• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Sverige ett U-land för husbilar?

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Jag förstår inte hur Flat Mates inlägg kan misstolkas avseende mångfald!! Det avser naturligtvis allt från den enklaste ställplats till den mest exklusiva campingplats. Hur detta kan misstolkas är för mig en gåta såvida man inte VILL misstolka det! Självklart vill väl alla ha så många alternativ som möjligt då vi söker logi.

Vi är ett antal som valt att förlägga den på diverse campingplatser. Förhoppningvis så hoppas vi få samma respekt inom Husbilsklubben som vi får ute bland campingplatserna.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Intressant läsa vad folk skriver, tråden spårar ibland ur lite men i så farligt, slirar bara lite. Statistik tolkas på olika sätt beroende på vad man vill få fram. Inte så konstigt vi har olika tolkningar och uppfattningar. Frågan var lite provocerande för att på så sätt få folk reagera. Själv använder jag campingplatser ibland och då av olika anledningar.

När det gäller priset så är jag inte beredd betala 200 för för en övernattning, då jag är med i CC så kostar det ungefär 175 på deras campingar.

Utomlands har jag ännu inte sett ett dyrare pris än 16,50 euro, möjligen det finns dyrare men annars är nog snittet rund 7-9 euro i varje fall där vi bott.

Det finns några här i debatten som ser till att vissa kommuner gör något och där man fattar vad husbilsturister är för något.

Jag bor i Löddeköpinge och där mitt emot Shell har Lidl en affär samt en jätteparkering. Där kunde kommunen haft 5- 10 husbilsplatser och där man betalade säg 25 kr i en automat för att stå under natten. Inom en radie av 300 m finns ett stort köpcentrum. Det är ungefär 500 m från motorvägsavfarten till Shell. Men det händer så klart inget om inte någon ligger på kommunen.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

hej,,du får ta ett snack med LIDL,, ,,bil-tema--ica--maxi har ock stora ytor,,pratar man med dom när man ändå handlar har ja själv aldrig stött på problem,,
vi får se nu när den största bil-tema öppnar i kungsbacka,,då kommer ja själv att ta tag i detta,,

den kommer att ligga i anslutning till en ny stat.oil ock mac-donald,, ock i omedelbar anslutning till E-6 i kungsbacka,,

som ja ser de en mycke bra plats för en avslutning på en dags resa både norr--söderut,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Biltema i Borlänge älskar husbilar säger dom, de har ordnat platser för övernattning utanför butiken smart tänkt!

/Bosse
 
T

Teddi

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

hej bosse,,det är ganska lätt att få en bra övernattning på en stormarknad,,om man ändå skall handla,,
ock de skall man ju för det mesta med tanke på priser o.s.v, ock ditt inlägg tidigare med platser på många ställen är ju väldigt positivt,,ja tror själv att vi kommit över den tröskel som vi så mycke fått kämpa för,,nämligen ett erkännande av våran existens,,

nu verkar de som både kommun ock näringsliv har fattat galoppen,,ock de e ju bra,,ja tror att platser kommer in på ett positivt tänkande från både kommun--näringsliv,,på ett självklart sätt,,

så ja själv har egentligen ingen tid denna säsong att medverka,,ja har fullt upp med ett annat jobb,,alla hemmaplatser internationellt,,görsköj,,de går hur bra som helst,,någon fråga efter en hemsida??,,

precis detta skall undvikas,,de finns ju kvitto på detta tidigare,,vi kör med e-mail,,de kommer att spridas den vägen,,

ja försökte ju med denna ide tidigare här men de gav bara tre bilar som inte vad organiserade i nån förening,, men ja skall ändå ta tag i det som ja lovat,,i övrigt får ja hoppas på att detta slår väl ut så de finns en bra förutsättning att dom som vill kan ansluta,, allt grundar sej på,,INGA KOSTNADER UTAN BARA ETT VÄNSKAPSUTBYTE,,teddi,,
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

När jag för väldigt många år sedan läste statistik (1 betyg) var det någon initierad som sa: "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik". Ibland när jag läser och hör debatter där man använder statististik som argument och försöker hårddra slutsatserna känns det som huvudet på spiken!

Om HBKs utredning skall man nog först säga att svarsfrekvensen är ovanligt hög, ca hälften av dem som kunde svara (var inne på forumet under den aktuella tiden) svarade också. Eftersom i princip alla är husbilsägare och troligen de mest aktiva på forumet är det nog också en osedvanligt initierad skara som svarat. Sannolikt är de också ganska representativa för de 2/3 av HBKs medlemmar som inte svarade,men det kan vi inte säga säkert. För det behövs en bortfallsundersökning. Jag tycker dock att man i stora drag bör kunna betrakta resultatet som representativt för vad HBKs medlemmar tyckte när enkäten genomfördes.

Hur represenativt detta är för husbilsägare i Sverige är mer tveksamt. Här behöver man nog också titta på andras resultat, t.ex. den enkät som scr genomfört tillsammans med andra organisationer. Det kan vara så att man, trots kostnaderna för det, behöver genomföra en enkät där alla husbilsägare tillhör målgruppen.

