• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är vanliga plåtisar isolerade?

Kan inte vi som gillar plåtisar få fortsätta att göra det? Välisolerade eller inte? Jag trivs med min och har inget behov av att byta. Har haft två helintegrerade, en alkov, två halvintegrerade, ett hemmabygge och två plåtisar. Min Globecar passar mig utmärkt och är familjens endabil och jag kör året runt.
 
Senast ändrad:
Kan inte vi som gillar plåtisar få fortsätta att göra det? Välisolerade eller inte? Jag trivs med min och har inget behov av att byta. Har haft två helintegrerade, en alkov, tre halvintegrerade, ett hemmabygge och två plåtisar. Min Globecar passar mig utmärkt och är familjens endabil.

Självklart skall du göra det, jag gillar också plåtisar, men det gör ju inte att jag inte ser nackdelarna. Fördelarna med att dom är relativt smidiga och
snabba känner väl alla till? Jag skulle vilja ha en som weekendbil, (får man tänka så...? :) ) Kanske med en mc inlastad baktill?
 
Michael S:
Gällde det inte plåtisar enligt trådskaparen? Att jämföra ”villor” med en plåtis blir ganska ointressant.
Inte alls, det är alltid bra att ha en referenspunkt. Hur skall du annars kunna veta vad som är en isolerad husbil.
Nu behöver du bara jämföra och sedan bedömma om det är isolering värd namnet i plåtis XY.
 
Självklart skall du göra det, jag gillar också plåtisar, men det gör ju inte att jag inte ser nackdelarna. Fördelarna med att dom är relativt smidiga och
snabba känner väl alla till? Jag skulle vilja ha en som weekendbil, (får man tänka så...? :) ) Kanske med en mc inlastad baktill?

Vore kul att veta varför man får en sur gubbe på detta? :wideeyed:
 
Dörrarna i en plåtis har ingen isolering inne i dörrarna, däremot finns olika former av isolering på insidan av sidodörr och bakdörr. Speciellt isolering på bakdörren är olika kraftig. Sen har inte isoleringen så stor betydelse, eftersom det är få kubikmeter som ska värmas upp, med en värmepanna som är lika kraftig som i mitt hus. Värmen är inget problem i en plåtis (oavsett märke), vattenslangarna ligger oftast illa till.
 
Jag håller precis på med att isolera dörrarna i våran Plåtis men det är mer för att dämpa vägljud, skrammel och för att ge dom nya högtalarna en chans att låta bra.
Det är nog inte lätt att få till en bra värmeisolering i dörrar eftersom det blir mycket köldbrygga mellan "ytterplåt och innerplåt" och massa andra anledningar som någon kan bidra med. 20220219_162347.jpg20220219_173507.jpg
 
Berätta gärna hur mycket av bullret dämpades. Det är något jag frågat om för att få tips hur man ska dämpa ljudet i Fiat Ducato.
Har haft en Ford, mycket bättre. Helintegrerad HYMER utmärkt. Fiat Ducato orginalhytt kass.
Jag har satt vindavvisare vid takluckan, hjälpte inte mycket. Provat att tejpa båda dörrarna runt om. Gav heller inte så mycket.
Vad f-n är det som bullrar?
 
Vi åkte "plastis" året om innan vi 2009 gick över till plåtis-året om! Kan konstatera att isolering skiljer både mellan plastisar och mellan plåtisar. Generellt är nog plåtisen sämre isolerad men vår Knaus Winter Edition upplevde vi välisolerad. Ändå hänger vi upp isolerfiltar vid dörrarna bak och mot förarbeten. Men det senare gjorde vi även i plastisen. Varken livet eller husbilars isolering är så svart/vitt som vi ibland vill göra det.
 
På min första plåtis isolerade jag framdörrar och sidodörr (alltså inne i dörrarna) Till min besvikelse märkte jag ingen skillnad. Det blev lika varmt ändå. Dom senaste bilarna brukar jag hänga ett draperi bak bilstolarna på vintern och tjocka isoleringsband (drevband) längst ned på sidodörren mot karossen för att motverka drag.
Vrid upp ett snäpp på Truman - det gör bäst effekt! Njut av livet i din plåtis:-))
 
Vår plåtis har väldigt lite isolering i dörrarna. Framförallt skjutdörren läckte mycket kyla när utetemperaturen gick under nollan så jag skapade en isolerande "innerdörr" av vanlig isolermatta (köpt från Campingvaruhuset) som jag fäste på insidan med tryckknappar och sydde in en dragkedja för enkel öppning/stängning av skjutdörren. Jag passade även på att köpa satsen med isolermattor för insidan av rutorna i förarhytten samt isolermattan för utsidan av vindrutan.

Efter dessa anpassningar klarade vi utan problem en nyårsvecka i Vålådalen 2020-2021 med väldigt låga temperaturer, som lägst -23 grader. Vattnet till toaspolningen frös under -17 (utan skador) så vi fick använda en vattenflaska till spolning men annars fungerade allt perfekt och vi höll en jämn och skön värme överallt i bilen.

1510081F-45E7-42D6-9C3E-D9AD40A1461B.JPGIMG_6440.jpgIMG_0669.jpg
 
Vår plåtis har väldigt lite isolering i dörrarna. Framförallt skjutdörren läckte mycket kyla när utetemperaturen gick under nollan så jag skapade en isolerande "innerdörr" av vanlig isolermatta (köpt från Campingvaruhuset) som jag fäste på insidan med tryckknappar och sydde in en dragkedja för enkel öppning/stängning av skjutdörren. Jag passade även på att köpa satsen med isolermattor för insidan av rutorna i förarhytten samt isolermattan för utsidan av vindrutan.

Efter dessa anpassningar klarade vi utan problem en nyårsvecka i Vålådalen 2020-2021 med väldigt låga temperaturer, som lägst -23 grader. Vattnet till toaspolningen frös under -17 (utan skador) så vi fick använda en vattenflaska till spolning men annars fungerade allt perfekt och vi höll en jämn och skön värme överallt i bilen.

Visa bilaga 221805Visa bilaga 221806Visa bilaga 221807
Lite nyfiken, hur mkt gasol gick åt?
 
Lite nyfiken, hur mkt gasol gick åt?
Gasol är bara till spisen och varmvatten så det gick inte åt mycket. Bilen har däremot 2 st dieselvärmare, luftvärme till bodelen (utsläpp vid matbord, kök och toalett) och vattenvärmare till motorn. Båda är kopplade till dieseltanken så vi brukar tanka fullt om vi ska stå längre än 3-4 dagar under vintern. Tror värmaren drar ca 8-10 liter/dygn när det är så här kallt.
 
Gasol är bara till spisen och varmvatten så det gick inte åt mycket. Bilen har däremot 2 st dieselvärmare, luftvärme till bodelen (utsläpp vid matbord, kök och toalett) och vattenvärmare till motorn. Båda är kopplade till dieseltanken så vi brukar tanka fullt om vi ska stå längre än 3-4 dagar under vintern. Tror värmaren drar ca 8-10 liter/dygn när det är så här kallt.

Med två dieselvärmare, hur stor är strömförbrukningen då? Eller hade ni 230V också?
 
Vi har kört plåtis fyra vintrar och brassat på med gasol, haft det varmt och skönt!
MEN, hur mår bilen som fått kondens, kommer den att börja rosta framöver
 
Med två dieselvärmare, hur stor är strömförbrukningen då? Eller hade ni 230V också?
Vi kör normalt bara luftvärmen fram till några timmar innan avfärd då den som värmer motorn (och främsta delen av kupén) också startas. Motorns värmare går på motorbatteriet (105Ah) och klarar detta utan problem. Förbrukningsbatterierna är bytta till två st PLH+C 100Ah, Bly/Kol batterier, som tål djupa urladdningar och tar emot laddning snabbare. Vi står oftast utan 230V och då klarar vi ca 2 dygn vid dessa temperaturer innan det är dags att köra iväg för laddning. Dygnsförbrukningen ligger på ca 60Ah som värst inkl. allt enligt Victron BMW. Vi var bl.a 4 dygn vid campingen så då valde vi 230V också men vi använder den endast för laddning av alla batterier.
 
Gösen: Det är en rackarns värmekamin du har till att bränna diesel. Jag har Truma D6E, men såna mängder diesel går det inte åt i min bil
 
Tillbaka
Toppen