F
F.d. 10432
Guest
Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?
Den av kamraterna som menade att som man frågar får man svar har helt rätt. Det är ett av skälen till att vi bör göra vad vi kan för att finnas på banan om och när scr eller andra viktiga aktörer gör undersökningar om husbilar. HBK borde framstå som det självklara alternativet när man behöver kunskap om husbilsägare och andra som åker husbil.
Jag har läst vär egen utredning också, den är så långt jag kan bedöma bra men hur använder vi den? Hur många mediainslag har den lett till? Känner svenska kommuner, företag m.fl. till den? Använder vi den aktivt i våra samhällskontakter?
Scr litar säkert mer på den egna utredningen än vår även om de fått ta del av den. Det senare vet jag inte. Scr:s intresse är med stor sannolikhet att se till att det är deras medlemmar som också driver ställplatser, det skriver de ganska öppet. På det sättet kan medlemmarna göra fler affärer. Och det är inte fel men på ställplatsmarknaden liksom för campingar och andra marknader behövs konkurrens för att hålla nere priserna och ha en hög kvalitet.
Och då är vi framme vid en av mina käpphästar, vi måste påverka kommunerna, bl.a. så att det blir så få monopol som möjligt och att det finns alternativ till ställplatser också. Möjlighet att fricampa eller övernatta på en parkering istället för på ställplats. Fristående tömnings- och vattenenheter är också bra. Själv bor jag i Norrköping, här har Vattenverket inrättat en tömnings- och vattenstation vid en bensintapp. Den är gratis, heder åt Norrköping vatten.
Någon påstod i tråden att en bensinstation tagit 100 kr för 100 l vatten. Jag är just nu i Filippinerna, här kostar flaskvattnet 2 kr l om man köper 6 l. En krona litern för kranvatten i Sverige är närmast att jämställa med rån eller ocker enligt min mening. Vad gör vi när vi hör talas om sådant. Kontaktas bensinbolaget? Informerar vi våra medlemmar så att vi kan tanka någon annan stans?
Min slutsats är att HBK behöver bli mycket mer aktiv mot kommunerna, direkt och indirekt, mot staten inklusive viktiga centrala myndigheter, mot näringslivet mm mm. Vi behöver hitta och dokumentera de bra exemplen och driva fram liknande i övriga kommuner. Få bort onödiga förbud, öka kunskaperna hos kommunpolitiker och tjänstemän.
För att klara det behöver vi en styrelse som kan samordna arbetet och själva stå för en del kontakter. Vid sidan av styrelsen tror jag att vi behöver många, många aktiva inom olika områden. Kommungruppen verkar ha varit på väg men tyvärr hände något som jag just nu tycker att det skrivits nog om.
Björn i
Den av kamraterna som menade att som man frågar får man svar har helt rätt. Det är ett av skälen till att vi bör göra vad vi kan för att finnas på banan om och när scr eller andra viktiga aktörer gör undersökningar om husbilar. HBK borde framstå som det självklara alternativet när man behöver kunskap om husbilsägare och andra som åker husbil.
Jag har läst vär egen utredning också, den är så långt jag kan bedöma bra men hur använder vi den? Hur många mediainslag har den lett till? Känner svenska kommuner, företag m.fl. till den? Använder vi den aktivt i våra samhällskontakter?
Scr litar säkert mer på den egna utredningen än vår även om de fått ta del av den. Det senare vet jag inte. Scr:s intresse är med stor sannolikhet att se till att det är deras medlemmar som också driver ställplatser, det skriver de ganska öppet. På det sättet kan medlemmarna göra fler affärer. Och det är inte fel men på ställplatsmarknaden liksom för campingar och andra marknader behövs konkurrens för att hålla nere priserna och ha en hög kvalitet.
Och då är vi framme vid en av mina käpphästar, vi måste påverka kommunerna, bl.a. så att det blir så få monopol som möjligt och att det finns alternativ till ställplatser också. Möjlighet att fricampa eller övernatta på en parkering istället för på ställplats. Fristående tömnings- och vattenenheter är också bra. Själv bor jag i Norrköping, här har Vattenverket inrättat en tömnings- och vattenstation vid en bensintapp. Den är gratis, heder åt Norrköping vatten.
Någon påstod i tråden att en bensinstation tagit 100 kr för 100 l vatten. Jag är just nu i Filippinerna, här kostar flaskvattnet 2 kr l om man köper 6 l. En krona litern för kranvatten i Sverige är närmast att jämställa med rån eller ocker enligt min mening. Vad gör vi när vi hör talas om sådant. Kontaktas bensinbolaget? Informerar vi våra medlemmar så att vi kan tanka någon annan stans?
Min slutsats är att HBK behöver bli mycket mer aktiv mot kommunerna, direkt och indirekt, mot staten inklusive viktiga centrala myndigheter, mot näringslivet mm mm. Vi behöver hitta och dokumentera de bra exemplen och driva fram liknande i övriga kommuner. Få bort onödiga förbud, öka kunskaperna hos kommunpolitiker och tjänstemän.
För att klara det behöver vi en styrelse som kan samordna arbetet och själva stå för en del kontakter. Vid sidan av styrelsen tror jag att vi behöver många, många aktiva inom olika områden. Kommungruppen verkar ha varit på väg men tyvärr hände något som jag just nu tycker att det skrivits nog om.
Björn i