Sv: Åretruntdäck.
Vad betr. racingdäck så hände min historia på början av 70-talet när det var frivilligt med vinterdäck. Vad det satt för däck på Lasses bil vet jag inte bara att dessa var av bästa kvalitet. Racingdäck var hans sätt att beskriva dessa.
/Åke
Jag tror dom flesta känner till hastighetskoderna och vad dom betyder men att det skulle vara olämpligt att köra på V eller Z-däck när det är kallt?? Nya större bilar har dom däcksmärkningarna p.gr. av toppfarten. Även vinterdäcken är ju märkta så det skulle altså vara farligare med högre bokstavskod?Försöker bara hålla diskussionen lite till ämnet. Högfartsdäck (V eller Z klassade) är det mest olämpliga av alla gatdäck man kan köra på när det är kallt, gummit som är avsett att hålla vid höga farter och temperaturer blir som bakelit ungefär vid låga temperaturer ?+5 och nedåt. De däcken skall vara avplockade för länge sedan när vintern närmar sig. Blanda sedan inte in racingdäck i diskussionen för de har i alla avseenden andra och mycket speciella egenskaper som inte har något med körning på väg att göra.
Vad betr. racingdäck så hände min historia på början av 70-talet när det var frivilligt med vinterdäck. Vad det satt för däck på Lasses bil vet jag inte bara att dessa var av bästa kvalitet. Racingdäck var hans sätt att beskriva dessa.
/Åke