• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretruntdäck.

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Åretruntdäck.

Försöker bara hålla diskussionen lite till ämnet. Högfartsdäck (V eller Z klassade) är det mest olämpliga av alla gatdäck man kan köra på när det är kallt, gummit som är avsett att hålla vid höga farter och temperaturer blir som bakelit ungefär vid låga temperaturer ?+5 och nedåt. De däcken skall vara avplockade för länge sedan när vintern närmar sig. Blanda sedan inte in racingdäck i diskussionen för de har i alla avseenden andra och mycket speciella egenskaper som inte har något med körning på väg att göra.
Jag tror dom flesta känner till hastighetskoderna och vad dom betyder men att det skulle vara olämpligt att köra på V eller Z-däck när det är kallt?? Nya större bilar har dom däcksmärkningarna p.gr. av toppfarten. Även vinterdäcken är ju märkta så det skulle altså vara farligare med högre bokstavskod?
Vad betr. racingdäck så hände min historia på början av 70-talet när det var frivilligt med vinterdäck. Vad det satt för däck på Lasses bil vet jag inte bara att dessa var av bästa kvalitet. Racingdäck var hans sätt att beskriva dessa.
/Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åretruntdäck.

Fast dubbarna torkar ju inte?:D Jag håller med, M+S är nog ett bättre sommardäck än det är ett vinterdäck, men ändå inget bra sommardäck. Som någon skrivit här ovan, en kompromiss är inte bra på någonting.:)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åretruntdäck.

Jag tror dom flesta känner till hastighetskoderna och vad dom betyder men att det skulle vara olämpligt att köra på V eller Z-däck när det är kallt?? Nya större bilar har dom däcksmärkningarna p.gr. av toppfarten. Även vinterdäcken är ju märkta så det skulle altså vara farligare med högre bokstavskod?
Vad betr. racingdäck så hände min historia på början av 70-talet när det var frivilligt med vinterdäck. Vad det satt för däck på Lasses bil vet jag inte bara att dessa var av bästa kvalitet. Racingdäck var hans sätt att beskriva dessa.
/Åke

Du hittar inte många vinterdäck märkta för 240 km/tim eller mer, men vi kan nog lungt konstatera att de nog är bättre att köra fort med än de är på is.
vad det gäller kvaliteten på däck så är det viktiga att man använder rätt däck för rätt ändamål, och högfartsdäck är i sammanhang med halka det sämsta valet.
seda har det ju hänt en del inom däcksutvecklingen på 40 år så det som var det bästa då skulle man inte våga åka på idag. :)
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Åretruntdäck.

Sorry Jappe
Har tydligen hamnat i en hopplös diskussion om påvens skägg som har sargat din tråd, alla strider kan inte vinnas i synnerhet när man inte vet vem motståndaren är.
/Åke
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Åretruntdäck.

Här kommer det omvända från Däckbranchens Informationsråd :

Vinterdäck definieras enligt Vägverket som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. S.k. året-runt-däck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som ”särskilt framtagna för vinterkörning” och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Jojje

Kolla även "länken"på inlägg 14.

Mvh. Avo
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Åretruntdäck.

Det som verkar för bra att vara sant,visar sig oftas att vara så.

Slutsats M+S = OK. på sommaren
M+S = Kass vinterdäck för fjällresan.

Blev det rätt?

Mvh
Joakim
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Åretruntdäck.

Kolla även "länken"på inlägg 14.

Mvh. Avo

Er gjort :)

Vad är vinterdäck?

Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara
  • särskilt framtagna för vinterkörning och
  • märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.
Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.
Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

PDF vedhäftet over godkendte däck ifölga STRO :)
 

Bilagor

  • vinter091001.pdf
    134,6 KB · Visningar: 56

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Åretruntdäck.

Dom som jag tänkte på är ju dom M+S däcken som är godkända vinterdäck och dom har ju en märkning med snöflinga alternativt "fjälltoppar" på corden på däcken .

over and out för min del ... ( får jag en massa tack nu ;) :) )
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretruntdäck.

Bengt-Åke! Du kan få en massa tack av mig! Du tycks vara kunnig på området. Nu vet jag vad jag ska köpa för sorts däck.

En nämnd men de andra inte glömda. Tack för alla synpunkter!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Åretruntdäck.

:yes:Köp du dom Nokian Däck du tänkt dig när du startade tråden , jag har rullat runt hela Europa på sådana och aldrig har jag haft några problem med dessa , men det kanske beror på att varken jag eller bilen gillar farter över 100 KM/tim , och därför har jag aldrig behövt några högfartsdäck , tror inte att du behöver det heller .
Rulla Lugnt . :twitcy:
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Åretruntdäck.

Hej! Efter alla goda råd i detta forum,samt mycket disskusioner med däckshandlare har vi bestämt oss. Vi köpte Yokohama Y354.Ett vinterdäck som fungerar bra på sommaren(blir inte för mjukt).Vi har bara kört en kort resa och däcken känns stabila och går tyst.Priset var också bra.Dessa skall vi köra med året om.

Mvh. Avo o Laila
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretruntdäck.

Och jag har köpt Nokian WR C som just nu väntar på att bli hämtade från Göteborg till Mekonomen i Stora höga där dom ska monteras innan jag sticker till Moseldalen. 5000 pix hos Däckonline inkl. montering för fyra 16-tummare är väl ett bra pris? Det ska bli intressant att jämföra de här däcken med mina tidigare Michelin Agilis M+S som ändock har skött sig bra, året runt!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen