• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årets största fästing?

F

F.d. 24435

Guest
Sv: Årets största fästing?

Jag bor i en av de fästingtätaste områden i sverige enligt expertisen på onmrådet, jag har sett många fästingar som både katter och hund både burit på och burit in. Denna fästing tar nog rekordet av vad jag sett! Har du lämnat iväg den någonstans+ Här har vi ett avtal med vårdcentralen att lämna in fästingar med uppgift var de är hittade någonstans. Anledningen är att ett forskarlag på Karolinska Sjukhuset och Centralsjukhuset här i kristianstad analyserar och försöker få fram hur många som bär på borelia och den andra mycket mer eländiga sjukdomen som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. (snacka om teflonminne).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Immeln! Tyvärr tror jag GullBritt tog den av daga. Hon är inte lika stor djurvän som jag.

Den andra sjukdomen fästingar kan överföra är TBE som i värsta fall kan leda till hjärninflammation.

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Årets största fästing?

Jag tror du menar TBE (hjärn(hinne?)inflammation, vanligt också på ostkusten kring Stockholmstrakten och norrut i Uppland. En av sönerna spelade fotboll i Åkersberga och på kvällen när han duschade så såg/kände han något på överkroppen som han inte fick bort. Det visade sig vara en liten en i första stadiet. På den tiden skulle man använda fett för att "dränka" dem och lättare få ut eländesdjuren. Tre månader efter det bettet fick han halvsidig ansiktsförlamning som tog tid att läka ut. Man kunde dock inte se på blodprover att det var just borrelia men allt tydde på de4t.

Skall rätta mig angående honan och antal ägg, det är 2000 inte 200'.

fru hianders/Inger

Vi har för första gången i år plockat bruna fästingar här. Har vi inte sett tidigare år. De är visst inte lika "roliga" och kan bära på andra smittor tror jag. Vet en hund och en människa som drabbades av dessa och blev sjuka.

Jappe - djurvän är jag också men absolut inte för fästingar - de bränner jag upp.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Årets största fästing?

Tack, har återställt teflonhalten...givetvis...det var en person som dog av detta här i trakten för två år sedan, 44 år gammal!! Det var plågsamt! Som tur är har vi fått vaccsin (hm..stavningen) både jag och frun.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Årets största fästing?

Jappe. Fästingarna blir precis så stora om de får suga så länge de orkar. Katter ska, enligt min hustru, inspekteras varje morgon och kväll. Det kan innebära långa promenader om man har utekatter. :) Men då blir aldrig fästingarna särskilt stora.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Jag vet det Krinil! Vi kollar jämt katterna och plockar fästingar så gott som varje dag. Vi funderar faktiskt på att vaccinera oss mot TBE à 3 x 300 spänn. Encefalitviruset bör tydligen tas på allvar!

fäst.jpg

Jappe
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Årets största fästing?

Vad man vet, så ingår inte fästingen i näringskedjan. Det är alltså ett helt "onödigt" djur.
Calle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Årets största fästing?

Lätt åtgärdat Calle!
Måste vara mycket matiga när de är blodfyllda. Får jag föreslå knaperstekta med en luftig sallad och kanske en frisk rosé så här vid säsongpremiären?
aake
 
H

hianders

Guest
Sv: Årets största fästing?

Fästingen genomgår tre stadier, larv, nymf och vuxen fästing (eller om det var nymf, larv och fästing) - skall kolla det. En fästing har inga ögon utan går på doften av värd"djuret" d v s den smörsyra man utsöndrar samt av vibrationer i marken. De skall visst kunna skönja ljus resp mörker. De sitter så högt som möjligt på gräs el dyl och "hoppar sen på" värddjuret. När de har sugit sig full med blod ramlar de av och efter sista vuxna stadiet så dör de.

Skall titta på examensarbetet jag har här hemma om det är något mer som kan vara av intresse.

Vad jag har hört så är de enda djur som äter fästingar så är det rapphöns men vet ej säkert till 100% att det är så.

Inger
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Årets största fästing?

Inger
Har svårt att tro att vargspindeln kan motstå en saftig blodfylld fästing. Vargspindlar är kända för att utan onödig tvekan kasta sig över allt som är i lagom bytesstorlek (inkluderat andra vargspindlar). Insekts- (och spindeldjursätande) småfåglar brukar inte heller vara kräsmagade.
aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Här kom en fästing till - i matskålen. Ska nog undersöka Lurven mera noggrannt i fortsättningen, (Krinil). Den här var "bara" 1 cm lång.

fästing 2.jpg

Dessutom spydde Lurven upp mask så nu får han Axilur i 3 dagar.

