• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ålderskrämpor avseende Litiumbatterier

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
En stilla undran till er som haft litiumbatterier under några år: Har dysterkvistarnas (realisternas?) varningar om litiumbatteriernas och dess tillhörande elektroniks begränsningar infriats?
Alltså: Vilka nackdelar finns kvar idag som gör att jag bör vara skeptisk till inköp av två 100 Ah litiumbatterier att ersätta mina två AGM-batterier om vardera 190 Ah i bodelen?
Vore tacksam för råd baserade på egna faktiska erfarenheter.
Hälsningar
Åke
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Min Camper er fra 2011. Leveret med 2x 100w solceller.

Da det originale batteri (95Ah) havde problemer med at trække en inverter til hustruens hårtørrer om morgenen, så købte jeg den 2. marts 2016 et LiFePO4 Polaris LFP 12100 12 V 100Ah med BMS.

Alt andet i camperen er 12V, så meget LED som muligt. Ladning af PC/telefon/tandbørste fra 12V til den 19V/5V. Varme med diesel og el-ventilation, madlavning og køleskab med gas.

Jeg skiftede bare batteriet ud med det originale fra 2011, uden nogen som helst ændringer.

Siden har vi ikke brugt landstrøm, og der har hele tiden været strøm nok. De fleste dage viser det originale display fuld ladning på batteriet midt på dagen, men jeg har ikke foretaget målinger.

Camperen står under et gennemsigtigt carport tag hele året, og det giver solcellerne nok til underholdsladning om vinteren. Jeg gør ingenting ved batteriet om vinteren, hverken med kabler eller kontakter.

I 2016, 2017 og 2018 har vi haft mellem 60 og 75 overnatninger i camperen.

Edit: forkert antal overnatninger: 6->60 ;)
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Livet med ScanBatt:s LiFePO4 med inbyggd BMS och Bluetooth är nu bara positivt (!) och dessutom
minst 20 kg lättare. :) Mindre kånkande på tunga blybatterier och betydligt fler amperetimmar.
Batterilådan är invändigt, så några problem vid ev vintercamping har jag inte heller.
De står ju alltid "inomhus" i plusgrader. Vid avställning får man väl bryta kretsen, så man inte råkar
köra igång laddning av misstag i minusgrader. Men det är ju en enkel åtgärd.
Bytte "rakt av" och har inte upptäckt något negativt i samband med det. Har funderingar på att ev
installera ett relä för att bryta vid den undre gränsen. Men än så länge har jag inte ens varit i närheten av
att dra ur batteriet så pass mycket... Så jag är klart positiv till detta.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Fråga/ Funderar/Nyfiken?
Ni som har köpt ett eller två LiFePO4 varför har ni valt bort EZA power-packs ??
Bengt

Da jeg købte, havde jeg ingen ide om at EZA power-packs fandtes.

Jeg ledte en masse danske og udenlandske internetsider igennem for at lære så meget som muligt om LiFePO4. Derefter ledte jeg en masse sider igennem for at sammenligne specifikationer. Og til sidst ledte jeg efter bedste pris. Mit krav var at jeg skulle kunne besøge sælgeren ved en eventuel reklamation, og en forhandler i Danmark havde desuden bedste pris på en specifikation, der passede til mig.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Hei!

Etter stadig å oppleve at Truma Dieselvarmeren var stoppet i løpert av natten grunnet for
lav spenning på mitt 150Ah GEL batteri. På tross av god ladekapasitet med SoftCharger montert, 100w solcellepanel og forsterket dynamo.
Etter og ha undersøkt hos to leverandører valgte jeg Maxpower 100Ah fra Johan F. Bruenche.

Møtte opp i Oslo en tidlig morgen. Etter en times tid og en kopp kaffe kunne vi dra videre på turen.
Ikke noe ble gjort med bilen, ut med det gamle og inn igjen med det nye, ferdig arbeid.

Bilen er en La Strada Nova/Mercedes Sprinter 163hk og 7-trins automat. Den er utstyrt med LED lys
over alt inne. Det er et 12v kompressorkjøleskap og som nevnt over, Truma 6D til varme og varmt vann.
Mitt gamle batteri veide 54kg, det nye veier 13,4kg, en betydelig vektreduksjon.

Ved montering 13.mai 2016 var bilen kjørt 3288km, nå, etter 2,5 år er øket til 67800km.
Jeg kaller det en ny tid som bobilist. Stort sett unødvendig med 230v. Alt har fungert perfekt.

Bilen er i bruk fra mars til desember. Har den i garasje ellers, da dekker jeg solpanelet med sort plast,
etter råd fra en som er bedre på dette enn jeg er.

Så mitt svar er; sett igang, du blir fornøyd.

Med vennlig hilsen fra Regent.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tack för ovanstående respons på min undran. Så här långt har ingen framfört någon negativ erfarenhet, ens utifrån enklaste/simplaste utbyte från blybatteri till litiumbatteri, smått imponerande.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Åke, om jag ska ge dig ett svar på din fråga: ”Vilka nackdelar finns kvar idag som gör att jag bör vara skeptisk till inköp av två 100 Ah litiumbatterier att ersätta mina två AGM-batterier om vardera 190 Ah i bodelen?” så blir det följande.

Om allt ska fungera som det är tänkt så bör du ha ”rätt” laddning (solcellsregulator, under färd och framför allt med 230V). Jag ska inte gå in på detaljer, det finns massor att läsa om laddning av LFP batterier. Alla vi som har lyckats med att uppfylla dom kriterier som krävs mer eller mindre för LFP’s långt leverne, har tänkt på laddning! Kan man inte det, då köper man typ EZA batteri(er) för några månaders pensionsutbetalningar och lever sen lyckligt resten av äventyret... Svårare är det inte, eller också om man frågar batterileverantören om laddningen och ser till bl.a. att inte ladda hela tiden, likaså att laddning inte sker vid - (minus) grader.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et LFP batteri med innebygget BMS kan inneholde det lille ekstra som reduserer ladningen så lenge cellene er for kalde og på den måten skape et batteri som tåler å brukes i omgivelser ned til -40.

De aller fleste BMS stenger av forbruk før batteriet er tomt.

Overladning kan og enkelt hindres av BMS, så et batteri som kan settes inn uten modifikasjoner av bilens elsystem er absolutt mulig og behøver ikke koste veldig mye ekstra i forhold til cellene.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Finns mig veterligen två fall här i forumet där lifepo4-batterier havererat. Dels Muskattens, av för mig okänd anledning, samt ett där laddningen varit på hela vintern.

Nu är EZA monterad i husbilen

Det omtalte batteri med ladning hele vinteren var uden BMS. Måske derfor, at det ikke kunne klare vinteren?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
mina första lifepo4 havererade bla på grund av ena BMS modulen fungerade inte som den skulle, fick ny på garantin.... hade även problem med Votronic laddaren som aldrig visade att cellerna var fulla.....
Köpte nya celler i aug. EW-power ljög för mig angående balanseringen, De tog tillbaka cellerna, och när jag fick dem så fungerar de inte som de skall, EW-power har varit ovanligt oförskämd mot mig ... men jag samlar krafter och kommer en dag att göra en reklamation.... Nä med min erfarenhet vill jag varna för lifepo4....
Samtidigt hoppas jag att det fungera i många år för er som lyckats.... :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Frågor till er som bytt "rakt av" till Lifepo-4 utan att göra något annat än nya batterier.
Hur mycket laddar generatorn i Amp när ni startar bilen,fortsätter den ladda lika mycket till batteriet är fullt?
Vissa hävdar att max laddspänning är 14.0V medan andra säger 14.4-14-6V ,olika batteri?
Minusgrader stoppar/reducerar BMS laddningen?, numer säljs även uppvärmda batteri.

Det finns mycket information på forum, men ibland tyckande blandat med fakta, vilket inte alltid är lätt att skilja,
och skapa sig en upp fattning om byta från AGM är värt pengarna, alla som bytt säger väl ja.....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Olof, jag kommer upp till 14,6V med alla laddare (230V, sol & DCDC). För att komma upp till 14,6V med 230V ladaren, då måste jag välja detta själv på laddaren vilket är bra. En gång/året ska man tvinga in 14,6V för att batteriernas BMS ska balansera cellerna (inte riktigt min avdelning, men ungefär så) och resten av året ska man hålla sig kring max 13,3V. Lithium batterier mår bäst om dom ligger på mellan 30% - 80% av laddningen, eller som det heter SOC% (State Of Charge), bokstavligt översatt ”laddstatus”. BMV-702 batteriövervakaren hjälper batterierna att aldrig komma över 13,3V gränsen men också att dom förbrukas innan ny laddning sker. Detta är en extra grej som JAndersB har lärt mig bl.a. för att förlänga batteriernas livslängd. Räknar med att batterierna bör hålla bilens livslängd, dvs. ytterligare ca 11 år.

Att byta rakt av kräver att laddningen är konstant, inga konstiga s.k. ”laddprogram” som egentligen är avsedda för blybatteriers egenskaper med sulfatering m.m... Jag frågade Dometic hur jag skulle göra med laddaren och då fick jag ändra några ”pins”, små vita plastpluggar, i rätt position. Samma med solcellsregulator! DCDC ladaren som används under färd köpte jag i efterhand. Den däremot skall vara anpassad till Euro VI som vi har, annars kunde vi haft problem med startbatteriet. ...osv...osv...

Hoppas du blivit lite klokare på lithium, det tog mig ett tag att begripa problematiken, och än är jag inte fullärd. Men som sagt, det fungerar fortfarande för oss och våra behov och vi är nöjda.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Utan DCDC laddare hur fungerar laddning från generatorn då,ger den full laddning så säkringarna går?
just det här SOC att inte skall gå över 80% innebär ju att du inte använder full kapacitet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det fungerade inte alls utan DCDC eftersom vi körde alldeles för korta pass. Detta erkände byggaren själv och ersatte oss med nya AGM batterier, men det var tyvär ingen lösning på våra problem, bara plåster på såret. Enda lösningen som jag såg det var DCDC och mindre laddnings-”tröga” batterier vilket naturligtvis är LFP. Sen är det en hel del annat positivt också som t.ex. vikten, storleken & uppskattad livslängd.

Beslutet fattades efter all läsning här på HBK plus att vi hade en slant över ”för oförutsedda” utgifter (om t.ex. kylen skulle gå sönder, eller fläkten, osv... ...men vi var aldrig hemma och inget gick sönder!)

DCDC, SOC% & BMV-702 övervakning med inställningsmöjlighet var lösningen för på alla våra problem. Jag tror att EZA jobbar på samma sätt, övervakar och skapar optimala förhållanden föt LFP batteri(er). Inte alls konstigt att EZA kostar vad den gör.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
MarianneRanko, antar att ni kör Mercedes detta är ett känt problem med laddning, skulle vilja ha information från Fiat.
Läser en båttidning där flera installerat Winston utan BMS, har fungerat utan obalans men beräknad livslängd är 5-10år verkar kort.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Tror batteriets livslängd till kanske 80% beror hur det sköts, dvs. hur stor del av tiden som laddningen är innanför "knäna" på laddkurvan. Försöker hålla det 12.8 - 13.2V så mycket så möjligt. Nu under vinteruppehållet laddas det till 13.0-13.1V och kopplar sedan bort säkringen. Blir lite mer pyssel och detta passar kanske inte de flesta som vill ha ett bekymmersfritt liv och då kan ett blybatteri vara bättre. De nya Lead/Carbon kan vara en mycket bra kompromiss tills Lifepo-batterierna bevisat att de fungerar som utlovat.
Vi får se hur länge mitt batteri, Winston 90ah utan bms, håller. Är mycket nöjd än så länge med det och skulle det bara hålla 3-4år så är det inte hela världen, kostade 6000:- och ett Agm på 150ah kostar nästan lika mycket. Skulle jag byta idag så skulle det bli Winston 200ah med bms.

Principskiss för att visa volt / laddning och hur "knäna" ser ut. Håll dig inom 10-90% SOC och batteriet kommer att hålla länge.
BatteryDischargeChart.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det innebär att man kan utnyttja max 80 % av kapaciteten, det skryts ju ofta i reklamen med 100.
Batteritillverkarna anger 14,4-14,6 laddspänning detta är då för mycket?.
 
Toppen