• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Året runt-däck till bilar sågas i ny studie

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
2:a uppsättningen, och bilen har gått ganska exakt 3000mil.

Låter ju ganska speciellt, mina Agilis har gått bortåt 4000mil och är långtifrån slut ännu. Har du alltså kört slut på 2 uppsättningar däck på 3000mil? Har du möjligen en väldigt tung högerfot..? Och chippad 3-litersmotor..? :) Annars hade jag ju kontaktat Michelin för längesedan!
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Låter ju ganska speciellt, mina Agilis har gått bortåt 4000mil och är långtifrån slut ännu. Har du alltså kört slut på 2 uppsättningar däck på 3000mil? Har du möjligen en väldigt tung högerfot..? Och chippad 3-litersmotor..? :) Annars hade jag ju kontaktat Michelin för längesedan!
Jag har kört ca 240 mil med bilen,
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
926
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Finns det någon verklighetsdata på risker med året runt-däck? Tänkte om något försäkringsbolag eller trafikverket har undersökt om den här däckstypen orsakat några olyckor? Tester är alltid intressanta men verkligheten är ännu mer intressant :)....
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Kära husbilsvänner
Där finns INGA åretrunt däck som kan matcha de bästa sommar respektive vinterdäck, det är bara att konstatera.
Men ett åretrunt däck kan funka i 99% av våra respektive körsätt.

MEN, och jag menar verkligen ett stort men. När älgen står där, eller barnet står där mitt i vägen och vi behöver tvärnita. Då finns där inget som slår ett bra sommar eller vinterdäck i stoppsträcka.
Särskilt inte med våra totalvikter på 3500kg och uppåt.( tyngre massa tar längre tid att få stopp på)
Och för mig är det helt avgörande, jag vågar inte kompromissa med ett åretrunt däck. Jag vill inte ha det på mitt samvete.

Har kört yrkestrafik i drygt 20 år ( olika fordon) och provat dem flesta däcken som finns på marknaden.

Men samtidigt så förstår jag er som inte orkar besöka däckverkstaden 2ggr om året, för där vinner åretrunt däcken alla dagar i veckan i smidighet.
Det är det enda testet som åretrunt däcket vinner.

Tack för ordet

Mvh Per
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kära husbilsvänner
Där finns INGA åretrunt däck som kan matcha de bästa sommar respektive vinterdäck, det är bara att konstatera.
Men ett åretrunt däck kan funka i 99% av våra respektive körsätt.

MEN, och jag menar verkligen ett stort men. När älgen står där, eller barnet står där mitt i vägen och vi behöver tvärnita. Då finns där inget som slår ett bra sommar eller vinterdäck i stoppsträcka.
Särskilt inte med våra totalvikter på 3500kg och uppåt.( tyngre massa tar längre tid att få stopp på)
Och för mig är det helt avgörande, jag vågar inte kompromissa med ett åretrunt däck. Jag vill inte ha det på mitt samvete.

Har kört yrkestrafik i drygt 20 år ( olika fordon) och provat dem flesta däcken som finns på marknaden.

Men samtidigt så förstår jag er som inte orkar besöka däckverkstaden 2ggr om året, för där vinner åretrunt däcken alla dagar i veckan i smidighet.
Det är det enda testet som åretrunt däcket vinner.

Tack för ordet

Mvh Per
Jag har aldrig lyckats/försökt bromsa så hårt att däcken tappat fästet och abs ryckt in, på husbilen.
Kanske får testa det nu då med nya helårsdäck.
Men du som provat de flesta däcken på marknaden, trots ditt samvete, under vilka omständigheter släppte dina helårsdäck på din husbil?
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Har kört yrkestrafik i drygt 20 år ( olika fordon) och provat dem flesta däcken som finns på marknaden.
Däckkostnaden är ju den näst största kostnaden efter lön, för ett åkeri, så här gör man verkligen en massa kompromisser. Rullmotstånd, livslängd, regumeringar, allt för att dra ned kostnaden, det vet ju varenda en som har haft ett åkeri.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Såkalte helårsdekk vil alltid være et halvdårlig kompromiss, de fungerer ikke optimalt verken om sommeren eller vinteren, og det er denne testen et tydelig eksempel på. Ved normal kjøring merker man selvfølgelig ingenting og tror at alt er OK, det er først når man må bråbremse eller ta en unnamanøver at man (for sent) finner ut at helårsdekkene ikke funker.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
I vilket körfall är ett åreruntdäck det absolut bästa valet?
På min livbåt här ute på landet. Det är en Ford Fiesta som faktiskt är livbåten när ev. de andra är avställda eller under mek.
Jag kollade nu och den har gått ca. 60mil på två år..... Jag kan inte motivera mig med något annat än åretruntdäck på den, annars skulle nog risken vara stor att det satt däck för fel årstid kvar på den när jag ev. som mest skulle behöva den.

M.v.h. JANKRO.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Läste ett blindtest, där flera förare fick testa olika däck utan att se dom. Sen talaom vilken typ av däck dom åkt på. En hade alla rätt, Stig "mäster" Blomkvist.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden på "åretrunt" och "vinterdäck", mer än gummiblandningen?
Är inte det som kallas "året runt" egentligen "tyska" vinterdäck?
Eller finns det 3 "huvudgrupper"?

