• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åtdragningsmoment mm

Sv: Åtdragningsmoment mm

Förmodligen för ytbehandlingen är Kinesiskt barnarbetarkrom som krakelerar när dom används:D
 
Sv: Åtdragningsmoment mm

Ja, den rekommendationen har jag bara sett i samband med betydligt mer sofistikerade bultförband, t.ex. vevstaksbultar, eller vevaxelöverfall. Men det befrämjar naturligtvis försäljningen om någon tror på det. Det enda tillfället man borde byta ut hjulbultar (egentligen hjulskruvar) är när gummiverkstaden varit framme ned mutterdragaren och dragit bultarna dubbelt så hårt som man skall, då är de i teknisk mening förstörda. Därför låter jag aldrig gummiverkstaden dra åt mina hjulbultar om de inte använder momentstav, utan drar då hellre själv med lämpligt verktyg. :)
 
Sv: Åtdragningsmoment mm

Troligtvis för att man har ett rekommenderat åtdragningsmoment som är nära gränsen för plastisk deformation, i och med att en vanlig manuell momentnyckel har en osäkerhet på 5-15% utöver den inbyggda feltoleransen beroende på hur och vem som drar så kan man ha överdragit bulten.
För övrigt så är en momentstav helt värdelös, där pratar vi om 15-40% i feltolerans, så använder inte däckfirman en momentnyckel så är det lika bra att åka därifrån.

//Nisse
 
Sv: Åtdragningsmoment mm

Ja, då är det inte många däckfirmor man skall stanna kvar på? Teorin om att hjulbultarna skulle ligga så nära sträckgränsen känns ganska långsökt, varför skulle man göra så med ett bultförband som man vet att väldigt många okvalificerade kommer att använda? Jag tror egentligen mera på någon felöversättning av spec:en från ett annat språk eller liknande. Angående stavarna så är det helt klart mycket bättre än att inte använda något som begränsar momentet/åtdragningen, vilket lätt resulterar i att bultarna är dragna långt utöver vad dom borde vara. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Åtdragningsmoment mm

Jag instämmer helt med Bappelsinmannen. Min momentnyckel ger inte det moment jag ställer in, därför kalibrerar jag den alltid före användning.
Min momentstav för hjulskruvar är också helt värdelös (Julas gröna). Jag kommer inte upp till avsett moment.
Sune
 
Sv: Åtdragningsmoment mm

En seriös gummiverkstad använder alltid momentnyckel men som är inställd på ett något hårdare medelvärde. När vi i branschen började dra hjulen med moment en gång i tiden så började det att tappas för mycket hjul, eftersom folk slarvar med efterdragning! Sen när det kommer in en speciell bil typ husbil som ska dras hårdare så måste man ju ställa om momentnyckeln!
 
Sv: Åtdragningsmoment mm

Under alla år ,över 30 år så jag fått utfört arbete hos däckmakare .Både med egen bil ,kund bilar och firmans bilar säkert 500 gånger om det räcker.Har jag aldrig sett en momentnyckel .Stor skruv/mutter ,stor muttermaskin.
Det är inte Hassans Däck och Pys. Det är kända stora kedjor och så kallat seriösa handlare .
Vet man vad man håller på med när man kör med muttermaskin så är det helt ok .
Men det är jag det
 
Sv: Åtdragningsmoment mm

Kolla i depån i rallykross eller liknande. Alltid momentnyckel.:)
 
Sv: Åtdragningsmoment mm

moment.png
Verkar finnas lite olika kvalitet på hjulskruv.
Ska man dra enligt tabell måste man veta vilken det är. Finns det någon som är märk med 8.8 10.9 på skruven/mutter
//Arne B
 
Sv: Åtdragningsmoment mm

Jag instämmer helt med Bappelsinmannen. Min momentnyckel ger inte det moment jag ställer in, därför kalibrerar jag den alltid före användning.
Min momentstav för hjulskruvar är också helt värdelös (Julas gröna). Jag kommer inte upp till avsett moment.
Sune

Det är ganska vanligt att man kör för kort tid med momentstaven p.g.a. att åtdragningen "bromsas ned" när man närmar sig avsett moment. :)
Om momentnyckeln ger fel moment är den förmodligen av för låg kvalitet, en bra momentnyckel har bra repeterbarhet, men kostar en del pengar!
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen