• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Året runt-däck till bilar sågas i ny studie

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Komfort gillar jag!
Sommardäck har hårdare gummi och ger mer oljud.
Jag kör på vinterdäck enl tysk norm, med mjukt gummi, året runt. Lite hårdare gummi än svenska dito, men tyst och behaglig gång. Och naturligtvis med däcktryck enligt däcktillverkaren.
Åretruntare har också mjukare gummi än sommardäck och lägre ljudnivå.
Nu dags för byte igen och jag funderar på Nankang All Season Van AW-8 225/75 R16 121/120R.
Jag kör bara på sommarväglag.
Skulle jag köra på vintern, så blir det dubbade däck.

Jag resonerar likadant som dej.
Jag la på nya Maxxis WL2,
typ eu-vinterdäck förra veckan.
Lite tystare, mjukare, komfortablare.
Kör bara vår till höst, kanske det blir en tur söderut i framtiden.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Nä, kör inte med husbilen när de börjar salta vägarna, över min döda kropp att den ska ut i saltet, då står hon varmt o gott i garaget till våren kommit och de sopat vägarna här, alltså jag är helt införstådd med att jag beställt 3-säsongers däck.

Skönt att det gick vägen.
Kan va lurigt med sladd på tunga fordon, -79 i lumpen fick jag lära mej undanmanöver och kontrollerad sladd med 6-hjuldriven stor Scania på spolad crossbana, det tog några dar att få in snitsen, det var på sommarterrängdäck, då fanns inte vinterdäck till tunga fordon.
Har på 80-90-talet alltid kört på m+s på mina tunga fordon, väggreppet är det första jag testar i bilen på vintern, sen får man anpassa farten efter rådande väglag, jag kör inte som trafiken som passerar här på E18, i 120 upp i arslet på framförvarande fordon oavsett väglag, men så åker de av i stora klungor när halkan kommer också :swoon:
Håller helt med vad gäller körning på saltade vägar. Har man en gång sett ett kraftigt söndervittrat fritidsfordon byggt med aluplåt på träreglar och bottenplatta av plywood...inser man lätt att detta har inte på vinterväglag att göra!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har inte läst alla inlägg men de flesta handlar om hur mycket sämre grepp ett året runt däck har och det beror så klart på hur man resonerar, de flesta sådana här ”tester” utgår från ett idealdäck och förutsätter då att det är det underlaget det körs på men hur bra är ett sommardäck i april med ibland både barmark och isbelagda vägar. Jag kör själv bara med sommardäck och det är då det körs mest men på vår och höst hade året runt däcken sannolikt varit överlägsna, ett flertal gånger har vi i april råkat ut för helt isbelagda vägar på småländska höglandet medan det är barmark här nere och i oktober har vi några gånger kört i kraftigt snöfall längre norrut, i sådana här situationer är året runt däcken sannolikt klart bättre än sommardäcken.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Jag har inte läst alla inlägg men de flesta handlar om hur mycket sämre grepp ett året runt däck har och det beror så klart på hur man resonerar, de flesta sådana här ”tester” utgår från ett idealdäck och förutsätter då att det är det underlaget det körs på men hur bra är ett sommardäck i april med ibland både barmark och isbelagda vägar. Jag kör själv bara med sommardäck och det är då det körs mest men på vår och höst hade året runt däcken sannolikt varit överlägsna, ett flertal gånger har vi i april råkat ut för helt isbelagda vägar på småländska höglandet medan det är barmark här nere och i oktober har vi några gånger kört i kraftigt snöfall längre norrut, i sådana här situationer är året runt däcken sannolikt klart bättre än sommardäcken.
Även grus och gräs, framförallt blött gräs.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har inte läst alla inlägg men de flesta handlar om hur mycket sämre grepp ett året runt däck har och det beror så klart på hur man resonerar, de flesta sådana här ”tester” utgår från ett idealdäck och förutsätter då att det är det underlaget det körs på men hur bra är ett sommardäck i april med ibland både barmark och isbelagda vägar. Jag kör själv bara med sommardäck och det är då det körs mest men på vår och höst hade året runt däcken sannolikt varit överlägsna, ett flertal gånger har vi i april råkat ut för helt isbelagda vägar på småländska höglandet medan det är barmark här nere och i oktober har vi några gånger kört i kraftigt snöfall längre norrut, i sådana här situationer är året runt däcken sannolikt klart bättre än sommardäcken.
En fråga om någon kan svara. Har sen förra året nya sommardäck bak. Fram kör jag sista sommaren på dom däcken. Byte nästa sommar.

