• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vanliga plåtisar isolerade?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Kan inte vi som gillar plåtisar få fortsätta att göra det? Välisolerade eller inte? Jag trivs med min och har inget behov av att byta. Har haft två helintegrerade, en alkov, två halvintegrerade, ett hemmabygge och två plåtisar. Min Globecar passar mig utmärkt och är familjens endabil och jag kör året runt.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan inte vi som gillar plåtisar få fortsätta att göra det? Välisolerade eller inte? Jag trivs med min och har inget behov av att byta. Har haft två helintegrerade, en alkov, tre halvintegrerade, ett hemmabygge och två plåtisar. Min Globecar passar mig utmärkt och är familjens endabil.

Självklart skall du göra det, jag gillar också plåtisar, men det gör ju inte att jag inte ser nackdelarna. Fördelarna med att dom är relativt smidiga och
snabba känner väl alla till? Jag skulle vilja ha en som weekendbil, (får man tänka så...? :) ) Kanske med en mc inlastad baktill?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Michael S:
Gällde det inte plåtisar enligt trådskaparen? Att jämföra ”villor” med en plåtis blir ganska ointressant.
Inte alls, det är alltid bra att ha en referenspunkt. Hur skall du annars kunna veta vad som är en isolerad husbil.
Nu behöver du bara jämföra och sedan bedömma om det är isolering värd namnet i plåtis XY.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Självklart skall du göra det, jag gillar också plåtisar, men det gör ju inte att jag inte ser nackdelarna. Fördelarna med att dom är relativt smidiga och
snabba känner väl alla till? Jag skulle vilja ha en som weekendbil, (får man tänka så...? :) ) Kanske med en mc inlastad baktill?

Vore kul att veta varför man får en sur gubbe på detta? :wideeyed:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Dörrarna i en plåtis har ingen isolering inne i dörrarna, däremot finns olika former av isolering på insidan av sidodörr och bakdörr. Speciellt isolering på bakdörren är olika kraftig. Sen har inte isoleringen så stor betydelse, eftersom det är få kubikmeter som ska värmas upp, med en värmepanna som är lika kraftig som i mitt hus. Värmen är inget problem i en plåtis (oavsett märke), vattenslangarna ligger oftast illa till.
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Jag håller precis på med att isolera dörrarna i våran Plåtis men det är mer för att dämpa vägljud, skrammel och för att ge dom nya högtalarna en chans att låta bra.
Det är nog inte lätt att få till en bra värmeisolering i dörrar eftersom det blir mycket köldbrygga mellan "ytterplåt och innerplåt" och massa andra anledningar som någon kan bidra med. 20220219_162347.jpg20220219_173507.jpg
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Berätta gärna hur mycket av bullret dämpades. Det är något jag frågat om för att få tips hur man ska dämpa ljudet i Fiat Ducato.
Har haft en Ford, mycket bättre. Helintegrerad HYMER utmärkt. Fiat Ducato orginalhytt kass.
Jag har satt vindavvisare vid takluckan, hjälpte inte mycket. Provat att tejpa båda dörrarna runt om. Gav heller inte så mycket.
Vad f-n är det som bullrar?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Vi åkte "plastis" året om innan vi 2009 gick över till plåtis-året om! Kan konstatera att isolering skiljer både mellan plastisar och mellan plåtisar. Generellt är nog plåtisen sämre isolerad men vår Knaus Winter Edition upplevde vi välisolerad. Ändå hänger vi upp isolerfiltar vid dörrarna bak och mot förarbeten. Men det senare gjorde vi även i plastisen. Varken livet eller husbilars isolering är så svart/vitt som vi ibland vill göra det.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
På min första plåtis isolerade jag framdörrar och sidodörr (alltså inne i dörrarna) Till min besvikelse märkte jag ingen skillnad. Det blev lika varmt ändå. Dom senaste bilarna brukar jag hänga ett draperi bak bilstolarna på vintern och tjocka isoleringsband (drevband) längst ned på sidodörren mot karossen för att motverka drag.
Vrid upp ett snäpp på Truman - det gör bäst effekt! Njut av livet i din plåtis:))
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Vår plåtis har väldigt lite isolering i dörrarna. Framförallt skjutdörren läckte mycket kyla när utetemperaturen gick under nollan så jag skapade en isolerande "innerdörr" av vanlig isolermatta (köpt från Campingvaruhuset) som jag fäste på insidan med tryckknappar och sydde in en dragkedja för enkel öppning/stängning av skjutdörren. Jag passade även på att köpa satsen med isolermattor för insidan av rutorna i förarhytten samt isolermattan för utsidan av vindrutan.

