• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Sverige ett U-land för husbilar?

F

F.d. 10432

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Den av kamraterna som menade att som man frågar får man svar har helt rätt. Det är ett av skälen till att vi bör göra vad vi kan för att finnas på banan om och när scr eller andra viktiga aktörer gör undersökningar om husbilar. HBK borde framstå som det självklara alternativet när man behöver kunskap om husbilsägare och andra som åker husbil.

Jag har läst vär egen utredning också, den är så långt jag kan bedöma bra men hur använder vi den? Hur många mediainslag har den lett till? Känner svenska kommuner, företag m.fl. till den? Använder vi den aktivt i våra samhällskontakter?

Scr litar säkert mer på den egna utredningen än vår även om de fått ta del av den. Det senare vet jag inte. Scr:s intresse är med stor sannolikhet att se till att det är deras medlemmar som också driver ställplatser, det skriver de ganska öppet. På det sättet kan medlemmarna göra fler affärer. Och det är inte fel men på ställplatsmarknaden liksom för campingar och andra marknader behövs konkurrens för att hålla nere priserna och ha en hög kvalitet.

Och då är vi framme vid en av mina käpphästar, vi måste påverka kommunerna, bl.a. så att det blir så få monopol som möjligt och att det finns alternativ till ställplatser också. Möjlighet att fricampa eller övernatta på en parkering istället för på ställplats. Fristående tömnings- och vattenenheter är också bra. Själv bor jag i Norrköping, här har Vattenverket inrättat en tömnings- och vattenstation vid en bensintapp. Den är gratis, heder åt Norrköping vatten.

Någon påstod i tråden att en bensinstation tagit 100 kr för 100 l vatten. Jag är just nu i Filippinerna, här kostar flaskvattnet 2 kr l om man köper 6 l. En krona litern för kranvatten i Sverige är närmast att jämställa med rån eller ocker enligt min mening. Vad gör vi när vi hör talas om sådant. Kontaktas bensinbolaget? Informerar vi våra medlemmar så att vi kan tanka någon annan stans?

Min slutsats är att HBK behöver bli mycket mer aktiv mot kommunerna, direkt och indirekt, mot staten inklusive viktiga centrala myndigheter, mot näringslivet mm mm. Vi behöver hitta och dokumentera de bra exemplen och driva fram liknande i övriga kommuner. Få bort onödiga förbud, öka kunskaperna hos kommunpolitiker och tjänstemän.

För att klara det behöver vi en styrelse som kan samordna arbetet och själva stå för en del kontakter. Vid sidan av styrelsen tror jag att vi behöver många, många aktiva inom olika områden. Kommungruppen verkar ha varit på väg men tyvärr hände något som jag just nu tycker att det skrivits nog om.

Björn i
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Än en gång betr det som Gunnar saxat ur den enkät, som gjordes för en tid sedan.

Om jag minns rätt så var det ca 2000 som ö h t besvarade enkäten - av klubbens ca 7500 medlemmar. Jag vågar tro, att dessa 2000 till en starkt övervägande del var sådana, som i alla lägen föredrar att övernatta på ställplatser resp som fricampar.

Av de svarande har alltså endast 2% = 40 personer svarat att de i första hand väljer att stå på campingar. Samma 2% av klubbens samtliga medlemmar om ca 7500 blir ynka 150 personer.

Statistik är det möjligas konst och kan tyvärr ofta uttolkas på flera sätt beroende på vad man vill ha ut av siffrorna. Naturligtvis vågar jag påstå att vi är fler medlemmar än de nämnda ca 150 som föredrar att stå på camping. Ta bara alla de som för längre eller kortare tid "övervintrar" i södra Europa, de är både fler än de ca 150 och står förmodligen i regel på campingar. Och de står nog också längre på samma ställe än de saxade "max 2 nätter".

Med dessa synpunkter och påpekanden vill jag mena, att enkätens frågor till en del var olämpligt utformade och att svaren inte kan tolkas så entydigt och representativt för klubbens alla medlemmar som man måste kunna begära.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

...............Min slutsats är att HBK behöver bli mycket mer aktiv mot kommunerna, direkt och indirekt, mot staten inklusive viktiga centrala myndigheter, mot näringslivet mm mm. Vi behöver hitta och dokumentera de bra exemplen och driva fram liknande i övriga kommuner. Få bort onödiga förbud, öka kunskaperna hos kommunpolitiker och tjänstemän...................... Vid sidan av styrelsen tror jag att vi behöver många, många aktiva inom olika områden.

Detta stödjer nog de flesta medlemmar, du har ju redan erbjudit styrelsen dina tjänster, så varför inte redan nu börja jobba med de frågor du känner som mest angelägna?
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Hej Gunnar, visst kan jag börja jobba med ett antal frågor och jag har applåderat ett antal sådana insatser. Men eftersom jag också har ett långt yrkesliv i stora organisationer bakom mig vill jag gärna agera på organisationens vägnar, inte som privatperson. Det ökar effekten mångdubbelt. Om mina insatser samordnas med andras, där vi är överens om mål och ibland metoder, vet i vilken utsträckning vi representerar HBK, vilka argument som HBK stödjer, vad HBK inte vill etc blir det bättre effekt än om alla gör som de vill.

Jag behöver jag ett uppdrag med vad det innehåller av policies, mål, ramar och andra förhållningsregler. Min erfarenhet av att alla gör som de vill är inte enbart positiv. Får jag ett tydligt uppdrag är jag beredd att börja 14 mars när jag återvänder från Sydostasien, där jag just nu befinner mig.

Björn i
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Jag delar Flate Mates åsikterl till 100%. Dessutom har jag själv en del att tillägga.

Det är ju viktigt med allehanda undersökningar där gemene man kommer till tals. Lika viktigt är ju att man känner till förutsättningarna som ligger bakom resultatet. Hur stor del av den tänkta målgruppen har man nått?

Jag tillbringar en stor del av min fritid med husbilen på diverse campingar.
I juni 2010 besökte jag Björkhaga camping i Jönköping. Vid det tillfället fanns det flera HBK-medlemmar bland gästerna. De jag träffade där var mycket trevliga allesammans. Mycket trevliga!! Lite nyfiket tänkte jag kolla om de var lika trevliga på HBK:s forum. Ingen av dem var representerade där i form av något inlägg. Jag har gjort samma iaktagelser vid andra tillfällen. Det är ju intressant att veta om man har strålat samman i någon diskussion.

Enligt min mening finns det en stor massa som nöjer sig med den dagliga tillvaron med husbilen. Man njuter av husbilslivet i den variant man själv har valt. Det gör att det inte finns något större behov att göra sig till tals via hemsidan.
Som sagt var... Denna kategori finns inte med i våra undersökningar och lär inte göra det i fortsättningen heller. Det är dock mycket viktigt att känna till att den existerar.
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Hej Gunnar, visst kan jag börja jobba med ett antal frågor och jag har applåderat ett antal sådana insatser. Men eftersom jag också har ett långt yrkesliv i stora organisationer bakom mig vill jag gärna agera på organisationens vägnar, inte som privatperson. Det ökar effekten mångdubbelt. Om mina insatser samordnas med andras, där vi är överens om mål och ibland metoder, vet i vilken utsträckning vi representerar HBK, vilka argument som HBK stödjer, vad HBK inte vill etc blir det bättre effekt än om alla gör som de vill.

Jag behöver jag ett uppdrag med vad det innehåller av policies, mål, ramar och andra förhållningsregler. Min erfarenhet av att alla gör som de vill är inte enbart positiv. Får jag ett tydligt uppdrag är jag beredd att börja 14 mars när jag återvänder från Sydostasien, där jag just nu befinner mig.

Björn i

Huvaligen!! Jag tror verkligen att HBK kommer att dra nytta av dina tjänster. Det är min sanna förhoppning!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

För egen del anser jag att vi skall lämnar campingar utanför den här tråden för de har en välfungerande organisation och även standard och övrigt (förutom priset) kan man som besökare knappast ha större synpunkter på.

Att däremot försöka att påverka kommuner och andra lämpliga aktörer för att intressera sig för just "husbilsställplatser" borde vara mera angeläget än att "sponsra" någon "utslagsvask" på redan befintliga platser.
 
F

F.d. 5095

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Än en gång betr det som Gunnar saxat ur den enkät, som gjordes för en tid sedan.

Om jag minns rätt så var det ca 2000 som ö h t besvarade enkäten - av klubbens ca 7500 medlemmar. Jag vågar tro, att dessa 2000 till en starkt övervägande del var sådana, som i alla lägen föredrar att övernatta på ställplatser resp som fricampar.


Med dessa synpunkter och påpekanden vill jag mena, att enkätens frågor till en del var olämpligt utformade och att svaren inte kan tolkas så entydigt och representativt för klubbens alla medlemmar som man måste kunna begära.

Vid tidpunkten för enkäten så var det strax över 4000 medlemmar som var inne på forumet och kunde svara på enkäten om dom ville (uppgifter som Håkan gav oss som var verksamma i KG då).

2161 st svarade, vilket var mer än 50 % i svarsfrekvens vilket vi tolkade som en mycket bra siffra i en enkätundersökning som var frivillig att fylla i.

För er som inte har sett enkäten lägger jag ut en länk till den här

http://www.digitalsweden.se/HBK/enkat/enkat.html

Din sammanfattning av utformningen av enkäten får stå för dig hoppas jag.

Vi enkätutformningsamatörer som lade ner 100 -tals ideella timmar på arbetet med den i samarbete med webbarna kände oss väldigt nöjda med resultatet och även med svarsfrekvensen. Att köpa tjänsten av proffs hade blivit alltför dyrt.

Att ge konstruktiv kritik är bra, men att bara racka ner :quest:

Jag hoppas du ställer dina kunskaper till styrelsens förfogande vid ev. framtida enkätundersökningar.

Mvh :msn_laugh:
Lasse
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

. . . . . "som kunde ha svarat" . Jaha,men endast 2161 svarade de facto.

Lika klart är att 2 % av 2161 är och förblir ca 40 personer - eller??? Att dessa personer skulle kunna anses vara representativa för vad hela klubbens 7000 medlemmar anser i frågan anser jag vara direkt vilseledande.

Jag har inte försökt ge mig på någon sammanfattning av hela enkäten utan endast "till en del". Det är också självklart att jag står för det jag skriver och anser.

Om dylika frågor och enkäter ö h t ska genomföras, så bör de väl göras på ett korrekt sätt, vilken tid det nu må ta i anspråk. Om jag själv ansåg att dylika enkäter ö h t bör göras, så skulle jag också vara beredd att bidraga till hur de skulle utformas.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

För att både förklara mig själv ytterligare och för att inte bli missförstådd vill jag säga följande

Naturligtvis skulle det inte vara acceptabelt om någon representant för vår klubb, Kommungrupp eller annan beteckning, knackar på dörren till en kommunledning någonstans för att plädera för anläggandet av flera s k ställplatser och / eller andra möjligheter att parkera och / eller övernatta mm och då vill åberopa den genomförda enkätens resultat på följande sätt:

"Jo, vi i den stora husbilsklubben HBK med drygt 7000 medlemmar har genomfört en enkätundersökning om medlemmarnas önskemål och denna har bl a gett beskedet, att endast 2% ( 140 av totalt ca 7000) vill övernatta på campingar. Alla andra söker i första hand s k ställplatser och liknande platser, som inte kostar lika mycket som campingar, och som många gånger även har visst serviceutbud (tömning, tankning, el, sopor, wc/dusch) och som dessutom ligger "centrumnära" för att på gångavstånd möjliggöra shopping, restaurantbesök samt diverse kulturbegivenheter.

Vi husbilister är en betydande och köpstark kategori turister, och vi vill på alla sätt uppmana kommunerna i Sverige att bereda oss utökade möjligheter till alternativ till campingarna, vilka vi anser utgör ett alltför dyrt alternativ på alltför stort avstånd från de besöksplatser vi söker."

