• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årets julklapp

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
skulle alltså vara en GPS (enl. aftonbladet mm)
Frågan är då vilken man skall välja. TomTom Go 720,Garmin Nüvi 660, eller en enklare variant, för tydligen är det så att även dom billigaste GPS visar samma exakthet, samma navigationsprestanda som dom dyrare, men saknar andra finesser.
Det där med finesser kan ju vara ganska så intressant för en husbilsägare. Vilka finesser är isåfall främst att föredra? Några förslag, som kan underlätta vårt letande?

mvh
Werner
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Vi tänker ge oss själva en GPS i julklapp. Väntar med spänning på att höra vad vi kan få för rekommendationer inför köpet.

Marie o Rolf
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets julklapp

Jag köpte en Garmin 660, ångrar mig lite. En massa egendomliga finesser, som jag aldrig använder. Hade jag vetat när jag köpte den, vad jag vet idag, så hade jag köpt en enklare och billigare variant.
Det är min åsikt, andra kanske gillar finesserna och är beredda att betala för dom.
För övrigt kan jag inte lita helt på min GPS. Ibland blir den kolossalt förvirrad och tjatig.
Dock, som komplement till vanliga kartor fungerar den och jag är ändå ganska nöjd med köpet.
Stora prisskillnader mellan olika butiker! Kolla på nätet! Jag köpte av en näthandlare, 1500 spänn billigare än i lokal butik.
Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Årets julklapp

Det är nog många som köper 'fel' apparat och det gäller bägge vägar, både som köpt onödigt avancerat och dom som saknar vissa funktioner efter ett tag.

Dom flesta fabrikat har möjligheten att ladda ner instruktionsböcker från nätet och dessa ger en bättre bild av vad apparaten kan än den kortfattade beskrivning som finns i annonser. Detta kan vara en möjlighet att få köpt rätt apparat från början.

Annars är väl det bästa att få någon bekant som har haft GPS under en tid att berätta och förklara om olika funktioner.

Vissa butiker säljer också på öppet köp i några dagar.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Vi är också ute efter en GPS. Har provat en Garmin nuvi 200 som vi har lånat och denna funkar utmärkt. Kostar ca 2000:-

Vill man ha en med Europakarta så heter den nuvi 250 och kostar ca 2500:-

Jag tar dock tacksamt emot tips på andra navigatorer i samma prisklass.

/Per
 
F

F.d. 55255

Guest
Sv: Årets julklapp

HEJ
Har en Sony U70 funkar jättebra men det går inte att lägga in kordinater
vilket jag tycker är ett stort minus , köper nog en Garmin och ger sonen
Sonyn i julklapp fårse hur det blir.
Arne
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Årets julklapp

Jag har en Garmin 660 och är helnöjd. Lätt att ställa in och använda både i Sverige och utlandet. Stor och tydlig färgskärm gör det enkelt att följa färdvägen. Jag kan inte alla finesser men upptäcker nya användbara funktioner ju mer vi använder den. Vid ett tillfälle i Danmark blinkade det till en varningstriangel, fattade ingenting men efter ett tryck på displayen stod där: Varning för långa köer om 58 km, vill du välja alternativ väg? Jag svarade ja och när vi närmade oss vägbygget och kön visade den oss av motorvägen och tog oss runt området utan stopp. Bra funktion! En annan bra funktion är att mobilen får handsfree genom Garmin. Så länge det är inkopplat behöver du inte röra mobilen. Tydligt och bra ljud i Garminen. Att ringa upp går som en dans eftersom garmin tar in telefon-boken från mobilen och har stor och tydlig display.

Eftersom vi har hund och åker utomlands titt som tätt hade vi ett litet h-vete att hitta veterinärer innan vi skaffade Garmin. Nu är det lätt som en plätt. Ställplatser och campingar är klockrent.

Jag tröttnade ganska snart på rösten som pratade, sväng höger till .......vägen om 200 meter osv osv. Då tog jag bort ljudet och det fungerar lika bra utan tjat. Det kommer ett pling strax innan du skall svänga och en tydlig pil på displayen visar vart du skall svänga.

Vår Garmin 660 har gett oss en ny dimension i resandet. Vi är som du förstår helnöjda.