Efter dessa anpassningar klarade vi utan problem en nyårsvecka i Vålådalen 2020-2021 med väldigt låga temperaturer, som lägst -23 grader. Vattnet till toaspolningen frös under -17 (utan skador) så vi fick använda en vattenflaska till spolning men annars fungerade allt perfekt och vi höll en jämn och skön värme överallt i bilen.

1510081F-45E7-42D6-9C3E-D9AD40A1461B.JPGIMG_6440.jpgIMG_0669.jpg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vår plåtis har väldigt lite isolering i dörrarna. Framförallt skjutdörren läckte mycket kyla när utetemperaturen gick under nollan så jag skapade en isolerande "innerdörr" av vanlig isolermatta (köpt från Campingvaruhuset) som jag fäste på insidan med tryckknappar och sydde in en dragkedja för enkel öppning/stängning av skjutdörren. Jag passade även på att köpa satsen med isolermattor för insidan av rutorna i förarhytten samt isolermattan för utsidan av vindrutan.

Efter dessa anpassningar klarade vi utan problem en nyårsvecka i Vålådalen 2020-2021 med väldigt låga temperaturer, som lägst -23 grader. Vattnet till toaspolningen frös under -17 (utan skador) så vi fick använda en vattenflaska till spolning men annars fungerade allt perfekt och vi höll en jämn och skön värme överallt i bilen.

Visa bilaga 221805Visa bilaga 221806Visa bilaga 221807
Lite nyfiken, hur mkt gasol gick åt?
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Lite nyfiken, hur mkt gasol gick åt?
Gasol är bara till spisen och varmvatten så det gick inte åt mycket. Bilen har däremot 2 st dieselvärmare, luftvärme till bodelen (utsläpp vid matbord, kök och toalett) och vattenvärmare till motorn. Båda är kopplade till dieseltanken så vi brukar tanka fullt om vi ska stå längre än 3-4 dagar under vintern. Tror värmaren drar ca 8-10 liter/dygn när det är så här kallt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Gasol är bara till spisen och varmvatten så det gick inte åt mycket. Bilen har däremot 2 st dieselvärmare, luftvärme till bodelen (utsläpp vid matbord, kök och toalett) och vattenvärmare till motorn. Båda är kopplade till dieseltanken så vi brukar tanka fullt om vi ska stå längre än 3-4 dagar under vintern. Tror värmaren drar ca 8-10 liter/dygn när det är så här kallt.

Med två dieselvärmare, hur stor är strömförbrukningen då? Eller hade ni 230V också?
 

Cecilia & Harry

FD HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
23468
Medlemskap
2023
Vi har kört plåtis fyra vintrar och brassat på med gasol, haft det varmt och skönt!
MEN, hur mår bilen som fått kondens, kommer den att börja rosta framöver
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Med två dieselvärmare, hur stor är strömförbrukningen då? Eller hade ni 230V också?
Vi kör normalt bara luftvärmen fram till några timmar innan avfärd då den som värmer motorn (och främsta delen av kupén) också startas. Motorns värmare går på motorbatteriet (105Ah) och klarar detta utan problem. Förbrukningsbatterierna är bytta till två st PLH+C 100Ah, Bly/Kol batterier, som tål djupa urladdningar och tar emot laddning snabbare. Vi står oftast utan 230V och då klarar vi ca 2 dygn vid dessa temperaturer innan det är dags att köra iväg för laddning. Dygnsförbrukningen ligger på ca 60Ah som värst inkl. allt enligt Victron BMW. Vi var bl.a 4 dygn vid campingen så då valde vi 230V också men vi använder den endast för laddning av alla batterier.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Gösen: Det är en rackarns värmekamin du har till att bränna diesel. Jag har Truma D6E, men såna mängder diesel går det inte åt i min bil
 
Toppen