Naturligtvis kan vi inte argumentera på detta farsartade sätt och med så dåligt statistiskt underlag. Det fordras bättre argument, och att på sådant sätt försöka motarbeta campingarna och deras organisationer med god förankring i kommunernas turistpolicies inklusive ekonomiskt stöd tror jag skulle vara förödande för vad vi egentligen vill uppnå.

Det kanske kan bli en ny tidräkning med början 14 mars, dvs när bjoer2 är hemma och beredd starta sitt korståg! Hans inlägg och synpunkter gör i vart fall på mig mycket starkt och positivt intryck.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

......................., och att på sådant sätt försöka motarbeta campingarna och deras organisationer ..............

Du tar verkligen i, man kan nästa tro att du äger flera campinganläggningar själv. :msn_laugh:

I mina ögon argumenterar vi för ett komplement till campingplatser, inte emot campingplatserna. Du själv verkar snarare vilja motarbeta oss som vill skapa fler övernattningsmöjligheter och tömningsställen.

Blir en ort känd bland husbilsägarna att man är välkommen, drar det dit fler husbilsturister till orten. En begränsning av ställplatsen kan sättas till 48 timmar.
Många av turisterna kan tänkas stanna en längre tid o kör då in på campingen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Det är bra mycket bättre i LA:
 

Bilagor

  • p1.JPG
    p1.JPG
    210,9 KB · Visningar: 1
  • p2.JPG
    p2.JPG
    176,7 KB · Visningar: 1
  • p3.JPG
    p3.JPG
    110,5 KB · Visningar: 3
  • p4.JPG
    p4.JPG
    153,9 KB · Visningar: 1
  • p5.JPG
    p5.JPG
    104,8 KB · Visningar: 1
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Nej, bäste Gunnar, jag har absolut inga egna intressen i campingar - en helt onödigt besk insinuation anser jag! Men det är väl inte så konstigt att man reagerar starkt när du själv som den ledande webbaren - och i mina ögon högt respekterad sådan - bidrar till att sprida en feltolkning av en olyckligt formulerad frågas besvarande i den där enkäten, dvs att det är endast 2% av klubbens medlemmar, som vill stå på campingar.

Jag har all respekt för och ställer mig bakom att klubben verkar för att det skapas alla tänkbara och vettiga platser för husbilismen och hela det rörliga friluftslivet. Men, det måste väl ändå ske på och med rimliga och justa villkor och metoder! Hur ska annars sådana aktioner kunna bli tagna på allvar av dem vi vänder oss till och vill påverka?

Jag har i många inlägg betonat betydelsen av att ha en mångfald av lösningar och att respektera allas berättigade smakinriktningar, och jag gör det fortfarande.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Siffrorna jag citerade var kommungruppens (Gomers).
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Nej, bäste Gunnar, jag har absolut inga egna intressen i campingar - en helt onödigt besk insinuation anser jag! Men det är väl inte så konstigt att man reagerar starkt när du själv som den ledande webbaren - och i mina ögon högt respekterad sådan - bidrar till att sprida en feltolkning av en olyckligt formulerad frågas besvarande i den där enkäten, dvs att det är endast 2% av klubbens medlemmar, som vill stå på campingar.

Jag har all respekt för och ställer mig bakom att klubben verkar för att det skapas alla tänkbara och vettiga platser för husbilismen och hela det rörliga friluftslivet. Men, det måste väl ändå ske på och med rimliga och justa villkor och metoder! Hur ska annars sådana aktioner kunna bli tagna på allvar av dem vi vänder oss till och vill påverka?

Jag har i många inlägg betonat betydelsen av att ha en mångfald av lösningar och att respektera allas berättigade smakinriktningar, och jag gör det fortfarande.

Förstår inte dina argument, i alla fall inte de beträffande mångfalden.
Är det mångfald vi har idag så gäller det väl antalet campingplatser, det merparten av husbilsfolket efterfrågar är ställplatser.
Att det kan vara så svårt att se verkligheten såsom den är idag..
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Nja statistik är inte det lättaste, faktiskt en hel vetenskap i sig. Inte för inte uttrycks det ibland som "lögn och förbannad statistik"!

