• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årets julklapp

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Årets julklapp

En fråga till Belgien.
Jag har en Garmin 660,och är lika nöjd som dem flesta som svarade.
Nu till frågan?
Jag vill komplettera Garmin med laptopen, har två stycken bege HP en 17"
och en 15" och båda med Vista Home Premium.
Fungerar Din Autoroute 2007 med Vista,är den ( Autoroute)på svenska eller engelska?
Troligen måste jag köpa en ny hådiskisk till 15" och installera en vanligt XP Operativ system och instalera en Autoroute 2007 eller finns det än annan enklare lösning?.
Hur gjorde Du eller någon annan av Er.
Mvh
Perrovski
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Årets julklapp

Det går att ansluta den till laptopen. Vill man använda laptopen till att navigera med finns särskilda program att ladda ner från Garmins hemsida.
Mer info om detta finns på min hemsida; www.gosoft.se
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Årets julklapp

Perrovski,

Tyvarr kan Autoroute 2007 endast koras pa en laptop saledes inte pa en PDA eller annan hardware. Den Engelska versionen jag har kors pa Windows XP och fungerar bra. Det finns en module till som kan laddas tillsammans som ger manga mer mojligheter an vad Autoroute erbjuder bland annat gora en recalc nar man lamnat den ursprunliga vagen.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Arne GS,

Haller med dig 100% att kunna lagga in GPS co-ordinater ar ett MASTE.......

Fascinerande Belgien !
Men om du skulle välja ut en av dina GPS, som även jag/vi kunde använda vilken skulle det isåfall bli? Ett Måste som du skriver, att lägga in egna kordinater.

mvh
Werner
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Jag har också en Garmin 660 och är nöjd med den.

Speciellt att det går att lägga in kordinater och att man enkelt kan få fram uppgifter om platsen man stannat på, typ bensinmackar, restauranger osv. Det finns massor av finesser inbyggt. Formatet är också ganska behändigt när man tar den med sig i fickan för en stadsnavigering till fots.

Håller med något tidigare inlägg att det ibland är skönt att stänga av rösten som hela tiden anvisas svängar mm. Vissa samhälle som vi passerade i somras var typ ... "in i rondellen och andra avfartet till höger", några hundra meter längre fram .... "in i rondellen och tredje avfarten höger" osv. Så kunde det hålla på 4, 5, 6 rondeller framåt innan man kom ut på andra sidan samhället. DÅ var det skönt att stänga av rösten.

En sak som jag tyckte inte fungerade var i Frankrike när man valde bort betalvägar så envisades navigatorn med att ändå lotsa ut oss på en sådana vägar. Vad det beror på vet jag inte men kanske har den vägen varit gratis tidigare när kartmaterialet gjordes???

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Årets julklapp

Werner,
Jag tycker om samtliga program och vill helst anvanda dom samtidigt ;). Anledningen till detta ar att det ene mjukvara kan en sak som den andra inte kan. En 100% GPS som kan allting finns inte, i mitt tidigare yrke anvanda jag en Trimble GPS (absolut i Rolls Royce klassen) kostnaden 8500 US$. Genast tror jag att det finns medlemmar som kommer att fraga "vad kan den dyra GPS mer an min 2000 SEK GPS" !!! Svaret ar att den har mycket mera mojligheter vad det galler kommunikations med andra hardvara. Trimble anvands i proffs sammanhang som survey och flyget och kan kopplas till automatic landing pilot system osv.

Det finns en massa errors i GPS signalen nar det nar var lilla "lada" vilka i dyra GPS filtreras delvis bort, 100% bort filtrering gar inte sa det ar bara att lara sig att leva med dom. En mera nogranna positions bestamning kan uppnas med DGPS (differential GPS) men maste da jobba med fasta terresta punkter som har kanda GPS co-ordinater och updateras med hjalp av database corrections tabeller osv .. ganska complicerade prylar som inte en vanlig manniska har nagon interesse i.

Werner, att svara pa din fraga vilken GPS ar bast maste jag nog tyvarr svara att det ar inte direct GPS som ar den viktigaste (klart att en 10000 SEK mottagare kan ge mera info an en 2000 SEK, sjalvklart) men det ar mest mjukvara for oss dodliga som bara anvander GPS'sen for att flytta oss mellan punkt A och B. Jag skulle t.ex inte anvanda en GPS med Tom Tom mjukvara installerade for att ga pa jakt (Geocaching) darfor anvander jag en Magellan 315-320 som ar vid detta laget 10 ar gammal men som ar superb for detta andamal. Man spelar ju inte heller fotball med tennisskor .. Werner du forstar sakert vad jag syftar pa det ene ar inte den andra. Jag har t.ex inget interesse vart dom hastighets stolpar star andra tycker det ar det viktigaste som finns och t.o.m koper en GPS endast for detta andamal, jag har gott om tid en husbil for mig ar att for att se sig omkring, vill jag komma fram nagonstans snabbt tag jag flyget :D

Sammandrag : jag tycker personligen att ha mojligheten att kunna lagga in GPS co-ordinator, gora en tracking och spara punkter (waypoints) dar man har varit ar ett MASTE. Lycka till pa letande efter just "din" drom GPS ;)
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Årets julklapp

Hur ofta uppdateras kartmatrialet på garmin 660, körde på en ny motorväg i spanien mellan cartagena och vera i går den finns ej med på garmin vägen var färdig för 2 års sedan hälsar ett varmt spanien
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Årets julklapp

Illasen,

Det bruka vara problemet met electroniska kartor vart koparen blir lidande. Dom erbjuder billiga GPS men utan mojlighet att kunna updatera sa i langden bedrar man sig sjalva att kopa en jatte billig GPS.

Korde i mellan Frankrike forra vecka med ett VDO-Daytona GPS system med updaterade kartot for 2007-2008, dar fanns t.o.m rondeller som i verkligheten inte fanns men sakert kommer dit under det narmaste tiden. Den slags evolution tycker jag battre om.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Årets julklapp

Man känner sig som åsna mellan två hötappar,när man lässer att allt är inte bara guld och gröna skogar.Den här förare fick hjälp av traktor efter 3 dagar efter att GPS navigerade honom i en väldigt.väldigt trång gatan och senast igår så fick en bilist i Vänersborg ett felaktigt anvisning som resulterade att han hamnade på banvalen...så jag är fortfarande tveksam:)

0354007.17.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Årets julklapp

Vaaaaaa!?!? Måste jag TÄNKA också?! Så när jag stod på kompisarnas garageuppfart och GPS:en sa att jag skulle köra 50 meter till och svänga vänster, skulle jag ha förstått att det var fel då alltså? Tusan också!!
(Jag var imponerad att den över huvud taget hittade deras lilla gatstump, måste jag säga!)
 

martleifen

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Hej !
Jag har en GPS "MIO 269+ som är 1 1/2 år gammal och den är jag mycke nöjd med och har europakartan i denna. Men nu börjar den inte hänga med på vissa vägavsnitt så jag frågade tillverkaren om det gick att uppdatera den med nya kartprogrammet och det var inga problem, men blev väldigt besviken vad det kostar, 1500 kronor.
Så kom ihåg när man köper en GPS kolla framtida uppgraderingar vad det kostar och om det går. Men samtidigt händer det så mycke på detta område, så det verkar som det är "SLIT och SLÄNG"
 
F

F.d. 29779

Guest
Sv: Årets julklapp

Hej!!!
Har oxså en Garmin 660, är helnöjd. Helbra att man har mobilen i Garmin utan att lyfta luren. Bästa rekomendationen är att stänga av rösten den behövs inte, bara irriterande.
M;VH
MrDick sittande vid fästningen i Varberg just nu
 

martleifen

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Har ställt in husbilen för i år. Men har varit mycke i Varberg och just där vid fästningen under sommarhalvåret och då har det varit nästan fullt där. Hur ser det ut nu när vi är inne i mitten på nowember.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Ja som avslutning min summering av vad jag kommer att välja.
Först och främst en GPS "runt" 3000 kr,helst därunder. Dessa ligger för min del bra till.

1. garmin Nüvi 660
2. tom tom go 720
3. navigon T7000

Till åren kommen ser man tyvärr lite sämre,därför den större skärmytan, 4,3. Väsentligheter i övrigt:
europakartor med fd östländer
batteritiden är i princip lika,en del skriver 7 timmar vilket ej riktigt är korrekt,snarare 3 t.
TMC, fungerar mycket på kontinenten har väl dock ej kommit riktgt igång härhemma.
Kartsystemet Navtek lär vara det bättre.(hörsägen)
Möjlighet att lägga in egna kordinater är högst väsentligt.
Minneskortsstöd typ SD
En bra finess som tomtom 720 har är röststyrning.
Bluethoot är något jag inte i första hand prioriterar. Kanske fel?
USB uttag.

Ja det var något kort, om mina prioriteringar. Nu återstår beslut om vilket märke det blir

mvh
Werner
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Årets julklapp

Hej,
lite samma tankar. Nån som provat TomToms Map share? Kan man lägga in Klubbens Poi´s i en sådan utan att vi blir invaderade av alla världens tomtom-ägare eller bör man lägga dem i datorns kartprogram istället????
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Årets julklapp

Hej Roland o Viola.

Ja jag glömde bort tomtoms map share i min uppräkning. Detta verkar "på pappret" vara utomordentligt. Fungerar det bara i verkligheten så är ju uppgraderingarna gratis. Ett stort plus till detta.

// Wernr
 
Toppen