Om "åretrunt" är främst ett sommardäck, då är det ganska olämpligt på is och snö i våra breddgrader?
Ett Nordiskt vinterdäck är ju olämpligt att köra med på sommaren!
Ett åretruntdäck, kontinentalt eller sydeuropeiskt vinterdäck eller four season är anpassade för heta somrar och milda vintrar, så då borde väl alla förstå att man använder inte detta däck på svenskt vinterväglag, sen att det skulle vara mycket sämre på sommaren en ett sommardäck det finns ju inga belägg för ännu, förutom massor av rykten som uppstått i alla ointressanta vinterdäcktester.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Kära husbilsvänner
Där finns INGA åretrunt däck som kan matcha de bästa sommar respektive vinterdäck, det är bara att konstatera.
Men ett åretrunt däck kan funka i 99% av våra respektive körsätt.

MEN, och jag menar verkligen ett stort men. När älgen står där, eller barnet står där mitt i vägen och vi behöver tvärnita. Då finns där inget som slår ett bra sommar eller vinterdäck i stoppsträcka.
Särskilt inte med våra totalvikter på 3500kg och uppåt.( tyngre massa tar längre tid att få stopp på)
Och för mig är det helt avgörande, jag vågar inte kompromissa med ett åretrunt däck. Jag vill inte ha det på mitt samvete.

Har kört yrkestrafik i drygt 20 år ( olika fordon) och provat dem flesta däcken som finns på marknaden.

Men samtidigt så förstår jag er som inte orkar besöka däckverkstaden 2ggr om året, för där vinner åretrunt däcken alla dagar i veckan i smidighet.
Det är det enda testet som åretrunt däcket vinner.

Tack för ordet

Mvh Per
Återigen åker man på åretruntdäck så byter man till vinterdäck på vintern, men det finns ju faktisk också en vår och höst där åretruntdäcket täcker upp bra där inte sommardäcket är på topp på regnvåta kalla vägar. Det är ju just därför som åretruntdäcket kan passa bättre som ett tre säsongsdäck för oss nordbor.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag har aldrig lyckats/försökt bromsa så hårt att däcken tappat fästet och abs ryckt in, på husbilen.
Kanske får testa det nu då med nya helårsdäck.
Men du som provat de flesta däcken på marknaden, trots ditt samvete, under vilka omständigheter släppte dina helårsdäck på din husbil?
Har du aldrig kört i en svag nedförsbacke med packad snö ? och lite duggregn på det. Jag kan garantera dig att dina åretrunt däck släpper i fästet före ett bra Nordiskt vinterdäck. Och då behöver du inte bromsa särskilt hårt.
Detta hände mig i en svag vänstersväng för några år sedan. Och i kurvan gick en dagisklass med sina fröknar. ( som tur vad redde jag ut det)
Dessa däcken ( av bra kvalitet) jag då hade var nästan nya, det var raka vägen tillbaka till däckverkstaden med dessa åretrunt däck. Och nya Nordiska vinterdäck monterades.

Men som sagt ett åretrunt däck funkar i 99 % av fallen.

Mvh Per
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
……att det skulle vara mycket sämre på sommaren en ett sommardäck det finns ju inga belägg för ännu, förutom massor av rykten som uppstått i alla ointressanta vinterdäcktester.
I artikeln som trådskaparen hänvisar till finns lite mer än rykten:

”På barmark sommartid uppmättes 5–30 procent längre bromssträcka än referenssommardäcket – både på torr och på våt asfalt.”
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Ett Nordiskt vinterdäck är ju olämpligt att köra med på sommaren!
Ett åretruntdäck, kontinentalt eller sydeuropeiskt vinterdäck eller four season är anpassade för heta somrar och milda vintrar, så då borde väl alla förstå att man använder inte detta däck på svenskt vinterväglag, sen att det skulle vara mycket sämre på sommaren en ett sommardäck det finns ju inga belägg för ännu, förutom massor av rykten som uppstått i alla ointressanta vinterdäcktester.
Denne testen er ikke et rykte, og viser jo nettopp at helårsdekk ikke fungerer som sommerdekk, men kun er et dårlig kompromiss. Det har vært mange slike tester opp gjennom årene, og alle viser det samme, så jeg klarer ikke fatte hvorfor folk fortsatt mener at helårsdekk er like bra som rene sommer- eller vinterdekk.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Återigen åker man på åretruntdäck så byter man till vinterdäck på vintern, men det finns ju faktisk också en vår och höst där åretruntdäcket täcker upp bra där inte sommardäcket är på topp på regnvåta kalla vägar. Det är ju just därför som åretruntdäcket kan passa bättre som ett tre säsongsdäck för oss nordbor.
Det er kanskje et par uker vår og høst hvor verken sommer- eller vinterdekk vil fungere optimalt ja, men er du virkelig villig til å ofre sikkerheten gjennom hele sommeren bare for å spare noen kroner og slippe jobben med å skifte hjul to ganger i året?
 
Toppen