FreeTime Campers
HBK Medlem
2:a uppsättningen, och bilen har gått ganska exakt 3000mil.Om dina Michelin har torrsprickor och är ordentligt slitna efter fyra år, borde du väl nästa kontakta Michelin för eventuell reklamation.
Hur långt har dom gått?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
2:a uppsättningen, och bilen har gått ganska exakt 3000mil.Om dina Michelin har torrsprickor och är ordentligt slitna efter fyra år, borde du väl nästa kontakta Michelin för eventuell reklamation.
Hur långt har dom gått?
2:a uppsättningen, och bilen har gått ganska exakt 3000mil.
Jag har kört ca 240 mil med bilen,Låter ju ganska speciellt, mina Agilis har gått bortåt 4000mil och är långtifrån slut ännu. Har du alltså kört slut på 2 uppsättningar däck på 3000mil? Har du möjligen en väldigt tung högerfot..? Och chippad 3-litersmotor..?Annars hade jag ju kontaktat Michelin för längesedan!
Jag har kört ca 240 mil med bilen,
Föregående ägare.Men vem har då kört de andra milen, föregående ägare?
Jag har aldrig lyckats/försökt bromsa så hårt att däcken tappat fästet och abs ryckt in, på husbilen.Kära husbilsvänner
Där finns INGA åretrunt däck som kan matcha de bästa sommar respektive vinterdäck, det är bara att konstatera.
Men ett åretrunt däck kan funka i 99% av våra respektive körsätt.
MEN, och jag menar verkligen ett stort men. När älgen står där, eller barnet står där mitt i vägen och vi behöver tvärnita. Då finns där inget som slår ett bra sommar eller vinterdäck i stoppsträcka.
Särskilt inte med våra totalvikter på 3500kg och uppåt.( tyngre massa tar längre tid att få stopp på)
Och för mig är det helt avgörande, jag vågar inte kompromissa med ett åretrunt däck. Jag vill inte ha det på mitt samvete.
Har kört yrkestrafik i drygt 20 år ( olika fordon) och provat dem flesta däcken som finns på marknaden.
Men samtidigt så förstår jag er som inte orkar besöka däckverkstaden 2ggr om året, för där vinner åretrunt däcken alla dagar i veckan i smidighet.
Det är det enda testet som åretrunt däcket vinner.
Tack för ordet
Mvh Per
Däckkostnaden är ju den näst största kostnaden efter lön, för ett åkeri, så här gör man verkligen en massa kompromisser. Rullmotstånd, livslängd, regumeringar, allt för att dra ned kostnaden, det vet ju varenda en som har haft ett åkeri.Har kört yrkestrafik i drygt 20 år ( olika fordon) och provat dem flesta däcken som finns på marknaden.
På min livbåt här ute på landet. Det är en Ford Fiesta som faktiskt är livbåten när ev. de andra är avställda eller under mek.I vilket körfall är ett åreruntdäck det absolut bästa valet?
Föregående ägare.
Bilen är från 2017. Däcken 2020 och jag köpte bilen 2022.Men hur vet du då hur däcken har hanterats och att det har gått åt två uppsättningar?
Ett Nordiskt vinterdäck är ju olämpligt att köra med på sommaren!Vad är skillnaden på "åretrunt" och "vinterdäck", mer än gummiblandningen?
Är inte det som kallas "året runt" egentligen "tyska" vinterdäck?
Eller finns det 3 "huvudgrupper"?
Om "åretrunt" är främst ett sommardäck, då är det ganska olämpligt på is och snö i våra breddgrader?
Återigen åker man på åretruntdäck så byter man till vinterdäck på vintern, men det finns ju faktisk också en vår och höst där åretruntdäcket täcker upp bra där inte sommardäcket är på topp på regnvåta kalla vägar. Det är ju just därför som åretruntdäcket kan passa bättre som ett tre säsongsdäck för oss nordbor.Kära husbilsvänner
Där finns INGA åretrunt däck som kan matcha de bästa sommar respektive vinterdäck, det är bara att konstatera.
Men ett åretrunt däck kan funka i 99% av våra respektive körsätt.
MEN, och jag menar verkligen ett stort men. När älgen står där, eller barnet står där mitt i vägen och vi behöver tvärnita. Då finns där inget som slår ett bra sommar eller vinterdäck i stoppsträcka.
Särskilt inte med våra totalvikter på 3500kg och uppåt.( tyngre massa tar längre tid att få stopp på)
Och för mig är det helt avgörande, jag vågar inte kompromissa med ett åretrunt däck. Jag vill inte ha det på mitt samvete.
Har kört yrkestrafik i drygt 20 år ( olika fordon) och provat dem flesta däcken som finns på marknaden.
Men samtidigt så förstår jag er som inte orkar besöka däckverkstaden 2ggr om året, för där vinner åretrunt däcken alla dagar i veckan i smidighet.
Det är det enda testet som åretrunt däcket vinner.
Tack för ordet
Mvh Per
Har du aldrig kört i en svag nedförsbacke med packad snö ? och lite duggregn på det. Jag kan garantera dig att dina åretrunt däck släpper i fästet före ett bra Nordiskt vinterdäck. Och då behöver du inte bromsa särskilt hårt.Jag har aldrig lyckats/försökt bromsa så hårt att däcken tappat fästet och abs ryckt in, på husbilen.
Kanske får testa det nu då med nya helårsdäck.
Men du som provat de flesta däcken på marknaden, trots ditt samvete, under vilka omständigheter släppte dina helårsdäck på din husbil?
I artikeln som trådskaparen hänvisar till finns lite mer än rykten:……att det skulle vara mycket sämre på sommaren en ett sommardäck det finns ju inga belägg för ännu, förutom massor av rykten som uppstått i alla ointressanta vinterdäcktester.
Denne testen er ikke et rykte, og viser jo nettopp at helårsdekk ikke fungerer som sommerdekk, men kun er et dårlig kompromiss. Det har vært mange slike tester opp gjennom årene, og alle viser det samme, så jeg klarer ikke fatte hvorfor folk fortsatt mener at helårsdekk er like bra som rene sommer- eller vinterdekk.Ett Nordiskt vinterdäck är ju olämpligt att köra med på sommaren!
Ett åretruntdäck, kontinentalt eller sydeuropeiskt vinterdäck eller four season är anpassade för heta somrar och milda vintrar, så då borde väl alla förstå att man använder inte detta däck på svenskt vinterväglag, sen att det skulle vara mycket sämre på sommaren en ett sommardäck det finns ju inga belägg för ännu, förutom massor av rykten som uppstått i alla ointressanta vinterdäcktester.
Det er kanskje et par uker vår og høst hvor verken sommer- eller vinterdekk vil fungere optimalt ja, men er du virkelig villig til å ofre sikkerheten gjennom hele sommeren bare for å spare noen kroner og slippe jobben med å skifte hjul to ganger i året?Återigen åker man på åretruntdäck så byter man till vinterdäck på vintern, men det finns ju faktisk också en vår och höst där åretruntdäcket täcker upp bra där inte sommardäcket är på topp på regnvåta kalla vägar. Det är ju just därför som åretruntdäcket kan passa bättre som ett tre säsongsdäck för oss nordbor.