• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årets största fästing?

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Årets största fästing?

Förra året köpte vi något preparat som var naturbaserat, men katten blev så dålig så vi trodde den skulle dö. Medlet luktade fruktansvärt starkt. Så nu är det Frontline som gäller.
 
H

hianders

Guest
Sv: Årets största fästing?

En av våra hundars uppfödare har haft en hund som fått borrelia och som inte klarade av det. Jag vet inte om hon hade ngt fästingmedel.

Frontline var från början inte menat för katter men är numer tillåtet för dem.

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Årets största fästing?

Och jag har haft borrelia.Jag vet hur illa man mår av det.
Som tur var slapp jag avlivning!!
Det kändes som att leva med huvudet i en micro när den är på.Fruktansvärd brännande huvudvärk,muskelvärk mm.Jag var sjukskriven 3mån.
//Lars
:twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Årets största fästing?

Både Borelia och erlichia är ganska vanligt på hund, borelia går ju oftast att behandla med långtidsbehandling av antibiotica, erlichian kan däremot vara värre, alltså viktigt att skydda sina hundar, katter är inte lika benägna att få dessa sjukdomar, men dom tar ju fästingarna med in till oss, så om inget annat använder man frontline av den anledningen.
 
F

F.d. 50015

Guest
Sv: Årets största fästing?

Hej!
Vi har använt Scalibor-halsband under tre "sommar-fästingperioder" och det var inga problem. Även i år inhandlade vi ett halsband till vår Silkyterrier Charlie. Vi satte på detta på förmiddagen och på kvällen kliade han sig ihärdigt, kunde inte slappna av, inte ligga still och var alldeles orolig. Innan midnatt åkte Scalibor-halsbandet av, men under natten var han jätteorolig och sov inte. Nästa dag var likadan och han satt och flämtade med slutna ögon. Vi blev verkligen oroliga då han satt rakt fram och såg ut som han inte visste var han skulle ta vägen och samtidigt gjorde några konstiga rörelser med nosen. Efter två dygn utan halsband började han bli sitt vanliga jag igen och det kändes helt underbart. Usch fy, vad är det för gifter vi utsätter våra älsklingar för, rena nervgiftet. Vad skall man använda för medel? Söka igenom pälsen räcker inte alltid och inte vill man att han får borelia via fästingbett!

Tacksam för tips
är matte Ann och husse Calle
Charlie säger vov-vov
:dog: :mh:
 
Senast redigerad av en moderator:
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Årets största fästing?

Det är nog så att man måste prova sig fram till vad som är bra för varje individ/hund när det gäller fästingmedel. Vi har preparatet Frontline på både katt och hundar och tycker det har varit bra och utan biverkningar så här långt i alla fall. Känns som en mild variant av sk kemiskt preparat. Preparatet Exspot ska absolut inte användas på små hundar!

Flera av mina hundvänner använder Bärnstenshalsband på sina hundar, går att köpa på nätet ex Handgjorda smycken från Rättvik. Smycken och fästinghalsband, vitsen är att halsbandet ska röra sig mot hundens päls - så det får inte sitta för hårt. Den statiska elektriciteten ska avskräcka fästingarna. Har inte provat själv men en nära vän säger att det funkar på hennes hundar, hon har Pomeranian precis som vi.

Djurapotek, Djurläkemedel, Djurmediciner, Katthälsa, Hundhälsa, Hundsjukdomar - Svenska DjurApoteket säljer en del produkter för hund, vi har provat Kelp och Spirulina som näringstillskott. Något av Djurapotekets preparat används som fästingmedel, tror det är Kelp. Ska själv börja använda det igen.

Preparat som är naturliga-ej kemiska och marknadsförs som miljövänliga kan ibland slå ut viktiga funktioner hos våra hundar, därav förbud för en del sådana nu, kan blir värre/farligare reaktioner hos våra hundar än av de kontrollerade sk kemiska preparaten. Enligt djursjukhuset där vi bor så är det säkrare att prova sig fram bland de preparat som är godkända, trots att de så att säga är kemiska.

Om man märker att man får en allvarlig biverkning av något preparat ska man givetvis sluta med det och inte utsätta sin hund för onödigt lidande utan prova något annat som verkar funka bättre på den individen.

Har någon annan erfarenhet av bärnstenshalsband och Djurapotekets produkter så vore det intressant att höra vad ni tycker!

M v h
Liza
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Årets största fästing?

Och jag har haft borrelia.Jag vet hur illa man mår av det.
Som tur var slapp jag avlivning!!
Det kändes som att leva med huvudet i en micro när den är på.Fruktansvärd brännande huvudvärk,muskelvärk mm.Jag var sjukskriven 3mån.
//Lars
:twitcy:
Jag har haft Borrelia 3 ggr. Som tur är har jag upptäckt den i tid på den röda ring som för det mesta uppstår. Blev behandlad med penicillin och fick inga problem med Borrelian.
Dock orsakade penicillinet "racer-bajs".
Sista gången sa jag till läkaren att jag haft Borrelia 2 ggr innan men hon ville ta prov på om jag hade antikroppar. :confused:
JAG fick då upplysa henna att det hade jag av tidigare infektioner.........
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Årets största fästing?

Hej!
Vi har använt Scalibor-halsband under tre "sommar-fästingperioder" och det var inga problem. Även i år inhandlade vi ett halsband till vår Silkyterrier Charlie. Vi satte på detta på förmiddagen och på kvällen kliade han sig ihärdigt, kunde inte slappna av, inte ligga still och var alldeles orolig. Innan midnatt åkte Scalibor-halsbandet av, men under natten var han jätteorolig och sov inte. Nästa dag var likadan och han satt och flämtade med slutna ögon. Vi blev verkligen oroliga då han satt rakt fram och såg ut som han inte visste var han skulle ta vägen och samtidigt gjorde några konstiga rörelser med nosen. Efter två dygn utan halsband började han bli sitt vanliga jag igen och det kändes helt underbart. Usch fy, vad är det för gifter vi utsätter våra älsklingar för, rena nervgiftet. Vad skall man använda för medel? Söka igenom pälsen räcker inte alltid och inte vill man att han får borelia via fästingbett!

Tacksam för tips
är matte Ann och husse Calle
Charlie säger vov-vov
:dog: :mh:

Vår Saga fick svår klåda av Scalibor (hon är allergisk mot frontline så vi har inget val om hon ska få effektivt skydd enligt vetten). Vi fick rådet att skölja av det nya halsbandet och sedan låta det ligga framme en vecka innan vi satte på det. Det funkade - ingen klåda de senaste 5 åren vi använt Scalibor - och inte en enda fästing hittad på den tiden.
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Årets största fästing?

Det bästa man kan göra om hunden skulle få någon reaktion på halsbandet, ta av det och schamponera igenom hunden ordentligt, skölj noga, då får du bort ganska mycket av preparatet,
skönt att hunden mår bra igen.:yes:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Årets största fästing?

Liza skriver att Expot absolut inta ska användas på små hundar. Vi har använt det i ca 15 år på 10-12 kg hundar och det har aldrig varit några problem.

Vad är det för problem som du har hört talas om?
Vad räknar du som små hundar?
Vilket medel tycker du är bra?

Hälsn Håkan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Jag är inte särskilt vidskeplig av mig men efter att ha läst om och även provat Apotekets nervgifter mot fästingar så köpte jag ett bärnstenshalsband till Lurven som brukar drabbas av flera fästingar varje dag under fästingsäsongen! Få se om det fungerar! Inga idag hittills men dagen är inte slut än och Lurven är en riktig utekatt dygnet runt!

Lurvens halsband.jpg

Lurven tittade änna schepptiskt på mig undrandes vad jag håller på med för häxkonster! Återkommer i ämnet för att redovisa om halsbandet fungerar! Det var billigt i alla fall, 130 spänn inkl. frakt.

Smycken direkt från silversmed - Elvingsson smycken.

Jappe
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Årets största fästing?

Just det! Katten är ett renligt djur till skillnad från hunden så det som hamnar på huden eller i pälsen hamnar ofta i munnen på katten.

Vad jag undrar är om djuren drabbas av samma sjukdomar som människan vid fästingbett. Jag har aldrig hört talas om att någon hund eller katt har blivit sjuk av fästingbett. Har dom någon sorts skydd som människan saknar?

Katt med hjärninflammation eller hund med borrelia? Vem har hört talas om det? Någon här kanske?

Jappe

Mina kattor är 10 år och har i alla år behandlats med Frontline (hunden också) o de är fortfarande vid full vigör. Sätter jag det som rek mellan skulderbladen kommer de åt att slicka lite, men nån cm högre upp når de inte åt. Har fått avliva en häst i sviterna av fästingsjuka (erlichia) så här är det medel på från tidig vår o var 3:e/4:e vecka så länge det behövs.
 

Bilagor

  • våningssäng kissar2.jpg
    våningssäng kissar2.jpg
    33,1 KB · Visningar: 302

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Årets största fästing?

Är det någon som har provat produkter som finns hos www.fastinghalsband.se ?


jag har en sån här till vår "bebis". TIC-CLIP FÄSTINGSKYDD Jag hoppas att den fungerar för fästingar är det värsta jag vet.. :(

/Lovisa
1831_1.jpg
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Årets största fästing?

Det finns ett giftfritt naturpreparat som heter Fixodida Zx, som
skall skydda mot fästingar. Att användas på hund och katt.
Fixodida Zx

Jag har bara hört gott om detta preparat som även skall ge en
vacker päls mm?!
Pulvret som blandas i maten luktar dock lite som "Myrr".
Den aktiva substansen är Fulvosyra.
AKTUELL PROFIL

Är det någon som har erfarenhet av detta medel.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets största fästing?

Det finns ett giftfritt naturpreparat som heter Fixodida Zx, som
skall skydda mot fästingar. Att användas på hund och katt.
Fixodida Zx

Är det någon som har erfarenhet av detta medel.

Jag har skickat efter en liten burk för provning på Lurven. Rapport kommer så småningom! Först vill jag se om bärnstenshalsbandet fungerar vilket det faktiskt har gjort det första dygnet! Mer tid behövs dock!

Jappe
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Årets största fästing?

Vi använder det också på prov men har inte använt det så länge att vi kan
utvärdera det. Det tar 5-6 dagar innan man byggt upp ett fullvärdigt skydd.

Hoppas dock på det bästa, det vore skönt att slippa använda gifter på våra
hundar för att skydda dem mot dessa fästingar som bara blir fler och fler.
 
Toppen