Här kan man som svar på en enkätfråga enligt http://www.digitalsweden.se/HBK/enkat/enkat.html (hämtat från inlägg 28 ovan) utläsa, hur mycket HBK-are kan tänka sig att betala för en ställplats(?)",
¤ ca 8% av HBK-arna (som svarat på enkäten) vill betala <100:-/dygn!
¤ ca 69% kan tänka sig att betala 100-150:-/dygn!
¤ ca 20% kan tänka sig att betala 150-200:-/dygn!
¤ ca 3% kan tänka sig att betala >200:-/dygn!
Liknande priser benäms i många HBK-trådar för ocker när/om vanliga campingplatser tar ut sådana priser!

Med avseende på detta ex ur HBK-enkäten tycker jag som även är med i Caravan Club, att CC'sn campingar förefaller billiga. CC's egna campingar tar av medlemmar oftast ut ca 160:-/dygn (ca 20:- rabatt)!

I ex Tyskland är det få ställplatser som tar ut mer än 6-8 Euro (54-72:) väldigt många dock gratis (avser främst sådana som är upptagna i Bordatlas), dvs liksom i Sverige står man oftast gratis.

Mot denna bakgrund har jag svårt att inse varför HBK okritiskt ska gå ut till våra kommuner med detta underlag! Tror i bästa fall att de som svarat i HBK-enkäten på något vis "skojat till det lite" eller inte tänkt över fråga/svar(?)!

Har svårt att tänka mig betala över 100:-/dygn för en ställplats, oavsett om den finns i Sverige eller Tyskland, står själv nästan alltid på gratis "parkeringar/ställplatser" alt på en prisvärd camping!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Än en gång betr det som Gunnar saxat ur den enkät, som gjordes för en tid sedan.

Om jag minns rätt så var det ca 2000 som ö h t besvarade enkäten - av klubbens ca 7500 medlemmar. Jag vågar tro, att dessa 2000 till en starkt övervägande del var sådana, som i alla lägen föredrar att övernatta på ställplatser resp som fricampar.

Av de svarande har alltså endast 2% = 40 personer svarat att de i första hand väljer att stå på campingar. Samma 2% av klubbens samtliga medlemmar om ca 7500 blir ynka 150 personer.

Statistik är det möjligas konst och kan tyvärr ofta uttolkas på flera sätt beroende på vad man vill ha ut av siffrorna. Naturligtvis vågar jag påstå att vi är fler medlemmar än de nämnda ca 150 som föredrar att stå på camping. Ta bara alla de som för längre eller kortare tid "övervintrar" i södra Europa, de är både fler än de ca 150 och står förmodligen i regel på campingar. Och de står nog också längre på samma ställe än de saxade "max 2 nätter".

Med dessa synpunkter och påpekanden vill jag mena, att enkätens frågor till en del var olämpligt utformade och att svaren inte kan tolkas så entydigt och representativt för klubbens alla medlemmar som man måste kunna begära.

Hej!

Jag har mycket svårt att förstå vad du tycker är fel i undersökningen. Alla medlemmar hade under en lång tid möjlighet att svara på undersökningen. Svarsfrekvensen vad jag förstår ligger långt över det som brukar vara vanligt i liknande undersökningar.

Vad, konkret anser du vara fel i undersökningen??????

I övrigt anser jag att vi ska jobba mot fler stellplatser. Alla som (även jag ibland) gillar campingplatser har ju redan sitt på det torra. Nu gäller det att få till en utveckling, och då menar jag stellplatser. :msn_laugh: :msn_laugh::msn_laugh:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Jag får väl göra ett försök till då, även om jag redan anser mig ha förklarat tillräckligt klart och konkret vad min anmärkning gällde. Jag har heller inte försökt underkänna hela enkäten utan främst slutsatsen ur svaren på en fråga.

Att 98 % av de svarande ca 2000 medlemmarna svarat, att de i första hand skulle söka sig till ställplats, om sådan fanns på den aktuella destinationen, får ju inte tolkas och extrapoleras till att "98 % av hela klubbens medlemmar föredrar att övernatta på ställplatser eller motsvarande resp, att endast 2% föredrar att stå på camping".

Någon sådan slutsats kan ju inte dras eftersom ca 5000 medlemmar inte brydde sig om att besvara enkäten över huvud taget. Ingen kan ju idag med säkerhet påstå sig veta hur uppfattningen hos alla dessa förhåller sig i denna fråga. Kanske fördelningen där ligger på väsentligt gynnsammare siffror för campingar.
 
F

F.d. 5095

Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Någon sådan slutsats kan ju inte dras eftersom ca 5000 medlemmar inte brydde sig om att besvara enkäten över huvud taget. Ingen kan ju idag med säkerhet påstå sig veta hur uppfattningen hos alla dessa förhåller sig i denna fråga. Kanske fördelningen där ligger på väsentligt gynnsammare siffror för campingar.


Nu var det så att under den tid som enkäten låg ute på forumet så var medlemsantalet strax under 6000 medlemmar i HBK om jag minns rätt.

Och som jag skrev i mitt förra inlägg så var det "endast strax över 4000 medlemmar" som hade möjlighet att under den tiden besvara enkäten, resten av medlemmarna var inte inne i HBK-forumet under den tiden och kunde besvara enkäten.

Det betyder att strax över 33 % av klubbens medlemmar vid den tidpunkten har besvarat enkäten samt att mer än 50 % av alla som kunde ha svarat har gjort det vilket vi är mycket tacksamma för.

Och kanske är din slutsats helt fel, men vi kan ju inte veta

Men för att återgå till trådens ämne så tycker jag inte det, och antalet ställplatser kommer säkert att öka och förhoppningsvis även centralt i städer.

Hbk har ju flera medlemmar som har lyckats bra med att påverka beslutsfattare, en eloge till dom, ingen nämnd och ingen glömd.

Ps. Vi tar också in på camping emellanåt och trivs med det ibland Ds

Mvh:msn_laugh::msn_laugh:
Lasse
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Nja statistik är inte det lättaste, faktiskt en hel vetenskap i sig. Inte för inte uttrycks det ibland som "lögn och förbannad statistik"!

Här kan man som svar på en enkätfråga enligt http://www.digitalsweden.se/HBK/enkat/enkat.html (hämtat från inlägg 28 ovan) utläsa, hur mycket HBK-are kan tänka sig att betala för en ställplats(?)",
¤ ca 8% av HBK-arna (som svarat på enkäten) vill betala <100:-/dygn!
¤ ca 69% kan tänka sig att betala 100-150:-/dygn!
¤ ca 20% kan tänka sig att betala 150-200:-/dygn!
¤ ca 3% kan tänka sig att betala >200:-/dygn!
Liknande priser benäms i många HBK-trådar för ocker när/om vanliga campingplatser tar ut sådana priser!

Med avseende på detta ex ur HBK-enkäten tycker jag som även är med i Caravan Club, att CC'sn campingar förefaller billiga. CC's egna campingar tar av medlemmar oftast ut ca 160:-/dygn (ca 20:- rabatt)!

I ex Tyskland är det få ställplatser som tar ut mer än 6-8 Euro (54-72:) väldigt många dock gratis (avser främst sådana som är upptagna i Bordatlas), dvs liksom i Sverige står man oftast gratis.

Mot denna bakgrund har jag svårt att inse varför HBK okritiskt ska gå ut till våra kommuner med detta underlag! Tror i bästa fall att de som svarat i HBK-enkäten på något vis "skojat till det lite" eller inte tänkt över fråga/svar(?)!

Har svårt att tänka mig betala över 100:-/dygn för en ställplats, oavsett om den finns i Sverige eller Tyskland, står själv nästan alltid på gratis "parkeringar/ställplatser" alt på en prisvärd camping!

Tack för dina alltid så pedagogiska och instruktiva inlägg. En fröjd för ögat att läsa!
 
Toppen