducato 130 multijet 2012. Information: Påstås att man måste byta hela enheten. Kostar 4500:- Fattar ingenting!!
För det första: Hur komma åt detta`. Går det att ta bort radion och på så sätt komma år detta vred? Hur får man bort radion?
Motståndet har också smällt sönder, med det verkar vara lite lättare att komma åt som det sitter under "handskfacket"på passagerarsidan
Om det finns information tidigare här, vore det intressant. Har för stunden inte lyckats hitta det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Även om detta inte ger dig svar på dina funderingar...... Så kanske det kan bli en annan typ av lösning...
När min vred gick sönder satte jag in en steglös kontroll som styr fläkt motorn steglöst... Sen kan man glömma motståndet och de dåliga vreden.. ;)
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Finessen med en elektronisk motorkontrol är att den kan variera varvtalet utan att orsaka en väldig massa värme, som till slut annars bränner upp motstånd och omkopplare.
De gamla sättet att reglera en fläkt motor är att koppla in olika motstånd, exvis om fläkten drar 3 Ampere, och vi vill ha halva spänningen, åtgår då ett motstånd på 2 Ohm, men effekten i motståndet blir i det fallet samma som i motorn, dvs närmare 35 W.
För att slippa sätt dit ett stort dyrt motstånd sätter fabriken ofta motståndet i luftflödet där det blir kylt, och man får en viss nytta av värmen.
Ändå förstörs dessa motstånd, ja med tiden börjar ju fläkten att gå tungt och dra mer ström. Ingen bemödar sig ju med att smörja fläktens billiga glidlager. det dröjer inte länge innan det nya motståndet oxo går hädan.

En elektronisk motorkontroll är en enkel elektronik krets som hackar strömmen till fläktmotorn, dvs på av men kanske 100 ggr per sekund.
En transistor fungerar som strömbrytare och ger nära nog inget motstånd de stunder den leder. Resultat är att man kan reglera fläkten utan elektriska förluster, inget blir varmt. Är strömmen på 10 ms och av 10 ms så går mtorn med ungefär halvt varvtal.

Fabriken använder förstås inte en sådan utan kör som dom alltid gjort i 50 år, det blir billigast, kanske man även har använt ett billigare motstånd, går det så går det , kunden laga ju bara, att laga bilar är vedertaget, ingen ifrågasätter.

Däremot kan man ju bli besviken varför det är så på gränsen numera att en nära ny bil skall få dessa skitfel.
det var bättre förr då häll dessa motstånd bättre.

Köper man en sådan motorregulator så det superenkelt att koppla in den. Man kan då sätta ratten var som helt på instrumentbrädan.


Roysan
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Finessen med en elektronisk motorkontrol är att den kan variera varvtalet utan att orsaka en väldig massa värme, som till slut annars bränner upp motstånd och omkopplare.
De gamla sättet att reglera en fläkt motor är att koppla in olika motstånd, exvis om fläkten drar 3 Ampere, och vi vill ha halva spänningen, åtgår då ett motstånd på 2 Ohm, men effekten i motståndet blir i det fallet samma som i motorn, dvs närmare 35 W.
För att slippa sätt dit ett stort dyrt motstånd sätter fabriken ofta motståndet i luftflödet där det blir kylt, och man får en viss nytta av värmen.
Ändå förstörs dessa motstånd, ja med tiden börjar ju fläkten att gå tungt och dra mer ström. Ingen bemödar sig ju med att smörja fläktens billiga glidlager. det dröjer inte länge innan det nya motståndet oxo går hädan.

En elektronisk motorkontroll är en enkel elektronik krets som hackar strömmen till fläktmotorn, dvs på av men kanske 100 ggr per sekund.
En transistor fungerar som strömbrytare och ger nära nog inget motstånd de stunder den leder. Resultat är att man kan reglera fläkten utan elektriska förluster, inget blir varmt. Är strömmen på 10 ms och av 10 ms så går mtorn med ungefär halvt varvtal.

Fabriken använder förstås inte en sådan utan kör som dom alltid gjort i 50 år, det blir billigast, kanske man även har använt ett billigare motstånd, går det så går det , kunden laga ju bara, att laga bilar är vedertaget, ingen ifrågasätter.

Däremot kan man ju bli besviken varför det är så på gränsen numera att en nära ny bil skall få dessa skitfel.
det var bättre förr då häll dessa motstånd bättre.

Köper man en sådan motorregulator så det superenkelt att koppla in den. Man kan då sätta ratten var som helt på instrumentbrädan.


Roysan
Tack Roysan.... För ett bra förtydligande....

Sen är det lite pillande med att komma åt och hitta rätta kablar.....Men med lite kunskap om hur man använder en multimeter och vad är minus och plus... underlättar mycket..... Lycka till ;)
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det finns förtås komplicerande omständigheter.
Det förekommer fläktmotorer med styrning av lindningar i motorn, styrning av fältlindning , vilket gör att det finns många sladdar som kommer ur själva motorn.
Men det var nog lite äldre bilar.
Idag finns nästan utelsutande fläktmotorer med modena och starkare magneter, ferritmagneter, vilket gör att man slipper fältlindningar, och det blir ofta bara två trådar ur motorn.

Så längde det är två tråar är det nekelt

Roysan
 

stig janson

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
6222
Medlemskap
2024
Jsg hade problem med defroster fläkten. Den första firman jag kontaktade ville ta ner innstrumentbrädan för att byta vredet. Nästa firma jag kontaktade bytte eldelen bak på vredet genom att ta bort radion och facket på innstrumentbrädan. Det kostade 500 kr
 

kristian jonsson

HBK Intresserad
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
Jsg hade problem med defroster fläkten. Den första firman jag kontaktade ville ta ner innstrumentbrädan för att byta vredet. Nästa firma jag kontaktade bytte eldelen bak på vredet genom att ta bort radion och facket på innstrumentbrädan. Det kostade 500 kr
Menar du med facket, det där locket ovanför och ovanpå instrumentbrädan. Så det går att ta löss??
Eller menat du facket på passagerarsidan som det kommer värme alt kyla i
 
Toppen