• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Sverige ett U-land för husbilar?

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Ja, det är nog dags att lyssna till den där varningsklockan och vakna - det är en vettig reaktion! Oftast räcker det inte med att ge sig på dem som har annan uppfattning.

För visst är det full fart på många campingar resp deras organisationer och samarbetspartners att utöka sina utbud av av alternativ till bl a husbilister. Men jag tror inte att det blir särskilt många sådana "mitt i byn" heller!

Men, man kan ju tolka signalerna från sina olika sagesmän olika, och jag gör det också.
Som man frågar får man svar - svaret ligger i frågans förlängning - man tolkar svaret som man vill förstå det - man frågar främst dem som man tror har svaret man vill höra osv osv
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

OK, Gunnar och välkommen till de uppvaknades skara! Du har en stor roll när det gäller att styra diskussionerna - och dämpa osakligt munhuggande.

Jag har alltid pläderat för mitt favoritalternativ, nämligen välordnade och trevliga campingar, som bör utöka sitt utbud med nya alternativ speciellt för husbilar och andra, som inte efterfrågar alternativen som i första hand vänder sig till barnfamiljer och därför blir alltför dyra. Jag har inga förhoppningar eller önskemål om att sådana nya alternativ ska ligga "centrumnära", tvärtom sådana bör ligga ute i lugn och trevlig miljö utanför tätortens stök och bök. Antingen inom existerande områden eller på nya sådana.

Andra må plädera för andra alternativ och på sådanas egna meriter - utan att för den skull racka ner på andra alternativ. Jag anser att HBK bör stödja att vi får en mångfald bra alternativ. Att campingarna redan finns och har bra funktion som det är, sägs det ofta här på forumet, jag menar, att vi kan och bör påverka dem för att bli ännu bättre.

Det jag kan göra är väl inte mycket mer än att hålla utkik efter kandidater, som tycker i stort sett lika och göra vad jag kan för att stödja dem. Den ena dan´kan man tycka sig ha spårat sådana, men så . . . . . .
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Kul, då är vi ju helt överens på den punkten.

Jag går ett steg längre och agerar, försöker även verka för citynära ställplatser. Detta har jag jobbat med i Malmö under ett antal år i kraftig motvind från Gatukontoret, men än har jag inte gett upp. Nya kanaler dyker upp så vem vet snart finns den kanske där.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Även jag hör till de 2 futtiga procent som tillhör campingkategorin.

Det är nog en helt omöjlig uppgift att vara campingägare som gör oss till lags. Ena dagen klagas det på att dessa är helt kallsinniga gentemot husbilsturismen. När det så börjas att byggas quickstopp för att tillgodose oss börjar det ringa varningsklockor hos andra.

Det är många åsikter och viljor som förtroendevalda inom HBK ska ta hänsyn till när vår talan ska framföras. Det är och blir en tuff uppgift. Inte blir det lättare av att så få deltager i enkäterna.
Ett deltagande på 30% är ingen bra siffra i en undersökning. Särskilt inte om den ska tjäna som underlag för att bedöma en viktig fråga.
Resultatet är ju endast representativt för de som deltagit!!
Vilka som avstått att rösta är betydelselöst för själva svarsfrekvensen!. Det är 30% som gäller. DÄREMOT är det mycket viktigt för framtida enkäter att ta reda på
1. Varför svarade inte de som hade möjlighet?
2. Varför besöker inte en mycket stor grupp medlemmar HBK:s forum?

Tyvärr så är det många som nöjer sig med att vara inaktiva medlemmar. Kanske är man nöjd med tillvaron och därför inte ser någon anledning till utsätta sig för konfrontationer här på hemsidan. Många av oss är ju yrkesverksamma med begränsad tid för att deltaga i diverse debatter. Däremot borde det ju finnas tid att göra sig hörd i olika undersökningar. Allt i akt och mening för att HBK:s företrädare ska kunna fatta så breda demokratiska beslut som möjligt

Husbilsklubben är ju internetbaserad. Genom detta forum har vi ju chansen att tipsa och hjälpas åt att utveckla husbilsturismen. Så många som möjligt behövs ju i denna process
Enda gången som SAMTLIGA medlemmar kontaktas är ju då årsmärket skickas ut. Det kanske är en bra idé att då slå ett slag för vikten av att deltaga i undersökningarna. Då har man ju chansen att uttrycka sina önskemål!!!

Säkerligen kommer jag att träffa en skara HBK:are ute på campingarna i sommar. Jag ska göra det bästa för att övertyga dem om vikten av att rösta. Dels för sitt eget bästa samt att visa respekt för de som lagt ned massor av tid för att genomföra enkäterna.
Jag tror personligen det finns många HBK:are som inte vet att de tillhör en kategori i HBK som endast representeras av 2%.
Avslutningsvis så kan jag konstatera att det gäller att vara mycket tydlig i sina inlägg. Såväl fristående som då man citerar någon!

Som sagt var... Jag tillhör kategorin yrkesverksamma med begränsad tid. Det finns så mycket annat som pockar på i livet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

OK, Gunnar och välkommen till de uppvaknades skara! Du har en stor roll när det gäller att styra diskussionerna - och dämpa osakligt munhuggande.

Jag har alltid pläderat för mitt favoritalternativ, nämligen välordnade och trevliga campingar, som bör utöka sitt utbud med nya alternativ speciellt för husbilar och andra, som inte efterfrågar alternativen som i första hand vänder sig till barnfamiljer och därför blir alltför dyra. Jag har inga förhoppningar eller önskemål om att sådana nya alternativ ska ligga "centrumnära", tvärtom sådana bör ligga ute i lugn och trevlig miljö utanför tätortens stök och bök. Antingen inom existerande områden eller på nya sådana.

Andra må plädera för andra alternativ och på sådanas egna meriter - utan att för den skull racka ner på andra alternativ. Jag anser att HBK bör stödja att vi får en mångfald bra alternativ. Att campingarna redan finns och har bra funktion som det är, sägs det ofta här på forumet, jag menar, att vi kan och bör påverka dem för att bli ännu bättre.

Det jag kan göra är väl inte mycket mer än att hålla utkik efter kandidater, som tycker i stort sett lika och göra vad jag kan för att stödja dem. Den ena dan´kan man tycka sig ha spårat sådana, men så . . . . . .

Tycker som du, har alltid "pläderat" inte varken för eller emot utan mer att ställplatser ska vara ett komplement till campingar och inte en konkurrent. Som i den gamla slagdängan...Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans...ja ja ni förstår säkert. Detta är min mening. Vi kanske borde vara mer överens om att vi inte alltid är överens..men som medlem har man ju ändå rätt att göra sin röst hörd.
MVH // Mia :msn_wink:
 
Toppen