• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretruntdäck.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Åretruntdäck tycks ha en viss förmåga att engagera folk. Det finns två falanger varav den ena menar att däcken är helt OK när det gäller säkerheten på olika underlag medan den andra menar att åretruntdäck är livsfarliga på sommarväglag, i synnerhet vid blöt vägbana.

Jag tillhör den första falangen som menar att åretruntdäck passar bra på en husbil som används året runt. Mina Michelin Agilis M+S börjar bli utslitna nu och måste ersättas före vintern. Jag har läst massor med tester och kommit fram till att Nokian WR C verkar vara ett bra däck som skulle kunna fungera både vinter och sommar. Inget ont om Michelin men eftersom jag är så himla snål, så tänkte jag spara ett antal hundralappar på att byta till Nokian. Jag har aldrig kört på Nokian men har hört mycket gott om märket.

Här finns säkert flera medlemmar som har erfarenhet av Nokian!?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretruntdäck.

Worldtest verkar vara "köpta" av däckfabrikanterna och/eller däckshandlarna! Jag har praktiskt gjort egna tester med olika däck på de husbilar som jag ägt och så stor skillnad kan det omöjligen vara mellan sommar-och vinterdäck. Kanske kan man nå uppnå sådana testvärden med snabba bilar på en racerbana om man man värmer upp däcken tillräckligt mycket. Behärskad vardagskörning med husbil är någonting helt annat!

Har någon här erfarenhet av Nokian vinterdäck M+S?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Åretruntdäck.

Brukte Nokian M+S på min forrige husbil, noe kortere levetid enn sommerdekkene - ellers helt ok. Byttet endel mellom sommer og vinterdekk for å bruke opp sommerdekkene, men alltid avsluttet vinterdekkene med en sommersessong.

Nå er det ikke store forskjellen på sommer og vinterføre i kystområdene og sørover - mesteparten av vinteren er det i praksis sommerføre. ;);)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åretruntdäck.

Men när temperaturen närmar sig 0 blir sommardäcken mycket hårda och förlorar det mesta av sitt fäste, så då är det ändå viktigt med vinterdäck. Samma fast tvärtom är det
med vinterdäck på sommaren, gummiblandningen är gjord för att vara mjuk vid låga temperaturer, och blir snabbt överhettad vid belastning i högre temperaturer, och tappar det mesta av greppet. Tänk på att det är från 3,5 ton och uppåt som skall bromsas av i huvudsak två framhjul i en nödsituation, då vill man inte sitta där med däck som blir såphala.

:wideeyed:
 
Senast ändrad:

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

Hej!

Har precis köpt Nokia VRC M+S däck på däck-online. Däcken är ok och rullar tyst. Vägegenskaperna kan jag inte säga nåt om ännu då jag inte har kört så mycket ännu.

Hälsningar
Sven-Erik

:yes:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

Det är ju även så att dessa testerna på personbilsdäck är ju friktionsdäck med rejäla sajpningar/snedskärningar och husbilsdäcken har ju mera typen som snödäck och inte dom djupa smala skårorna som viker sig vid inbromsning .

Vi har kört i spannet -30 till +45 och visserligen har vi inte pressat bilen till max men även om vi hade haft dom bästa däcken så veti 17 om jag skulle våga göra en "älgväjning" som dom gör i biltester .

Jappe dom däcken funkar säkert till vanlig körning .
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

Sommardäck på sommaren --- vinterdäck på vintern!!! Vi rullar bara 120 tusen mil om året och jag anser att alla ska ha den bästa säkerhet som finns tillgänglig på marknaden! Köp kvalitetsdäck och kör försiktigt!
Farsan, som var en dj... på att köra bil på 60-talet köpte nya sommarsulor inför vintern, för att få ett bra mönster på däcken. Idag är däcken gjorda för att funka i 240 Km/tim och innehåller väldigt lite av mjukgörare, så därför är dom i bakelit-klass när det är ner mot nollan!
Vinter-däck på sommaren är helt förkastligt både vad gäller säkerhet och ekonomi. Du kan bränna av ett par fina vinterdäck på 10 mil om det är 30 grader i luften och vägbanan över 60 grader, det är bara skit att köra på, under sommaren!
Min åsikt, å den gäller alla!! så de så! :) men folk å fä gör ju som var och en vill efter egen övertygelse, bara dom inte brakar in i mej med femti kilometer i timmen, för att jag satsar på säkerhet! och stannar fort med sommardäck på sommaren och vinterdaäck på vintern!!!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretruntdäck.

Tack Bengt-Åke! Det var just detta jag anade så jag rullar lugnt vidare på mina åretrunt-däck men ska kolla Nokian den här gången. Inget ont om Michelin Agilis dock. Dom har skött sig bra i många mil. Dessutom fungerade dom fint vid en "älgväjning" i Spanien en gång fast det var ingen älg utan en lokal fartgalning som kom utfarandes på vägen mitt framför nosen på oss. Jag tyckte däcken uppförde sig väl den gången och det slutade helt utan skador.

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

Ja det är ju otroligt då att jag har kommit utanför stan då med tanke på att mina däck har jag kört 1500 mil med och bilen gått 4000 mil med den med Michelin Agilis m+s och dessa är säkert bättre än många andra rena sommardäck som finns på marknaden som är lagliga som lågprisdäcken typ : linglong , marschal osv .
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Åretruntdäck.

Dom sista 10 åren har jag åkt på året runt däck o jag lever fortfarande.:D
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Åretruntdäck.

Hej! Jag är inte säker på att man får köra med "åretruntdäck" under den tid som det är krav på Vinterdäck(1 dec.-31 mars.).Från och med iår är också undantaget i vinterdäckslagen borta. Se länk till Transportstyrelsen:

Vinterdäck - Transportstyrelsen

Kolla även lista på godkända vinterdäck från S T R O =The Scandinavian Tire & Rim Organisation.

Mvh. Avo o Laila
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

hej jappe jag fick michelin agils m.s på min nya bil 2010 orginal .om dom nu är så dåliga
att köra på så fattar jag inte att fiat levererar sådana däck på nya bilar ,jag har inte märkt någon sämre inbromsning, men man får ta det lungt,jag kör inte på vinten men nu kan jag det (lagligt) mvh håkan
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Åretruntdäck.

Jag kan bara instämma på Michelin Agilis M&S däck. Jättebra och fina att köra.

Stor skillnad mot Continental Vanco M&S vi hade tidigare....

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Åretruntdäck.

Hej,

Vid en test beskriven i ProMobil November-09 blev vinterdäcket Nokian Hakka C Winter bättre än sommardäcket Michelin Agilis Camping när det gäller våt vägbana.
Sommardäcket var bättre på torr väg.

Kanske något att fundera över med tanke på det svenska vädret.

Mvh Bengt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretruntdäck.

Och den dagen det smäller för att du hade några meter för lång bromssträcka, så vet du att du haft fel hela tiden!
Däck och bromsar är helt fel ställe att vara snål.!

:confused:

Och den dagen det smäller kan det bero att morgonfrosten kom ovanligt tidigt det året och du hade inte hunnit byta till vinterdäck. Med åretruntdäck hade du haft större möjligheter att klara dig.

O.s.v. o.s.v. Tillfälligheternas spel är oändligt! Huvudsaken är att man kör efter de rådande förhållandena och hur bilen är utrustad!

Skulle ändå olyckan vara framme så kan det vara skönt med en sådan här:
xxxxxx Länk till Egen Annons ej tillåten /HBK Web
Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen