• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åkt 400 mil i sommar

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är väl därför miljöfrågor negligeras, när män sitter och skrattar åt sig själva för dom vill verka roliga...inte komiskt alls!
Kanske inte, men lite med glimten i ögat, du skrev precis samma sak, fast riktat mot vårt sätt att använda husbil.

Du: Man köper väl inte husbil för att sitta och glo i bilen mil efter mil, är det inte för att ta sig mellan olika resmål?

Jag: Man köper väl inte husbil för att sitta och glo framför bilen dag efter dag, är den inte till för att ta sig mellan olika intressanta upplevelser. ?;)

Det är f.ö. vad jag betecknar som att travestera!

Från Tyda.se.

Vad betyder travestera?​

förvränga, ofta på ett skämtsamt eller tankeväckande sätt, vanligtvis utan syfte att förlöjliga

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det är väl därför miljöfrågor negligeras, när män sitter och skrattar åt sig själva för dom vill verka roliga...inte komiskt alls!

Jag tycker inte att ditt svar är särskilt genomtänkt! Att det skulle " enbart" bero på män? Även kvinnor har rösträtt. De mera övergripande miljöfrågorna styrs och bestäms i hög grad av t ex beslut i riksdagen. Sedan påverkas numera Sverige också av beslut inom EU. Så det är en hel del komplicerat att reda ut saker på miljöområdet.
Det som jag blir förbannad på i en annan tråd gäller inte dessa stora övergripande frågorna.. utan ligger mera på det personliga planet...när människor slänger grejer och sopor i plastsäckar hur som helst.. var som helst.
Att kunna travestera..tyder på en god språkkänsla. Inte allom given.

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
Jag tycker inte att ditt svar är särskilt genomtänkt! Att det skulle " enbart" bero på män? Även kvinnor har rösträtt. De mera övergripande miljöfrågorna styrs och bestäms i hög grad av t ex beslut i riksdagen. Sedan påverkas numera Sverige också av beslut inom EU. Så det är en hel del komplicerat att reda ut saker på miljöområdet.
Det som jag blir förbannad på i en annan tråd gäller inte dessa stora övergripande frågorna.. utan ligger mera på det personliga planet...när människor slänger grejer och sopor i plastsäckar hur som helst.. var som helst.
Att kunna travestera..tyder på en god språkkänsla. Inte allom given.
Hela tråden handlar om hur många mil folk kör som en tävling, bara för att man har en husbil behöver man inte köra tusentals mil varje år.
Travesti i en diskussion känns mer som ett sätt att förlöjliga den som svarar, typiskt manligt har jag erfarit. Man pratar bort saker genom att säga att man bara skämtar lite. Många trådar spårar ur på Husbilsklubben just av denna anledning.

Jag pratar allmänt om miljöfrågor här, det släpps ut gråvatten lite här och där, man skyller alltid på att andra gör likadant.
Jag tycker de flesta är trevliga men oftast blir man smått idiotförklarad om man skriver.
Om världen styrdes av kvinnor hade det sett annorlunda ut, det är allmänt känt...och då menar jag till det bättre så klart.

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Jag tycker det är väldigt intressant att veta hur många mil olika husbilsägare kör per år. Men det behöver inte finnas, och jag upplever inte att det fanns, någon värdering i det miltal som rapporterats. Nu finns det en värdering i de tal som nämns och då har den aspekten av tråden helt mist sitt värde. Ursprungligen handlade den om en husbilsägares resa genom Sverige på semestern. Men som vanligt har tråden blivit något helt annat.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hela tråden handlar om hur många mil folk kör som en tävling, bara för att man har en husbil behöver man inte köra tusentals mil varje år.
Travesti i en diskussion känns mer som ett sätt att förlöjliga den som svarar, typiskt manligt har jag erfarit. Man pratar bort saker genom att säga att man bara skämtar lite. Många trådar spårar ur på Husbilsklubben just av denna anledning.

Jag pratar allmänt om miljöfrågor här, det släpps ut gråvatten lite här och där, man skyller alltid på att andra gör likadant.
Jag tycker de flesta är trevliga men oftast blir man smått idiotförklarad om man skriver.
Om världen styrdes av kvinnor hade det sett annorlunda ut, det är allmänt känt...och då menar jag till det bättre så klart.

Jo jo... det var ju mysigt med Margaret Thatcher.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker det är väldigt intressant att veta hur många mil olika husbilsägare kör per år. Men det behöver inte finnas, och jag upplever inte att det fanns, någon värdering i det miltal som rapporterats. Nu finns det en värdering i de tal som nämns och då har den aspekten av tråden helt mist sitt värde. Ursprungligen handlade den om en husbilsägares resa genom Sverige på semestern. Men som vanligt har tråden blivit något helt annat.

Texten hamnade fel!

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Läs en gång till. Japp, har lite erfarenhet. Våran husbil är en av dem som leder ”tävlingen” med närmare 2000 mil på en säsong.

annette.bengt

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2026
Och vi fick ihop 490 mil genom Normandie och ut till Bretagne och sedan via Loire till Alsace innan hemfärdpå ca 3 veckor :cool:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag hade glömt att hon styrde hela världen, eller nä just det hon bestämde i England!
Nåja..som man bäddar får man ligga!
Nu var det ju så att " travesteringar och sarkasmer" uppskattades ju inte. Varför då själv ta till med det?
Margaret Thatcher var premiärminister och ledare för torypartiet. Det innebär inte att hon bestämde. Men det gav henne ett stort inflytande. I England finns både över och underhus som röstar och bestämmer det mesta.
Att jag tog Thatcher som exempel..beror så klart på att hon knappast är något exempel på en kvinna med mycket inflytande som gjorde särskilt mycket för att stötta miljö och miljörörelsen! Så din tes om att med kvinnor i ledningen så skulle allt va mycket bättre... ja Thatcher tyder inte på det.
Just nu har Marine Le Pen i varje fall en teoretisk möjlighet att bli president i Frankrike...nästa val. Är det hon som ska rädda miljön?
I Italien är Giorgia Meloni premiärminister. Jag uppfattar inte att hennes största engagemang är miljön.
I den nuvarande svenska regeringen finns 12 män och 12 kvinnor.
Sverige har 7 partier i riksdagen. Av partiledarna är 5 kvinnor och 2 män.
Men tittar man ut över hela världen så är det väldigt mycket män i toppen på t ex regeringar.

Ps jag är också oroad över miljöförstöring. Men jag tror absolut inte att lösningen ligger i att det ska va kvinnor överallt.

Senast ändrad:

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Nåja..som man bäddar får man ligga!
Nu var det ju så att " travesteringar och sarkasmer" uppskattades ju inte. Varför då själv ta till med det?
Margaret Thatcher var premiärminister och ledare för torypartiet. Det innebär inte att hon bestämde. Men det gav henne ett stort inflytande. I England finns både över och underhus som röstar och bestämmer det mesta.
Att jag tog Thatcher som exempel..beror så klart på att hon knappast är något exempel på en kvinna med mycket inflytande som gjorde särskilt mycket för att stötta miljö och miljörörelsen! Så din tes om att med kvinnor i ledningen så skulle allt va mycket bättre... ja Thatcher tyder inte på det.
Just nu har Marine Le Pen i varje fall en teoretisk möjlighet att bli president i Frankrike...nästa val. Är det hon som ska rädda miljön?
I Italien är Giorgia Meloni premiärminister. Jag uppfattar inte att hennes största engagemang är miljön.
I den nuvarande svenska regeringen finns 12 män och 12 kvinnor.
Sverige har 7 partier i riksdagen. Av partiledarna är 5 kvinnor och 2 män.
Men tittar man ut över hela världen så är det väldigt mycket män i toppen på t ex regeringar.

Ps jag är också oroad över miljöförstöring. Men jag tror absolut inte att lösningen ligger i att det ska va kvinnor överallt.
För många är husbilen en stor investering och då är det ju naturligt att den utnyttjas så mycket man hinner och har råd med. Vi som nyss firat 80 vill dessutom uppleva så mycket som möjligt eftersom liemannen lurar runt hörnet.
När det gäller miljöaspekten bör man se på alla sina fordon, inte bara just nu utan från vaggan till graven. Husbils åkande efter pension uppvägs gott och väl av cykel till och från arbetet under nära ett halvsekel. Vill man gå längre kan man blanda in flygresor, bostadens storlek och värmesystem, hundar och hästar etc. Tyvärr har nog klimatförändringen redan gått för långt så det finns anledning att bekymra sig för den framtid som väntar barnbarn och barnbarnsbarn. För att inte tala om risken med kärnvapen.
Nej nu blev det för dystert så jag fortsätter packa husbilen inför morgondagens resa!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kul tråd. Står just nu i Skagen. Kan berätta att de senaste 2 dagarna har vi inte kört en meter. Eftersom tråden redan kraschat kan jag nämna att Danmarks kung Fredrik och dronning Mary besökte Skagen just idag! Kanske inte enbart för att vi är där, men tror nog att det bidrog! :cool::D Det var en jäkla fest, alla var ute med danska flaggor och viftade. Avslutades med en gigantiskt fyrverkeri. Tyvärr!

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Det är kärvt nu, man har blivit en dålig människa för att man använder sin husbil, om världen styrdes av Gretor blev allt bättre .
felstavat, nu ändrat.

Senast ändrad:

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
Det är kärvt nu, man har blivit en dålig människa för att man använder sin husbil, om världen styrdes av Gretor blev allt bättre .
felstavat, nu ändrat.
Jag har aldrig påstått att man är en dålig människa för att man kör husbil, jag reagerade på att man nästan var stolt över hur många mil man kört varje år. Man kan som jag skrev tidigare tänka på miljön även om man kör husbil.
Ja vem vet Gretorna kanske behövs i världen för att försöka påverka miljöarbetet, det är ändå barnens framtid vi håller på att fördärva om vi struntar i miljön.

Toppen