• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årets julklapp

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Hej alla!

Har en Garmin nüvi 660 FM som jag är mycket nöjd med. Utan den hade jag aldrig hittat till hotellet i Prag i höstas.

Sven
 
F

F.d. 8366

Guest
Sv: Årets julklapp

Lycka till med köpet. Köp inte Mio . Vår gick sönder mitt i Frankrike efter 1,5 års andvändning. Visserligen har vi fått den lagad men vi hade 600 mil kvar att köra.
Hälsningar 824
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Årets julklapp

Skulle man inte våga köpa ett fabrikat bara för att någon gått sönder i Frankrike så får man nog avstå från köp överhuvudtaget.
Tomtom, Garmin och Mio är nog dom vanligaste och enklaste att handha i nämnd ordning.
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Hej
Man får samma kartor även om man köper en Garmin nüvi 250 för 1795:-
Dessutom får man valutaomvandlare, miniräknare, enhetsomvandlare och världsklocka.

Har utan kostnad lagt in fartkamerapositioner, HBK ställplatser, SCR-campingar och Bordatlas ställplatser.
Helnöjd med den!

Hälsningar Lars-Olof
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Det här med GPS är ett stort och svårt område. Jag har för tillfället gått vilse - se nedan.
Alltnog! Det har gjorts en massa tester i olika tidningar. En intressant är i tidningen M3 Digital World (se webb M3 - M3 GPS - en sajt helt ägnad gps:er, från Sveriges största pryltidning ) där man konstaterat följande tunga fakta; 1: Det finns i stort sett bara 2 leverantörer av de kartor som finns i dagens GPS:er: Navteq och Teleatlas (Navteq var bäst i deras Sverige test). 2: Det finns idag nya GPS:er som har karta från slutet av 2006. Få har från hösten 2007. Så försök att ta reda på karta och version innan ni köper.
Uppdatering av karta kostar för min Navigon 7000T ca 90 US dollar - pust. Jag tror det är Tom-Tom som har en hemsida där kunderna kan ladda upp rättelser och man kan ladda ner gratis. Finns nog ytterligare en tråd om detta på denna eminenta Husbilsklubben hemsida.
Sök gärna fler tester i tidningar, men utvecklingen går lika fort här (testerna blir snabbt gamla) som för digitalkameror, PC och TV så se till att köpa senaste av ett fabrikat. Sony har tex blivit mycket mycket bättre än vid sin start sägs det.
I min GPS finns TMC inbyggt som standard - ett måste i Tyskland för att slippa fastna i köer och där GPS:en räknar om rutten snabbt och elegant. I Sverige verkar det inte som Vägverket eller någon annan använder denna resurs (TMC).
Det som är viktigt förutom rätt karta är; Snabb processor (min har en Samsung 400 Mhz), ljusstark skärm som klarar att solen lyser in (min nja), lätt att programera, senaste satelitmottagare; SIRF Star III, och att den känns lätthanterlig för dig. Vad är jag vilse då? Jo skall jag köpa en ny karta för 90 dollar inför Frankrikeresan 2009 eller skall jag kasta min GPS och köpa senaste nytt?! Lycka till.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Årets julklapp

Maria & Hasse,

Håller med dig, det är en soppa med alla dessa promotions dom har nu förtiden. Det svåraste är att få tag i rätt kart material. Jag har löst det genom att använda en PDA där du kan installera vilken mjukvara som helst. Jag t.ex installerat Tom-Tom - IGO - MIO V3.0 på ett och samma 2GB SD memory kort, detta get mig möjligheten att använda vilket navigations program jag vill. Ibland i Frankrike kommer jag i ett område där vägen inte finns med i ett navigations program men går jag över till ett annat ja då finns det med.

Om du endast ska använda kartan i 2009 är det ingen vits med att kasta bort US$ 90 på material som kommer då att vara gammalt.

Jag föreslår att du fortsätter att använda din nuvarande GPS. Frankrike är det landet som ändrar mest sina rondeller osv. Jag åker minst engång i veckan till Frankrike och måste säga att dom electroniska kartor är gjorde redan för minst ett år i förväg. Det finns rondeller insatta som inte ens existerar, gator som ska komma till men inte finns, motorvägs delar som är förlängda men i verkligheten inte finns osv..

Glöm inte bort att i det närmaste framtiden kommer Europa med sitt eget GPS system, ärligt talat så vet jag inte vad Amerikanerna kommer att göra, kommer dom att förbjuda oss att använda deras system eller kommer allting att vara som det är nu ? Kommer det Europeiska systemet vara gratis (jag personligen tror inte det). Mitt råd är att vänta tills du ska resa till Frankrike dvs 2009.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Oj, vilken fart det är på GPS-mejlandet!
Lika bra att jag bidrar med en fråga.
Fick vid husbilsköpet som bonus en Pocket PC med Navman GPS inbyggd och kartor för hela Europa på skiva. Men ack, kartorna är 4 år gamla och jag är förstås tacksam över att få veta vem som säljer Navmankartor eller kompatibla sådana.
Gråa hälsningar från Gotland (Man skulle göra som Hymern, gå i ide...)

Robert G
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Håller också med att det ibland känds hopplöst att välja rätt produkt. En djungel som så mycket annat. Men, det gäller att leta.
En mycket bra sida, tyvärr bara på tyska, är:www. preisgünstiger.de .
Här finns de flesta produkter snyggt uppställda i tur och ordning efter deras betyg. Obs att man använder betygskalan 1 som bäst, och fem som sämst.
Då är det "bara" att gå in och leta på GPS eller navigation och så kommer genast den första och då den bästa gps fram.
Produkterna får sina betyg alltifrån sammanställningen av olika tidningar och mediors tester. Därtill finns också ett stort antal privata omdömen.

Maria och Hasse har tydligen en Navigon ts7000ts. Denna kostar idag på Siba 2490 kr.
Ett bra pris som jag ser det för denna produkt. Dock gäller det att se upp, denna GPS säljs med 2 olika displayer. En med sämre ljussvagare display som börjar med kombinationen M5xxxxxx, samt den starkare displayen som har serienummret YQxxxxxx.
Serienummret finns att läsa på förpackningen.
Vidare är det också tekniskt möjligt att gratis ladda hem software från modellen 7110.
Som sagt denna modell ligger bra till för mig.

Blaupunkt Lucca 5.2,på tal om olika kartsystem, äger 51 procent i Teleatlas och använder
sig av detta system tillsammans med Navtek, som lär vara det bästa kartsystemet.
Alltså två kartsystem i samma GPS.
Blaupunkten kostar cirka 3995 kr.

mvh
Werner.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Årets julklapp

California,

Med vilket mjukvara använder du Navmankartor ? Ett råd, ifall du inte hittar eller tycker att en upgrade är för dyrt varför inte installera en annan mjukvara ?
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Belgien;

Det europeiska Galilei projektet, tror jag kommer att sammarbeta med det amerikanska
GPS systemet. Så förhoppningsvis blir det ännu noggrannare och även kostnadsfritt.
// Werner
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Årets julklapp

Werner,

Samarbete hoppas jag på det skulle betyda att det skulle vara billigt att skaffa sig nästa generation GPS som redan kan (förstå) sig på Glasnost, Galilei osv.

Gratis !!! Yes jag kan bara hoppas så men förmodar att det inte kommer att bli fallet enligt vad jag fått höra ur kretsar som redan nu sitter och kalkulerar vilken avgift kommer att vara rimligt så att dom inte skrämmer det flesta utav oss.

Noggranare kommer det att bli pga att signalen kommer någonstans ligga emellen det nuvarande GPS och DGPS (Differential) vilket innebär att lat - long - höjd correctioner kommer att vandra mellan stationerna och GPS vilket självklart innebär att repeaters kommer att finns inbyggda som kan tag emot dessa signaler. Vilket på sin tur kommer att bidrag till en högre kostnad.

Det blir bara dom militära GPS som har ett sådan DGPS corrections module inbyggd och man ska logga in i systemet varje gång man använder deras system, jag har mycket erfarenhet med sådant system och önskade jag kunde använda det i det private, tyvärr tillåter inte plånboken detta då vi talar om en oerhört massa pengar. I den privata sector är det bara civila flyget som använder detta systemet då helautomatisk landning fodras, som t.ex vid tät dimma osv.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Årets julklapp

Dom flesta nyare gps-moduler såsom Sirf-2 och Sirf-3 klarar ju WAAS/EGNOS och EGNOS ska väl funka hyfsat i södra sverige och söderut. Då har man en differans på några meter, mer behövs inte. Tom utan EGNOS så har vi tillräckligt bra för bilnavigering.
På sjön när man ska navigera mellan 2 undervattensstenar kan det vara bra att ha ett fel på max 0-3m men på vägen räcker det gott med 0-30 meter.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Årets julklapp

Kenth,

SIRF II eller SIRF III är endast ett sätt at hitta satelliterna. I en GPS med SIRF II chip MÅSTE apparaten ha en "open sky" som det heter, SIRF III däremot arbetar med refktorer och apparaten kan ligga för den delen i handsfacket eller kylskåpet fungerar utmärkt.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Årets julklapp

Hej på Er vänner. Eftersom jag är fullständig Ding på detta område så skulle jag vilja ha några ÄRLIGA-- OBS--- ÄRLIGA svar och omdömen på följande:

Jag kommer att få som present en Garmin nuvi 200 serien i Pensionistpresent och jag skulle vilja veta vad denna har för status från på en skala på 1 - 10.

Själv vet jag inte om att jag skall få den i present än eftersom det skall bli en överraskning för mig.

Jag har packat upp den och den ser fin ut och verkar vara lätt att läsa av, men jag är mycket tacksam om ni kan ge mig "goda råd".
Hls från kurt.
:confused::confused:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Hej Kurt

Har du varit och rotat i pakethögen innan det är dags? ;)

Angående Garmin Nuvi 200 så tycker jag det är en mycket bra och prisvärd GPS. Det finns faktiskt en hel del finesser på den.

Jag har lånat en när jag har varit ute och är väldigt nöjd. Betyg 7 (av 10)

Själv tänker jag investera i en Nuvi 250, den är exakt likadan som 200 men med Europakartor i.

Mvh / Per
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Årets julklapp

Herre Jösses Kurt!
En present, hemlig sådan och du har redan packat upp den.
:confused:
Det är till att ha barnasinnet kvar.
Jag har ingen erfarenhet av det märket men du är omgiven av kunniga medlemmar.
Du får säkert snabbt svar.
Packa nu ner presenten och låtsas bli överraskad när du sedan packar upp den.
;)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Årets julklapp

Tack Per o Camilla.
Det var rolig läsning och eftersom vi har "åkt färdigt" i Europa så glädjer det mig att Du ger betyg 7.
Tack, för Din kommentar, hälsar Kurt (Snart Myndig)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Årets julklapp

Hej på Er Monica o Robert. Ja, som tur är så är jag helt ovetande om detta.

Skall naturligtvis göra som Du säger. Imorgon så kommer varken min Fru eller jag att veta att den har blivit "Testad".

Tur att det är en "övning" om det hade varit verklighet så hade det varit för Dj-----.


Hls Från din granne.
:twitcy: :twitcy: :twitcy: :twitcy:
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Hej!
Har i min iver göra husbilsåkandet roligare för mannen inköpt en Novi 250 som ska bli julklapp:wink:.
Fler leksaker är alltid kul!
Allvarligt talat så är jag själv vansinnigt förtjust i kartor och eftersom jag är co-driver så tror jag den kommer underlätta för oss och bli till glädje.
Betraktar den som komplement.
Visst är det så att den ena metoden kompletterar den andra?
Marina
 
Toppen