• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åtdragningsmoment mm

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Åtdragningsmoment mm

Förmodligen för ytbehandlingen är Kinesiskt barnarbetarkrom som krakelerar när dom används:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åtdragningsmoment mm

Ja, den rekommendationen har jag bara sett i samband med betydligt mer sofistikerade bultförband, t.ex. vevstaksbultar, eller vevaxelöverfall. Men det befrämjar naturligtvis försäljningen om någon tror på det. Det enda tillfället man borde byta ut hjulbultar (egentligen hjulskruvar) är när gummiverkstaden varit framme ned mutterdragaren och dragit bultarna dubbelt så hårt som man skall, då är de i teknisk mening förstörda. Därför låter jag aldrig gummiverkstaden dra åt mina hjulbultar om de inte använder momentstav, utan drar då hellre själv med lämpligt verktyg. :)
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Åtdragningsmoment mm

Troligtvis för att man har ett rekommenderat åtdragningsmoment som är nära gränsen för plastisk deformation, i och med att en vanlig manuell momentnyckel har en osäkerhet på 5-15% utöver den inbyggda feltoleransen beroende på hur och vem som drar så kan man ha överdragit bulten.
För övrigt så är en momentstav helt värdelös, där pratar vi om 15-40% i feltolerans, så använder inte däckfirman en momentnyckel så är det lika bra att åka därifrån.

//Nisse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åtdragningsmoment mm

Ja, då är det inte många däckfirmor man skall stanna kvar på? Teorin om att hjulbultarna skulle ligga så nära sträckgränsen känns ganska långsökt, varför skulle man göra så med ett bultförband som man vet att väldigt många okvalificerade kommer att använda? Jag tror egentligen mera på någon felöversättning av spec:en från ett annat språk eller liknande. Angående stavarna så är det helt klart mycket bättre än att inte använda något som begränsar momentet/åtdragningen, vilket lätt resulterar i att bultarna är dragna långt utöver vad dom borde vara. :)
 
Senast ändrad:

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment mm

Jag instämmer helt med Bappelsinmannen. Min momentnyckel ger inte det moment jag ställer in, därför kalibrerar jag den alltid före användning.
Min momentstav för hjulskruvar är också helt värdelös (Julas gröna). Jag kommer inte upp till avsett moment.
Sune
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment mm

En seriös gummiverkstad använder alltid momentnyckel men som är inställd på ett något hårdare medelvärde. När vi i branschen började dra hjulen med moment en gång i tiden så började det att tappas för mycket hjul, eftersom folk slarvar med efterdragning! Sen när det kommer in en speciell bil typ husbil som ska dras hårdare så måste man ju ställa om momentnyckeln!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Åtdragningsmoment mm

Under alla år ,över 30 år så jag fått utfört arbete hos däckmakare .Både med egen bil ,kund bilar och firmans bilar säkert 500 gånger om det räcker.Har jag aldrig sett en momentnyckel .Stor skruv/mutter ,stor muttermaskin.
Det är inte Hassans Däck och Pys. Det är kända stora kedjor och så kallat seriösa handlare .
Vet man vad man håller på med när man kör med muttermaskin så är det helt ok .
Men det är jag det
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Åtdragningsmoment mm

Kolla i depån i rallykross eller liknande. Alltid momentnyckel.:)
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment mm

moment.png
Verkar finnas lite olika kvalitet på hjulskruv.
Ska man dra enligt tabell måste man veta vilken det är. Finns det någon som är märk med 8.8 10.9 på skruven/mutter
//Arne B
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åtdragningsmoment mm

Jag instämmer helt med Bappelsinmannen. Min momentnyckel ger inte det moment jag ställer in, därför kalibrerar jag den alltid före användning.
Min momentstav för hjulskruvar är också helt värdelös (Julas gröna). Jag kommer inte upp till avsett moment.
Sune

Det är ganska vanligt att man kör för kort tid med momentstaven p.g.a. att åtdragningen "bromsas ned" när man närmar sig avsett moment. :)
Om momentnyckeln ger fel moment är den förmodligen av för låg kvalitet, en bra momentnyckel har bra repeterbarhet, men kostar en del pengar!
 
Senast ändrad:
Toppen