Lycka till med alla inköp inför julen!
Kerstin, Sven-Åke och Bonzo
:rolleyes: :wink: :cool:
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Hej , jag har en Garmin 310 och är nöjd med den. Jag använder den även i mitt yrke och det funkar bra för det mesta. Har ej provat den utanför Sverige men ska göra det till sommaren. Jag har alldrig använt med röst-funktionen tycker att det blir tjatit.:wub: Mvh
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Årets julklapp

Hei,

Vi har en Garmin Nüvi 350, med Europakart ferdig innlagt. Den fungerer jättebra, og er liten og lett, og snabb å ta bort från dashbordet når man parkerer. Storleken gjør den også enkel å ta med om man skal spasere litt rundt i en storby e.l.

Til Garmin Nüvi serien går det også å kjøpe til et SD kort med reiseguide. Kortet var dyrt, nesten 1000,- kr , men for oss har det gitt mye tilbake, da det finnes en mengde attraksjoner, museer, severdigheter etc som nå er innlagt på gps'n med info om åpningstider telefonnr, website etc.

Dessuten trenger man kortet kun èn gang for å laste over informasjonen, slik at det er flere i vår omgangskrets som har kunnet benytte vårt kort.

:wink:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Årets julklapp

Arne GS,

Haller med dig 100% att kunna lagga in GPS co-ordinater ar ett MASTE. Manga camping bocker pa kontinenten star endast angivna med sina co-ordinater alltsa ingen gatunamn eller annat da anses denna camping bok oduglig.

Jag anvander mig i husbilen av 5st olika GPS systemen i olika apparater bland annat en PDA med Tom Tom 6.02, en fast system Daytona, en en kombinerad GSM / GPS Qtek 9000 med IGO nav system, en laptop med Autoroute 2007 installerade och sist en tracking GPS som kan tala om for mig vart bilen befinner sig ifall den skule vara stulen. Som Ni ser sa ar GPS och dess anvandnings omrade en hobby av mig.
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Årets julklapp

Hej Brittis!
Har haft olika typer av gps då jag använder den ijobbet men jag köpte en Garmin 660 nuvi förra året,Det bästa köpet jag gjort!! .Vi åkte runt i Europa i sommar,Tyskland,Tjeckien,Slovenien,Italien inga problem!Mycke finesser men enkel att hantera . Tydlig skärm.Bra och användbara menyer.
Enligt mig Bästa köp!

Mvh Frank 59
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Hej!

Vi har också en Garmin Nüvi 660 och är jättenöjda. Enkel att använda och har all dom funktioner som behövs. Att kunna lägga in kordinater är nästan ett måste om man ska kunna få en exakt position på t ex stellplatzer. TMC används väl inte så mycket i Sverige men i Tyskland kan den göra stor nytta så att man slipper hamna i långa stillastående köer. Att lägga in egna Poi´s är enkelt och det går att samla på sig hur mycket som helst om man lägger ner lite tid och söker på internet.

Mvh
Kicki
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Nu är det nog så med GPSer att den man själv har är den bästa därför att man lärt sig hantera den. Själv är jag nöjd med min TomTom. Det tog en stund innan man lärde sig att tolka röstinstruktionena, speciellt om det kom flera rondeller eller korsningar efter varandra men som sagt, en inlärning. Kompisen har en Garmin 660. Den funkar bra den med fast efter en tur genom Stockholm till Sickla industriområde får man lära sig hur gatunamn uttalas på robotspråk. Man kan visst slå av det och det hade nog jag gjort.
Funktioner runt POI funkar kanonbra på TT !!
Det jag saknar på TomTom är TMC. TT har ett eget system men då ska man vara uppkopplad med mobilen och det är en betaltjänst.
Sen är det väl så att en GPS löser inte alla navigeringsproblem. Ett av de största är att kartmaterialet inte är 100% pålitligt. Där har TT (kanske andra oxå? inte Garmin vad jag vet) kommit en bit på vägen med att man själv kan uppdatera kartan med blockeringar, enkelriktningar och väg/gatunamn som man kan dela med andra (MapShare).
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Årets julklapp

Har en TOMTOM ONE XL som jag tycker fungerar bra.
Några synpunkter som ny ägare:
  1. Gör säkerhetskopia första dagen samt registera dig på märkets hemsida
  2. Plocka bort onödiga filer på GPSen tex språk du inte använder, postnummer i UK, karta över Kanarieöarna. (du har allt kvar i datorn)
  3. Hämta fartkamera filer från nedanstående hemsidor beroende på vilket märke du har. Personerna som har hemsidorna samarbetar med uppdateringen.
  4. Kolla vid köp att du får med den senaste kartan. På respektive märkes hemsida kan du kolla vilken som är den senaste uppdateringen kräv att få den eller rabatt så att du själv kan uppdatera. (uppdatering kan ta lite tid över nätet)
GPS-FILER

speedcam.tk

Svenska fartkameror
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Årets julklapp

Hej!
Ni som kan detta med GPS..hur är det med kartorna,finns kartor för hela Europa eller bara för dom som är i EU.Jag är nämligen intereserad av GPS som har kartor över Kroatien,men där verkar inte finnas några.En som åker utan GPS men vill ha en:)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Årets julklapp

Angan!
Jag betalr inget för tjänsten.
När jag tagit ut en rutt så kan TomTom med blåtand/mobil eller trådlöst nätverk gå till en server och hämta info om den aktuella vägsträckan.
Man får då en ny kolumn till höger i navigationsfönstret.
Det har jag aldrig betalat för men det krävs att man har registrerat sig.
Informationen som jag fick var inte helt uptodate men det funkade.
TomTom väder är också gratis, påminner om Foreca.

Hittade detta på TomToms sida:
The roads are getting busier. Journey times are getting longer. And tempers are getting shorter. What better time to get ahead of the rest?

TomTom Traffic gives you constant real-time traffic reports, as well as advice on the best alternative routes to avoid the jams. You can even get updates on dangerous road conditions ahead, delivered straight to your TomTom (TomTom application version 6.0 or higher) The TomTom Traffic service is currently available for Austria, The Netherlands, Belgium, France, Germany, Italy, Spain, Sweden, Switzerland and the United Kingdom.
To make it even easier, you only need one subscription to enjoy traffic information in any country on your map. So, no matter where you are, you can always stay ahead of the rest.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Årets julklapp

Hej!
Ni som kan detta med GPS..hur är det med kartorna,finns kartor för hela Europa eller bara för dom som är i EU.Jag är nämligen intereserad av GPS som har kartor över Kroatien,men där verkar inte finnas några.En som åker utan GPS men vill ha en:)

Hej!
I min Garmin 660 har jag kartor över Kroatien. satt just och kikade på Dubrovnik, med gatunamn och allt! Det finns säkert i dom andra GPS-arna också. Man får vad man betalar för.
Jappe
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Årets julklapp

Zubac,

Yes jag har en karta over Croatia som anvands med MIO. Jag har en fraga till dig, har du en GPS mottagare i form av Bluetooth eller annan som kan anvandas med en PDA ? I sa fall kan jag hjalpa till med ett jattebra alternativ, svara mig via PB.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Årets julklapp

Jag köpte en Garmin Streetpilot 550 (eller något sådant...) på Clas Ohlson härom veckan. Den kostade ca. 2000 beroende på att det är en modell från 2006 (alltså urgammal...).

Hur den funkar ute på vägen vet jag inte mycket om än (fast den hittade i alla fall hem till kompisarna fast jag försökte förvirra den med att göra åtskilliga avstickare längs vägen. "Räknar om rutten" meddelade den tålmodiga dam som är inlåst i burken...), men den har i alla fall kartor över Europa i sig Fartkameror la jag själv lätt in (ska jag vara ärlig var de nog största anledningen till att jag över huvud taget köpte GPS! Under långkörningar med personbilen blir ibland högerfoten lite väl tung även om jag försöker vara skötsam...).

Att jag valde just denna, trots att den kanske är lite passé (ett år är ju lääänge i dennna bransch!) är för att den har hyfsat bra batteritid när den inte är kopplad till 12V, och så har den blåtand så den blir en bra handsfree för mobilen. TMC had den också, till skillnad mot den TomTom jag funderade på istället. Mer än 2000 var jag inte beredd att betala, och då blev det som det blev...

Någon påstod i ett annat forum att Expert stormarknader säljer Garmin Nuvi 200 för ca.1200. Kanske värt att kolla upp?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Årets julklapp

När jag läste din erfarenhet av Garmin 660,blev jag intresserad.Vi har haft vår GPS Mio 260+,nu i över tre år, och märker att den börjar bli slöare, troligtvis batteriet som snart är slut, men den är också använd 5 dagar i veckan så det är kanske inte så konstigt.
Och eftersom utbudet är så stort,vet man inte vad man skall satsa på.Men det verkar som att Garmin är något att satsa på.
Hälsningar Ingrid
 
Toppen