• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årets största fästing?

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Årets största fästing?

Hej,
Vi har använt Scalibor halsband på vår dvärgpudel i flera år och det har fungerat bra. Visserligen är han orolig och kliar sig mycket det första dygnet, men sedan lugnar allt ner sig. På katten har vi använt Frontline i flera år och det har gått bra, men i år när vi gav honom det mådde han inte bra. Darrade i hela kroppen efter ett dygn och verkade allmänt påverkad. Ringde veterinären som rådde oss att bada katten två gånger samma dygn, så det gjorde vi. Första gången med bara vatten och andra gången med schampo. Katten gillade det inte, men vi lyckades genomföra allt utan att bli sjöblöta. I dag mår han bättre. Nu har vi köpt en sådan där dosa med ultraljud och satt på selen (han går bara ut i sele och koppel, både hemma och i husbilen). I affären sa de att de sålt många sådana och många kommer tillbaka år efter år och handlar, så nu får vi se om det fungerar även på vår katt.
Det jag reagerade på var priset i länken ovan. Vi betalade 94 kronor för en dosa med "engångsbatteri", d.v.s. en där batteriet inte går att byta men det varar 1 år. Fungerar det ska vi övergå till dosor till både hunden och katten.
Karin:wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Jesus, Perkele, Maradona!

Ännu ingen fästing på Lurven. Det verkar som om bärnstenshalsbandet fungerar! Lurven brukar ha ett dygnsgenomsnitt på 3 - 4 fästingar så här års!

halsband 2.jpg

Det är lite tidigt att utvärdera effekten av halsbandet men skulle tendensen hålla i sig så är det fantastiskt!

Jappe
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Årets största fästing?

Minns ni fysiklektionerna från den tid då vi gick i skolan.
Var det inte så att kattskinn som gneds med ebonitstav gav negativ laddning.
Det är kanske så, att för skydda våra kattdjur mot fästingar, skall vi använda ett ebonitsmycke.
Kan tänka mig sambandet mellan bärnsten och våra tidiga plaster.
Gummi + schellack
MVH. Gunnar S

Årtalet på din 10-krona ger tankar är det med avsikt du använt dig av denna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Årets största fästing?

1991 är tiokronans årtal. Vad hände då? Förstår inte! :confused::confused::confused:

Jappe

Såg inte heller något samband bara en kommentar då årtalet var 1991.
Två ettor, två nior.
Kombinationen är garanterat udda.
Ordningen av siffrorna förhöjer det udda.
Kanske ett mynt att lägga till samlingarna.
MVH. Gunnar S
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Årets största fästing?

Min katt blir alltid sjuk 1 dag när jag kletat Frontline i nacken - inte bra! Det står inte om Frontline är godkänt för mig. Undrar om jag blir sjuk eller om jag slipper fästingar?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Min katt blir alltid sjuk 1 dag när jag kletat Frontline i nacken - inte bra! Det står inte om Frontline är godkänt för mig. Undrar om jag blir sjuk eller om jag slipper fästingar?

Både "Millan" och jag blev illamående en gång för något år sedan när jag försökte applicera Frontline på den stackars katten, så det gör jag aldrig om!

Lurven har varit fästingfri i över två dygn nu tack vare bärnstenshalsbandet!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Gigantisk världssensation på Orust! "Lurven" har varit fästingfri i över 5 dygn nu. Så här års brukar Lurven få mängder med fästingar i pälsen! Bärnstenshalsbandet är tydligen lika bra som det påstås!

Lurven med Skagerack psh.jpg

Det intressanta med denna bild är att den är tagen med min gamla Canon PS A700 som jag badade i Skagerack med för några år sedan. Kameran har tillfrisknat på ett mirakulöst sätt!

Jappe
 
F

F.d. 6750

Guest
Sv: Årets största fästing?

