• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är EZA monterad i husbilen

F

F.d. 50176

Guest
>JOE50, har du vart nöjd under Sommaren/höst 2017?

Ska bli intressant att testa EZA / LiFePO4 i en nyss inköpt Frankia, kommer köra en setup med 2st EZA130 + 160W solcell nu i vår. Får återkomma med hur vi tycker systemet fungerar för behovet :)

Fricamping, många elektroniska prylar och att köra hög effekt via inverter på 2st 90Ah AGM batterier (ex. Nespressomaskin) har inte fungerat utan krävt 2st byten på bara några års mellanrum i förra husbilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sanslöst mycket pengar för att brygga lite kaffe och torka håret, men det är ju fritt att välja.
Vore det inte betydligt enklare/billigare att köpa grejerna separat batteri, inverter,laddare, om något går sönder är det enkelt att bara byta den delen?
 
F

F.d. 50176

Guest
Klart allt går att göra billigare Olof G! Inget snack om det håller med dig.

Kostnaden för EZA i dagsläget behöver vi inte ens diskutera, är en rejält tilltagen prislapp på ingående komponenter... Nu sitter delarna dock ihop i ett kit och är testade att fungera tillsammans. För mig är det värt mer få dessa installerade och fungera, än bygga det ultimata batteripacket för minsta möjliga kostnad (ej inkluderat min egna timlön för inlärning, montering och testning).
Dessutom 4st AGM batterier sista 6 åren, totalt 11 tusen har inte vart billigt det heller (4st x biltema är 7,2 tusen det också). Med otaliga el-stopp pga låg spänning eller snart låg elspänning är ett klart störande moment. Inköpt Honda elverk 11k för att säkerställa ström de gånger kravet ställs på arbete "under semestern" har också kostat en slant. Utöka AGM banken med +2st till känns riskfyllt (för mig) med ingående kostnadsfacit till en ny husbil.

Som sagt, återkommer med mer info hur projektet svindyr ström kommer te sig under första säsong :)
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag har använt husbilen med EZA nästan varje helg fram till 1 nov. 2017 (nu är bilen i garage inder vintern) Om jag minns rätt så har jag aldrig gjort av med mer än 50% av EZAS kapacitet. Har jag haft ca 10 mil hem har det alltid varit 100% ström när jag parkerat hemma. Vi har kollat på TV flera timmar på kvällarna, Bryggt kaffe via inverter, tanten har torkat håret, gasolvärmen har gått hela nätterna, lampor har lyst (led) Vi har varit ute torsdag till söndag eller fredag till söndag. Jag är väldigt nöjd med EZA.
 
F

F.d. 53814

Guest
Ovanligt låg fraktkostnad för något så tungt och relativt låg procent nöjda kunder skulle få mig att handla hos någon annan.
En del av klagomålen gäller att det som levererats inte överensstämmer med vad som lovats, nu vet jag ju inte vilka produkter klagomålen gäller, men ligger man under 98-99% nöjda kunder så väljer jag en annan.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det här paketet tillåter tydligen minusgrader (Température opérationnelle : -20°C/+60°C), så jag undrar om det betyder att batteriet även kan laddas vid -20°C (?) Det jag känner till är att batteriet måste vara på plus grader för att man ska kunna påbörja laddning.
 
A

Anyone

Guest
A

Anyone

Guest
Även om jag inte är någon stor vän av Google Translate, så anser detta verktyg att "Température opérationnelle" betyder "driftstemperatur" - och jag instämmer.

Pålle
Bra förtydligande! Förvaras OCH användas i låga temperaturer ska det naturligtvis vara, men denna batterityp ska inte laddas om batteriets temperatur understiger 0 grader. Innan laddning där batteriet håller minusgrader behöver man först värma upp batteriet vilket man ex. kan göra genom att belasta det under några minuter eller värma det med en värmefläkt.

Finns mer att läsa här om detta: Charging at High and Low Temperatures
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Håller fułlständigt med Anyone.
Haft ett LiFePo- batteri på 90 Ah från Winston utan BMS.
Inga problem under den tiden jag hade den i drift under användning. Däremot förstörde jag den totalt när jag lämnade den kvar i husbilen med "landström" under vintern.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Då är det inte helt fel att använda en termometer-sensor mellan två LFP batterier för att ta reda på batteri-(temp)-status om man nu färdas/vistas under minusgrader. Undrar hur EZA har löst minus-frågan, med en avkännare eller placeringstvång i varmt utrymme(?) Jag får själv slå ifrån laddningen när jag anser att det är "för kallt". Har faktiskt inträffat i Frankrike då vi hade kring -5°C några nätter.

Det är nämligen också sagt att det faktiskt är OK med LFP-laddning (även vid minus) om laddningen inte är större än 10% av LFP kapaciteten. I mitt fall (200 Ah) skulle det betyda att solcellerna får gärna bidra med sin fulla kraft året runt då dom aldrig kan komma upp till en laddning på 20 Amp. Skulle jag däremot börja köra och ladda med DC/DC när motorn trycker in 30 Amp eller mer, då är det bättre att belasta batterierna innan dess så att dom kommer över minus-sträcket. Även här skulle det sitta fint med en temp.givare. Får bli nästa projekt...
 
Toppen