• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ålderskrämpor avseende Litiumbatterier

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
En stilla undran till er som haft litiumbatterier under några år: Har dysterkvistarnas (realisternas?) varningar om litiumbatteriernas och dess tillhörande elektroniks begränsningar infriats?
Alltså: Vilka nackdelar finns kvar idag som gör att jag bör vara skeptisk till inköp av två 100 Ah litiumbatterier att ersätta mina två AGM-batterier om vardera 190 Ah i bodelen?
Vore tacksam för råd baserade på egna faktiska erfarenheter.
Hälsningar
Åke
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Mitt upplägg bygger på installationer i båt i USA, där man empiriskt har testat fram att jobbar man med intervallet 90-20% SOC cirka, förlänger man livslängden mycket och behovet av BMS är minimalt eller inget alls. Lite som Tesla också gör. När man når 90-95% SOC är ju varierande beroende på batteri. Winstons billiga 90 Ah 12v block ligger då på ca 13,8V vid hyfsad kraftig laddning. Man ser det också på att laddströmmen går ner mot ca 4%.

Vet inte motsvarande för Skanbatt och huruvida deras eventuella BMS stökar till det.
Kan man säga att alla litium har samma spec så ligger de på 13,8 ,hur skanbatt menar får ja glömma,har i 3år laddat till 13,8 å hittills ser allt bra ut så bara å fortsätta så då enligt dig också
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Mitt upplägg bygger på installationer i båt i USA, där man empiriskt har testat fram att jobbar man med intervallet 90-20% SOC cirka, förlänger man livslängden mycket och behovet av BMS är minimalt eller inget alls. Lite som Tesla också gör. När man når 90-95% SOC är ju varierande beroende på batteri. Winstons billiga 90 Ah 12v block ligger då på ca 13,8V vid hyfsad kraftig laddning. Man ser det också på att laddströmmen går ner mot ca 4%.

Vet inte motsvarande för Skanbatt och huruvida deras eventuella BMS stökar till det.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Mitt upplägg bygger på installationer i båt i USA, där man empiriskt har testat fram att jobbar man med intervallet 90-20% SOC cirka, förlänger man livslängden mycket och behovet av BMS är minimalt eller inget alls. Lite som Tesla också gör. När man når 90-95% SOC är ju varierande beroende på batteri. Winstons billiga 90 Ah 12v block ligger då på ca 13,8V vid hyfsad kraftig laddning. Man ser det också på att laddströmmen går ner mot ca 4%.

Vet inte motsvarande för Skanbatt och huruvida deras eventuella BMS stökar till det.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
?? Du skriver i inlägg 61 att du har laddat till 13.8 v.... Men i ditt senaste inläggen skriver du att du laddar för full vid 14.4v..... Så vilket gäller?
Ja har bara prövat en gång till 14,4 för ja får de int å stämma med va ja läser,så me andra ord va de int fullt fast viktron visa 14,4,tidigare här i tråden skreva de att laddningen avtar nä de börjar bli fullt
 
Toppen