Hunddarna blir sjuka av fästningsbettet och kan blir så doliga att man får avliva dom.Onerva
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Det har nu gått tio dagar sedan Lurven fick sitt vackra bärnstenshalsband och idag hittade vi faktiskt en fästing på Lurven. Det är dock väldigt stor skillnad mot tidigare när han kunde bära in ett helt gäng fästingar varje dag så vi tycker att bärnstenshalsbandet fungerar väldigt bra!

Noteras bör att Lurven är en veritabel utekatt dygnet runt och med tanke på det är resultatet enastående bra, så Lurven kommer att slippa giftiga kemikalier för att hålla fästingarna borta!

Att resultatet har blivit så här bra kanske beror på att Lurven är en långhårig katt! Hur bärnstenshalsbandet fungerar på korthåriga katter vet vi inte. Millan som är en korthårig katt och inte utomhus lika mycket som Lurven får sällan fästingar på sig så hon klarar sig bra utan hjälpmedel mot fästingar.

Länk: FÄSTINGHALSBAND AV BÄRNSTEN TILL HUND/KATT.

Jappe
 
W

wikman

Guest
Sv: Årets största fästing?

Jappe ,funkar det fortfarande bra med halsbandet på Lurven ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Det har varit väldigt lugnt på fästingfronten! Det är inget bekymmer längre. Under c:a 4 veckor har vi tagit bort 5 fästingar på Lurven vilket är väldigt bra jämfört med hur det var innan han fick bärnstenshalsbandet! 3 - 4 fästingar var dygnsgenomsnittet tidigare. Så vi är väldigt nöjda!

Lurven är mera utomhus än inomhus! Han brukar komma in ibland för att äta. Ibland har han med sig egen mat i form av en mus som han brukar förtära under matsalsbordet. Ingenting är kvar av musen när han är färdig!

Jappe
 
Senast ändrad:
W

wikman

Guest
Sv: Årets största fästing?

Bra resultat och ett ofarligt halsband - vi ska nog prova det på vår lilla hund Lattjo, som är lika lurvig som Lurven. :wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Lurven har ett par gånger lyckats få halsbandet bakom ena frambenet så att det har suttit ganska hårt runt halsen. Vi vet inte riktigt vad det beror på. Kanske sitter det för löst. Skulle vi korta resårbandet ytterligare kanske det blir farligare för Lurven om han skulle få in frambenet i halsbandet igen. Förmodligen händer detta när han kliar sig. Lite lurigt är det!

Jappe
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Årets största fästing?

Jappe du har ett obesvarat inlägg i förbudsskyltar.
Ge en förklaring.
MVH. Gunnar S
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Årets största fästing?

Efter vad jag hört från andra som använt bärnstenshalsband på hund, är att det ger statisk elektricitet i pälsen. Gnid en bärnsten mot håret, så blir det ganska statiskt. Nervsignaler är ju ingenting annat än elektricitet, så kanske har det inverkan på djurets lynne. Det finns ju mängder med människor som hävdar att dom är el-allergiker, så varför ska det inte fungera likadant på djur?
Fästingarna, emellertid, tycks inte trivas med detta, så då sätter dom sig någon annanstans.
Själv hävdar jag att det eldas för lite. Förr, så luntade man av gammalt gräs, och då strök en generation fästingar med, och blir det färre fästingar, så är det väl logiskt att anta att det blir färre fästingangrepp.
Calle
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Årets största fästing?

Jag försöker hålla gräsmattan så kort som möjligt, samt låter inte hunden scanna i väggrenen under promenaden, hjälper mycket, men inte 100%..
Annars tar det inte mer än en sekund att ta loss en fästning.
Fast ibland borde man ta en extra titt innan man agerar.
En gång trodde jag att min afghan hade en sådan ärt stor fästning i magen, varpå jag försökte göra en "sekund behandling", det var illa, för det visade sig vara hennes bröstvårta och jag kan säga att det blev lite :spinny:trångt i husbilen några stunder innan hon lugnade ned sig igen..
 
Toppen