Självfallet kommer ett underlag som baseras på alla husbilsägares uppfattningar att väga tyngre än HBKs enkät om den är professionellt genomfört, bl.a. har frågor som är "rätt" utformade, en tillräcklig svarsfrekvens och en hygglig bortfallsundersökning (hur skiljer sig de som svarade från de som inte gjorde det, finns det anledning att anta att de har andra uppfattningar). Om vi är intresserade av en sådan tror jag att det är en mycket god ide att gå samman med andra organisationer för att kostnaderna ska bli hanterliga.

Min personliga syn är dock att om vi presenterar HBKs egen enkät på ett klokt sätt, inte överdriver exaktheten, inte drar för långtgående slutsatser, kan det räcka en bra bit.

Som argument för ställplatser skulle jag gärna se att den kompletterades med en undersökning av husbilsresnärers konsumtionsmönster och hur mycket pengar man är beredd att lägga ner inte bara på ställplatser och campingar utan också på allt annat. Det kan ge argument som intresserar affärsmän och kommuner.

Björn
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

bjoer2, kan det inte vara en idé att man tittar på Tyskland, de är väl husbilslandet nr 1. Hur har de involverat affärsmän och kommuner osv.
De har ju uppenbarligen lyckats med sina ställplatser. Bara en tanke som slog mej. Inte så man skall kopiera men har tyskarna något som vi kan ta efter.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Jag tror, att det kan vara nyttigt och intressant för var och en, som vill förstå statistik litet bättre, att studera SCB:s utmärkta och omfattande hemsida - www.scb.se . Där finns bl a Statistikskolan, Förstå statistik, Utforma frågor och svar, Dra slutsatser, Kvalitet, Urvalsosäkerheten mm mm.

För den som har frågor därutöver finns det dessutom en kundsevice i det ordets rätta bemärkelse som kan nås på telefon. Allt finns på deras hemsida.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

bjoer2, kan det inte vara en idé att man tittar på Tyskland, de är väl husbilslandet nr 1. Hur har de involverat affärsmän och kommuner osv.
De har ju uppenbarligen lyckats med sina ställplatser. Bara en tanke som slog mej. Inte så man skall kopiera men har tyskarna något som vi kan ta efter.

Det är också kommit igång i Danmark.
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Det finns all anledning att se hur man gör i Tyskland, Danmark och andra länder. Deras slutsatser borde vara viktiga för oss. Men man ska hela tiden hålla i minnet att förhållandena skiljer sig åt, vi kommer sannolikt inte att kunna kopiera någon annan.

En i mina ögen viktig skillnad mellan Sverige och nästan alla länder är vår rättighet att gratis vistas i naturen, att under vissa betingelser kunna övernatta m.m. Vårt till ytan stora land med dess glesa befolkning skiljer oss också från bl.a. Tyskland. Det finns en risk för att svenska ställplatser får ett lägre utnyttjande än Tyska.

En annan skillnad av betydelse är troligen kommunernas planmonopol i Sverige. I vilken utsträckning det finns en motsvarighet i andra länder vet jag inte.

Men huvudpunktn är att vi ska lära av andra. Det borde därmed vara av stort intresse att förstå hur bl.a. tyska beslutsfattare tänker. Är det tyska kommuner som står för flertalet ställplatser eller är det affärsinnehavare eller campingägare?

Björn i
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Norge og Sverige har omlag like lover når det gjelder komuners planmonopol, allemannsrett og en god del annet. I Norge er det i hovedsak private som har stått for utbygging av "bobilplasser", men og endel kommuner. Det som er helt klart at campingplassene ikke er involvert i det hele tatt, med unntak et par plasser som er omgjort til "bobilcamping" for å slippe å fornye endel servicebygg.

De tyske stellplatze som jeg har besøkt har nesten uten unntak vært drevet av private företak som affärer og marinar eller borgermester-kontoret. Har og blitt avvist fra mindre campingplasser i Tyskland med begrunnelse at de ikke har plass til husbiler. Store campinger har der ofte et mindre område som er for husbiler, gjerne i ytterkant langt fra det meste.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Det finns många länder som har en helhetssyn på KUNDEN. Här i Sverige drar individualisterna iväg och alla slåss om turisternas pengar på sitt håll istället för att samverka, dra till sig KUNDERNA och konkurrera på gammalt känt vis.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Jag tror, att det kan vara nyttigt och intressant för var och en, som vill förstå statistik litet bättre, att studera SCB:s utmärkta och omfattande hemsida - www.scb.se . Där finns bl a Statistikskolan, Förstå statistik, Utforma frågor och svar, Dra slutsatser, Kvalitet, Urvalsosäkerheten mm mm.

För den som har frågor därutöver finns det dessutom en kundsevice i det ordets rätta bemärkelse som kan nås på telefon. Allt finns på deras hemsida.