Himla krångel med katter på landet! Det var enklare i Stenungsunds tätortsmiljö.

Jappe
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Årets största fästing?

Jappe! Det finns fästingmedel för katterna numer. Frontline skall passa även dem. Om fästingen ändå biter sig fast så dör de inom ett antal timmar.

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Jag är lite misstänksam mot kemikalier. Katter är ju noga med hygienen och våra katter är inga undantag därvidlag så dom slickar sig överallt och borde få i sig giftet.

En gång applicerade jag ett medel, inköpt hos en veterinär, på Millans nacke och både jag och Millan mådde dåligt efteråt av ångorna, så jag litar inte helt på Bayer och andra gifttillverkare. Vissa gör vad som helst för pengar och läkemedelsföretagen är ju inte direkt kända för att idka välgörenhet.


Det är många företag som vill tjäna pengar på djurvännerna och metoderna är inte alltid så rumsrena:

Ur en rapport från Kemikalieinspektionen:

Bilaga 2 – Produkter som fortsättningsvis inte ska sättas ut på den svenska
marknaden enligt de inspekterade företagen

• Lincoln hästschampo med flugtvätt
• Fästinghalsband TX3903 och TX4003
• No Problem
• Moustidose Myggspray och Moustidose Myggcreme
• Insect Repellant
• Equine Fly Repellant
• Scudo
• Bio Repel Schampoo och Bio Repel Gel
• Bogena ohyreschampo
• Bogena Lopphalsband
• Biting Midge Cream
• Fly Repellent
• MDX Flugmedel
• Myggdeo
• Djungelstick
• Bremsenfrei och Bremsenfrei plus
• Parasitenfrei
• Vitlökssalva
• Fly-rite
• Stop-it Beaphar
• Biospot plus hund/katt
• Phaser Flugspray Leovet
• Reppers Beaphar


Hela Kemikalieinspektionens rapport. Den är några år gammal men är ändå intressant.
www.ticmera.com

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Lätt åtgärdat Calle!
Måste vara mycket matiga när de är blodfyllda. Får jag föreslå knaperstekta med en luftig sallad och kanske en frisk rosé så här vid säsongpremiären?
aake

aake verkar vara en matintresserad person, med all säkerhet en gourmet av rang! Han har säkert ett bra recept på mördarsnigel också!

Mitt gamla recept är lite otydligt, möjligen dåligt översatt från rumänska:


STEKTA MÖRDARSNIGLAR
à l´Escoffier

Ni tvättar dem ordentligt och lämnar dem 15 minuter att sila sig.
Sedan, ni tar en och en, lägger in lite salt.
De ska ha ur sig några gula vätskor.
Ni värmer upp oljan och tar en och en snigel och sätter i stekpannan.



Vissa gourmeter anser att lite vitlök till anrättningen höjer den till rent (g)astronomiska höjder!

Ät och njut! En Cheval Blanc till är inte fel!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Årets största fästing?

Jappe
En sann djurvän rövar inte maten från sina myskankor!
aake
 

Bilagor

  • Gåta 5, 1 poäng.jpg
    Gåta 5, 1 poäng.jpg
    530,6 KB · Visningar: 3
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Årets största fästing?

bara några små tillägg, fästingen hoppar inte, den hakar sig fast med hjälp av hakar på frambenen, Frontline är en relativt lindrig livförsäkring, ett rellativt lindrigt preparat, och med tanke på att katterna släpar hem fästingar som kan gå över på oss, så kan det va tryggt med ett medel på dom, just till katter är frontline det enda preparatet som funkar ganska bra. Jag har själv testat ickegift-preparat köpt i zoobutik, min katt fick sår längs hela ryggraden, blev till att stoppa henne i duschen upprepade gånger
OBS, sätt aldrig hundens preparat t.ex ex-spot,scalibor m.fl på katter= död katt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Just det! Katten är ett renligt djur till skillnad från hunden så det som hamnar på huden eller i pälsen hamnar ofta i munnen på katten.

Vad jag undrar är om djuren drabbas av samma sjukdomar som människan vid fästingbett. Jag har aldrig hört talas om att någon hund eller katt har blivit sjuk av fästingbett. Har dom någon sorts skydd som människan saknar?

Katt med hjärninflammation eller hund med borrelia? Vem har hört talas om det? Någon här kanske?

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen