• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretruntdäck.

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Åretruntdäck.

Tack Bengt-Åke! Det var just detta jag anade så jag rullar lugnt vidare på mina åretrunt-däck men ska kolla Nokian den här gången. Inget ont om Michelin Agilis dock. Dom har skött sig bra i många mil. Dessutom fungerade dom fint vid en "älgväjning" i Spanien en gång fast det var ingen älg utan en lokal fartgalning som kom utfarandes på vägen mitt framför nosen på oss. Jag tyckte däcken uppförde sig väl den gången och det slutade helt utan skador.

Jappe

På tal om älgtest. När välter en vanlig husbil egentligen. Jag tänker då på halvintergrerade.
I Lidköping finns en rondell där 80 km/t är tillåten fart. Vad händer om man försöker köra i 80.
Jag känner inte för att testa.
För övrigt verkar det som att myndigheterna i en del fall använde tärning när dom nya hastighetsbestämmelserna sattes.
Speciellt i norrland har vi upplevt helt ologiska fartgränser.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretruntdäck.

OK Montreal, det är nog så att sommardäck är bättre på sommaren och vinterdäck bättre på vintern i stora delar av Sverige, men eftersom jag kör med stora marginaler när jag kör husbil så tycker jag att åretruntdäcken skulle kunna vara en god kompromiss. Här har ju kommit fram en hel del intressanta synpunkter i den här tråden.

Ämnet är kontroversiellt och debatten fortsätter. En avgörande faktor för mig är att jag ibland kör söderut på vintern och vid sådana resor tycker jag åretruntdäcken är ett optimalt val.

Snöslask i Sverige, underkylt regn i Danmark, snöoväder i Tyskland, ösregn i Luxemburg, ishalka i Midi Pyrenees eller Alperna och sedan sommarväglag i Spanien eller Italien och därefter samma variation på hemvägen; då passar åretruntdäcken mycket bra!

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åretruntdäck.

Jag håller med, den problematiken är inte lättlöst, sommardäck plus kedjor kanske?
Tyvärr är det ju så att det stora problemet är för det mesta inte att ta sig fram, utan att ha några
meter på sin sida när både man själv och någon annan har felbedömt läget!
Själv kör jag sommardäck på sommaren och friktionsdäck på vintern och har kedjorna med när det kan finnas risk för snö.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Åretruntdäck.

:yes:Precis alla dessa fören som du räknar upp upplevde jag i vintras när jag var på väg ner till Spanien , då körde jag på Hakkapelitta M+S och tog mig fram utan större bekymmer där många husbilar med vanliga sommardäck inte kunde köra en meter , i vinter provkör jag på Dunlops M+S däck har aldrig gjort det tidigare men dom verker rulla tyst och fint under bilen .
Ska väl lägga till att vare sig bilen eller jag gillar farter över 100 km/tim jag för att jag vill spara på bränslet och bilen för att det känns som att jag har bästa vridet då .
Kommer med en rapport om mina Dunlop däck fram mot våren om jag nu får testa dom under en till Spanien resa i vinter .
:wideeyed:Rulla lugnt .
OK Montreal, det är nog så att sommardäck är bättre på sommaren och vinterdäck bättre på vintern i stora delar av Sverige, men eftersom jag kör med stora marginaler när jag kör husbil så tycker jag att åretruntdäcken skulle kunna vara en god kompromiss. Här har ju kommit fram en hel del intressanta synpunkter i den här tråden.

Ämnet är kontroversiellt och debatten fortsätter. En avgörande faktor för mig är att jag ibland kör söderut på vintern och vid sådana resor tycker jag åretruntdäcken är ett optimalt val.

Snöslask i Sverige, underkylt regn i Danmark, snöoväder i Tyskland, ösregn i Luxemburg, ishalka i Midi Pyrenees eller Alperna och sedan sommarväglag i Spanien eller Italien och därefter samma variation på hemvägen; då passar åretruntdäcken mycket bra!

Jappe
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Åretruntdäck.

det skulle var intressant om någon gjorde ett test med just husbilar när det gällde däck, funderar själv på att byta till friktionsdäck och använda dessa året runt nämligen. Som Jappe skriver tycker även jag att man kör mer avslappnat och lugnare med husbilen än med den vanliga bilen, därmed inte sagt att en olycka inte kan inträffa men det jag undrar över är om denna skillnad i bromssträcka är i motorvägsfart eller i tex 50km/h. det är ju i de lägre hastigheterna den största risken finns att man måste panikbromsa. Med min lilla 90-hästare ligger jag sällan eller helt ärligt talat aldrig över 100.
Om man sedan tar i beaktande den ökade risken med bromssträckan så skulle man väl inte köra bil överhuvudtaget i vinterväglag, för oavsett vilka däck man använder så visst blir bromssträckan längre på vintern än på sommaren??
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

Jappe!
Vi har en minst lika snygg bil som du:)!
Har även Michelin Agilis M+S. Hur långt har du kört på dina?
Vår bil har nu rullat i drygt 4000 mil och däcken ser ut att klara några resor till.
Tycker faktiskt däcken är riktigt bra, sen att vi ibland inte kommer iväg när det är lite lerigt beror nog mer på bilen. Vi måste ställa oss så att vi kan backa ut, då funkar det.
Hälsningar från en skön kväll i Blekinge,
BroGu
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretruntdäck.

Hej BroGu!
Jag har faktiskt inte riktigt koll på hur långt mina Michelin Agilis M+S har rullat men jag skulle tro mellan 4 och 5-tusen mil. Nu börjar det bli dags att byta inför vintern. Jag tror faktiskt att jag ska prova Nokian WR M+S den här gången. Dom är betydligt billigare än Michelin Agilis och har gjort bra ifrån sig i olika tester.

Jappe
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

Det blir perfekt Jappe!
Då hinner du utvärdera dina nya sulor tills det är dags för oss att byta.
Vi ser fram emot en rapport!
/Gunnar
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Åretruntdäck.

Hej!
Åkte med husbilen till Italien i somras,vi tog det lungt och fint...men ibland vill man avverka lite längre etapper på autoban.En dag körde vi 6 timmar när det var 40 grader i luften,vägbanan var BETYDLIGT varmare.
Glad att vi inte hade mjuka vinterdäck på ;)
Vi planerar att göra liknade resa nästa sommar.

Ha det bra på vägarna

/Joakim
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

Sorry att behöva skriva det men vi har kört sådana resor dom senaste 4 åren med M+S däck och inget har hänt än .
Funkade i nästan 150 blås också ;) .
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Åretruntdäck.

Hej!
Åkte med husbilen till Italien i somras,vi tog det lungt och fint...men ibland vill man avverka lite längre etapper på autoban.En dag körde vi 6 timmar när det var 40 grader i luften,vägbanan var BETYDLIGT varmare.
Glad att vi inte hade mjuka vinterdäck på ;)
Vi planerar att göra liknade resa nästa sommar.

Ha det bra på vägarna

/Joakim


Hej,

Rent logiskt sett tycker jag att mjukt gummi borde "kleta" fast bättre i asfalten!
Att man får större slitage kan jag tro på, men det är ju ingen säkerhetsfråga.

Mvh Bengt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åretruntdäck.

Alltför mjukt gummi blir mycket mjukt i höga temperaturer och börjar nästan flyta, och blir då mycket halt. Det gummi som används i vinterdäck av nordisk typ, är mycket mjukt för att fungera i de låga temperaturer vi förväntas ha här, och är därför helt olämpligt när det är varmt.
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

Här kommer det omvända från Däckbranchens Informationsråd :

Vinterdäck definieras enligt Vägverket som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. S.k. året-runt-däck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som ”särskilt framtagna för vinterkörning” och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Jojje
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Åretruntdäck.

Kör med dubbdäck så länge det är tillåtet det kommer en tid när miljökraven kommer att förbjuda dubbdäck oavsett hur många fler som kommer att omkomma och skadas av detta. Odubbade däck fungerar inte vid blixthalka. Jag hade en kompis som omkom i första hösthalkan för många år sedan, en mycket skicklig förare som gått dom flesta europeiska förarkurser och behärskade det som normalt går att behärska. Pratade med honom om den förväntade halkan samma dag som han körde ihjäl sig och sin sambo senare på kvällen efter ett biobesök och efterlämnade en 4-årig son som var hemma med barnvakt. Han pekade på sina nya Continental Racingdäck och sade att händer det något så gäller det att använda sin fantasi. I en kurva på motorvägen mot Norrtälje var det blixthalka och BMW:n gick snett ut och kolliderade med en bropelare, båda omkom direkt. Det kanske bara är en gång vart femte år man behöver dubbdäck min kompis Lasse skulle behövt dom då.
/Åke
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Åretruntdäck.

Sorry att behöva skriva det men vi har kört sådana resor dom senaste 4 åren med M+S däck och inget har hänt än .
Funkade i nästan 150 blås också ;) .


Du ska inte vara sorry Linder.
Din husbil går ju att köra 150 blås med.
Dessutom har du nu övertygat mig med dina stora erfarenheter att det funkar minst lika bra med vinterdäck även på sommaren.
Kommer genast att sälja mina sommardäck,för pengarna köper jag motortrim!!
Då kan vi köra ikapp till Italien nästa Sommar:)

Det kommer att bli spännande och kul...
Siktar på att få upp mitt hus i 180 blås:cool:

Mvh Joakim
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åretruntdäck.

Kör med dubbdäck så länge det är tillåtet det kommer en tid när miljökraven kommer att förbjuda dubbdäck oavsett hur många fler som kommer att omkomma och skadas av detta. Odubbade däck fungerar inte vid blixthalka. Jag hade en kompis som omkom i första hösthalkan för många år sedan, en mycket skicklig förare som gått dom flesta europeiska förarkurser och behärskade det som normalt går att behärska. Pratade med honom om den förväntade halkan samma dag som han körde ihjäl sig och sin sambo senare på kvällen efter ett biobesök och efterlämnade en 4-årig son som var hemma med barnvakt. Han pekade på sina nya Continental Racingdäck och sade att händer det något så gäller det att använda sin fantasi. I en kurva på motorvägen mot Norrtälje var det blixthalka och BMW:n gick snett ut och kolliderade med en bropelare, båda omkom direkt. Det kanske bara är en gång vart femte år man behöver dubbdäck min kompis Lasse skulle behövt dom då.
/Åke

Förstår inte vad hans "Racingdäck" har med halkkörning att göra? och vad menar du med racingdäck? :confused:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Åretruntdäck.

Montreal
Racingdäck var ett uttryck som min kompis använde för att beskriva sina ytterst avancerade högfartsdäck som satt på hans då grupp 5 trimmade BMW och som jag citerade. Vad jag menar med Racingdäck kan vi lämna därhän jag tror att dom flesta som jag har en susning vad det står för. Vad Racingdäck har med halkkörning att göra kan man ju fråga sig lika väl som husbilar som kör 170km/tim på autobahn.
/Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åretruntdäck.

Försöker bara hålla diskussionen lite till ämnet. Högfartsdäck (V eller Z klassade) är det mest olämpliga av alla gatdäck man kan köra på när det är kallt, gummit som är avsett att hålla vid höga farter och temperaturer blir som bakelit ungefär vid låga temperaturer ?+5 och nedåt. De däcken skall vara avplockade för länge sedan när vintern närmar sig. Blanda sedan inte in racingdäck i diskussionen för de har i alla avseenden andra och mycket speciella egenskaper som inte har något med körning på väg att göra.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

Du ska inte vara sorry Linder.
Din husbil går ju att köra 150 blås med.
Dessutom har du nu övertygat mig med dina stora erfarenheter att det funkar minst lika bra med vinterdäck även på sommaren.
Kommer genast att sälja mina sommardäck,för pengarna köper jag motortrim!!
Då kan vi köra ikapp till Italien nästa Sommar:)

Det kommer att bli spännande och kul...
Siktar på att få upp mitt hus i 180 blås:cool:

Mvh Joakim



Det kan vi göra men jag startar en dag tidigare så vinner jag ;) ....

Men vill du göra ett seriöst bromstest från * fart ? Skall vi mötas i Stenstorp ?

Finns det någon här på forumet som råkat illa ut på sommaren med sina M+S däck vore ju intressant och veta samt på dom flesta SUV sitter det dessa monterade .
En konstig sak som iofs kanske var ett krav från nybilsköparen på min bil att dessa däcken satt på när bilen var ny och jag har även ett likadant på reservhjulet och jag skulle tro att all denna fara är för att ni förväxlar olika typer av däck .


Friktionsdäck så har sajpningar mellan "napparna" som är lika djupa som mönsterdjuper och med dessa däcken så viks ju sajpningarna vid inbromsning och där håller jag med att dom är inte lika bra på sommaren .
Dom M+S däcken dom sitter monterade på min bil sedan den var ny är Michelin Agilis och jag har aldrig känt att dom skulle vara någon trafikfara under dom 2000 mil som jag nu kört .



Då får man fråga alla som är så "emot" detta ,ni köper dubbdäck kör 200-300 mil / säsong och ni hinner ju aldrig slita ut däcken och hur verkar det då med färskheten i gummit och torrsprickor .
Det finns säkert dom som har vinterdäck som är uppåt 10 år gamla och är väl då som rena bakeliten .



När det gäller R-däck är dom kass om man inte kör på bana och dom måste upp i temp , dom håller väl 200 mil max (på bana) .
 
Toppen