Ett mycket bra tips! Nu kan fler bedömma våra enkäter på ett lite mer proffesionellt sätt.
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Om HBKs utredning skall man nog först säga att svarsfrekvensen är ovanligt hög, ca hälften av dem som kunde svara (var inne på forumet under den aktuella tiden) svarade också. Eftersom i princip alla är husbilsägare och troligen de mest aktiva på forumet är det nog också en osedvanligt initierad skara som svarat. Sannolikt är de också ganska representativa för de 2/3 av HBKs medlemmar som inte svarade,men det kan vi inte säga säkert. För det behövs en bortfallsundersökning. Jag tycker dock att man i stora drag bör kunna betrakta resultatet som representativt för vad HBKs medlemmar tyckte när enkäten genomfördes.


Björn

Det är ju bra när såväl presumtiva som praktiserande styrelseledamoter ger sin syn på olika processer inom HBK. På så sätt kan ju var och en bilda sig en uppfattning om vederbörande är lämplig eller ej för ett förtroendeuppdrag inom klubben!
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Statistik eller andra argument. Att påverka kommuner är ett trögt och långsiktigt arbete. I kommunala beslut är det så många intressen som skall vägas mot varandra. I bland kanske våra kommer till korta. Den snabbaste vägen att få fler ställplatser kan vara att vi träget påpekar, i alla affärer och andra näringställen med egen parkering, hur bra det hade varit med lite service riktat till oss. Näringsidkare brukar snappa upp möjligheter till ökad omsättning.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Jag tror att snabbaste vägen är att köpmannaföreningar i samarbete med drivande politiker uppmärksammar mack-ägarna på orten att fixa tömningsstationer. Vi ska ju ändå tanka och fylla på vatten där.

Näst snabbast är att camping-platserna ordnar med "drive-in"-lösningar på sina tömningsstationer och ser över prisbilden.

Under de fyra år vi har rullat har nattparkeringen varit det enklaste problemet att lösa. Vi har förkärlek för badplatsparkeringar men kan även sova i hamnar och på köpcentra. Men helst vill vi höra vågorna klucka mot stranden eller kajen. (utan att köpa båt)
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Hur påverkar vi samhället för att få fram fler ställplatser och tömningsstationer? Kenth och Roland L presenterar några förslag ovan, som för mig låter kloka. Jag tycker mig också ha sett några lyckade försök att få fram nya ställplatser.

Men jag har en fråga, kanske främst till styrelsen, hur utnyttjar vi de lyckade försöken att påverka? Samlar vi ihop information om argument och metoder som lett till framgång? Använder vi sådan information i arbetet med fler ställplatser och tömningsstationer? Sprider vi sådan information till medlemmar som jobbar med frågan på egen hand?

Förhållandena skiljer sig förvisso mellan kommunerna och även inom olika kommuner, mellan olika orter eller stadsdelar. Metoderna måste anpassas till vad som gäller lokalt och det vet kanske främst medlemmar som bor på platsen eller i närheten. Men att veta vad som varit framgångsrikt tidigare på andra håll kan vara en bra utgångspunkt när man planerar en "påverkanskampanj".

Björn i
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

"medan gräset växer dör kon"

Medan diskussionerna och snedetolkningar av diverse undersökningar blir allt spretigare här på forumet tror jag, att de etablerade organisationerna gör desto mera och förstärker sina positioner, även med realistiskt anpassade nya varianter.

Bland sådana varianter kan jag inte hitta något som påminner om HBK:s krav på "centrumnära ställplatser, som både ska vara billiga och ska ha "viss service" och där man ofta anför exempel på sådana, som man kan hitta utmed Tysklands välkända och högt frekventerade floddalar med mycket omfattande odling och försäljning av viner.

Jag ifrågasätter den typen av referensobjekt, och jag ifrågasätter även argumenten om att vi husbilister ska betraktas som "en särskilt köpstark kategori turister", som köpmän, restaurantägare med flera på en given ort ska känna tillräckligt stark påverkan av för att vara beredda att satsa på anläggandet av sådana nya centrumnära platser.

Hur ofta heter det inte annars i debatterna "att vi husbilister har ju allting med oss, vi vill bara parkera och sen dra vidare"? Bunkrat matvaror och dricka har man väl gjort där det var billigast och bekvämast att parkera, dvs på stormarknaderna resp utomlands.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

"......................... tror jag, att de etablerade organisationerna gör desto mera och förstärker sina positioner, även med realistiskt anpassade nya varianter.....................

Jag tror att din oro är starkt överdriven, det finns faktiskt medlemmar i klubben som agerar utan att all information läggs ut innan konkreta resultat kan redovisas.

Se även inlägg: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/423873
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Inte kunde jag drömma om att min tråd skulle skapa ett sådant intresse. Här finns fantastiskt många bra förslag och idéer som jag hoppas någon i klubben tar tag i, för det vore synd om de bara passerade revy i en tråd.
Finns många väldigt kloka inlägg.

Gemfört med Tyskland och Frankrike, spelar vi i en något lägre division. Men vi kan säkert klättra upp till högsta serien om ett antal år.

När campingorganisationer blandar sig i byggandet av stellplatser ringer det hos mej en varningsklocka.
 
Toppen