Frågan är då...

Är det lagligt att barnarkstid köra med sommardäck bak och åretrunt däck fram?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En fråga om någon kan svara. Har sen förra året nya sommardäck bak. Fram kör jag sista sommaren på dom däcken. Byte nästa sommar.

Frågan är då...

Är det lagligt att barnarkstid köra med sommardäck bak och åretrunt däck fram?
Nej, om det är fordon på max 3500 kg

 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
En fråga om någon kan svara. Har sen förra året nya sommardäck bak. Fram kör jag sista sommaren på dom däcken. Byte nästa sommar.

Frågan är då...

Är det lagligt att barnarkstid köra med sommardäck bak och åretrunt däck fram?
Jag har besiktigat med det, några gånger utan kommentar från dom. Men det behöver inte betyda att det är lagligt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Eftersom ett åretrunt däck räknas som sommardäck i Sverige borde det inte vara något problem. Bara det är lika däck på samma axel.

Så tänker jag.

Krister
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Eftersom ett åretrunt däck räknas som sommardäck i Sverige borde det inte vara något problem. Bara det är lika däck på samma axel.

Så tänker jag.

Krister
Jag har ställt frågan till trafikverket. Återkommer när jag får svar.

Men jag tänker som du, krister
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Menar du verkligen Trafikverket?

Däck som är märkta med "alptoppen" 3PMSF räknas som vinterdäck. Utan räknas som sommardäck. De får inte blandas på personbil.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Transportstyrelsen förståss. Svar kommer
Såhär blev svaret. Se bild. Sådeså. Vad säger ni nu....

Stafettpinnen går vidare att skriva till dom o kolla.. spontant känns svaret fel...
 

Bilagor

  • Screenshot_20240229_130931_Email.jpg
    Screenshot_20240229_130931_Email.jpg
    479 KB · Visningar: 69
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Såhär blev svaret. Se bild. Sådeså. Vad säger ni nu....

Stafettpinnen går vidare att skriva till dom o kolla.. spontant känns svaret fel...
Du skriver att dom däcken inte brukar ha alptoppen?? Alptoppen gäller i hela EU oavsett om det är nordiska eller europeiska däck! Hittar du ett vinterdäck utan alptopp nere i Europa så har du blivit lurad!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du skriver att dom däcken inte brukar ha alptoppen?? Alptoppen gäller i hela EU oavsett om det är nordiska eller europeiska däck! Hittar du ett vinterdäck utan alptopp nere i Europa så har du blivit lurad!
Däremot är det väl så att vinterdäck med enbart märkning MS, M+S m.m. är godkända som vinterdäck t.o.m november ut 2024,
så f.o.m. 1dec. 2024 så krävs märkningen 3PMSF = Alptoppsnöflinga.
Rätta mig om jag har fel.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Däremot är det väl så att vinterdäck med enbart märkning MS, M+S m.m. är godkända som vinterdäck t.o.m november ut 2024,
så f.o.m. 1dec. 2024 så krävs märkningen 3PMSF = Alptoppsnöflinga.
Rätta mig om jag har fel.
Ja det är rätt men då är det också riktigt gamla däck sen ska dom dessutom vara anpassade för vinterväglag! Alla dom stora däckmärkena har använt 3PMSF märkningen i ganska många år nu.
 
Toppen