• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är Sverige ett U-land för husbilar?

• Startad av Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
Haft husbil i 3 säsonger och kört mycket utomlands, men även en del i Sverige. När man är nybörjare så upptäcker man olika saker och har många frågor, tänker kanske inte som de som haft husbil länge. Det som förvånar mej är att det är så svårt att tömma gråvatten, verkar som man måste in på en campingplats för att vara laglydig. Finns inte många ställen att töma toan på förutom då campingplatser. Vatten är inte helt enkelt att tanka i bilen om man inte återigen är på en campingplats. Varför är det så.

Om du i Tyskland kan tömma tankarna och fylla på vatten på alla ställplatser vet jag inte men på de flesta skulle jag tro. Kanon bra service även om det ibland kostar lite.

I Frankrike är det ännu bättre, förutom ställplatser finns det även stationer för husbil på många mackar utmed motorvägen och där är det ofta gratis. Finns till och med en bok där dessa platser är utsatta.

Inget är omöjligt så det tar kanske bara lite tid att lämna u-landet för en bättre husbilsvärld i Sverige :mh4:

Sv: Är Sverige ett U-land för husbilar?

Håller med dig när det gäller att fylla vatten och tömma gråvatten.
Toalettömning finns det det på många (troligtvis alla) rastplatser med toaletter.

/ Olle

Hej Lassej!
Håller helt med dej, varför skall det vara så svårt med än det ena & än det andra i detta "föregångsland" , att det är lite bättre med servicen på en den ställe i detta landet det förbättrar inte det hela!
Men lugn där var en "potentat" som var (är) i mellanöstern häromdagen
(hur det höll på att sluta vad vet jag) för att kan man tänka sej bl.a. studera service för h-bilar , eller!?
Mvh.

Inget är omöjligt så det tar kanske bara lite tid att lämna u-landet för en bättre husbilsvärld i Sverige :mh4:

Lasse, börja med att beställa denna från Trakikverket, den är gratis!

Rastplatskartan 2011 / Vägverket

Du lär få rastplatskartan gratis hem i brevlåda, ett annat tips om du ska till mässam i Kista, tror dom har en monter där full med gratis information.

Lycka till Finn

Hej Lassej

Håller också med om att det är sämre service här i Sverige än t.e.x Tyskland.
Bättre att det finns och betala en liten slant , än att det inte finns.
Men spillvattnet är tillåtet att släppa ut i dagvatten brunnar enligt kommunen, men då tror väl folk att man tömmer toan, men i Partille kommun är det tillåtet att använda dagvatten brunn.

Stig.B.

Kanske jag inte är rätt person att tala om ämnet.
Men som dansk är viktiga faktorer som talar till mig at kör till Tyskland i synnerhet.
Inte så många begränsningar och god information om platser.
Billiga konsumtionsvaror och låg moms.
Tyskland har de mest husbilar i Europa - det finner köpmännen i städerna attraktivt.
Det är många år sedan jag har varit i Sverige och Norge, men det verkar komplicerat med lagar och priser - allmänt svåra.
Kanske Danmark för andra skandinaver inte bättre och kanske mest anläggning ett transitland för Centraleuropa.
Avund och girighet från campingplatser kan vara en viktig orsak till brist på förståelse för vad husbilar är.

Sverige är definitivt inte ett u-land - bara en del av skandinaviska förhållanden för husbilar.

Efter fyra HB säsonger börjar man kunna hantera vatten och avlopp :-)

Vatten finns på varenda bensinstation. Ha en vattenkanna i bilen och fyll på då och då. Man behöver inte kånka runt med 110 liter vatten. Ska man stå länge så fyller man upp innan man parkerar.

Toakassett (inte tank) kan man med lite planering tömma på trafikverkets rastplatser. Skaffa deras rasplatsbroschyr så ser man var den servicen finns.

Gråvatten kan man tömma i stort sett i vilket dike som helst. Miljövänligt diskmedel, tvål och tandkräm + vatten är inte att skräpa ner. Man kan ju vara lite diskret så man inte väcker ont blod. Alternativt kan man när man när man ändå tömmer toakessetten antingen använda den och fylla med gråvatten eller ta medhavd hink (10 liter) och tömma på samma ställe som kassetten. Det blir max 10-12 tömningar om man är helt fylld.

Vad är problemet?

Angan

Frågan kan vara lite provocerande av mej, men faktum kvarstår att jenfört med Tyskland och Frankrike som jag bäst känner till är servicen för husbilar väldigt mycket bättre än i Sverige, det är att faktum.

Allt går att lösa även i Sverige bara lite mer problematiskt enligt min mening.

Lassej

Jag kan hålla med. Det är naturligtvis den avsaknad av ställplatser (som i t ex Tyskland) som gör att man i viss mån är hänvisad till campingplatser i Sverige. Framför allt om man är beroende av elstolpe. Den husbilskultur som frodas söder om den kalla Nord har inte riktigt slagit rot här än. Men den kommer förhoppningsvis. Tills dess får man, när man åker här hemma, improvisera på bästa sätt. Det finns trots allt en hel del OK ställplatser i Sverige. För oss är campingplats en nödlösning.

Här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/368799 finns nerladdnngsbara filer med POIs till samtliga rastplatser med latrintömningsmöjligheter som finns medtagna i Trafikverkets företcknng över rastplatser.

Trafikverket har även ett antal rastplatser som inte har en dedicerad tömmningsplats för latrin. OM (jag menar om med 'stora bokstäver') man är i nödsituation och är försiktig kan man tömma kassetten på en toalett. Är det inte tillåtet brukar det finnas en skylt att systemet inte tål den belastningen (har jag sett). Det får man i så fall respektera.
När man använder trafikverkets faciliteter ska man, tycker jag, föregå med gott exempel och inte grisa ner även om det finansieras med skattemedel.
Skvätter det lite (och det kan hända) så kan man faktiskt torka upp efter sig.

I sverige har vi SCR det kan vara en del av förklaringen. Jag tror de lyckats påverka en hel del. Alla skall tacksamt be att få stå på deras medlemmars anläggningar.
Nu kom katalogen och där hade man nu slopat prisuppgifter. Jag påtalade bristen och fick som svar att det ofta blev fel. så att i stället för att komma till rätta med problemet togs uppgiften bort. De tyckte att man skulle kontakta campingen i förväg och då kunde man få prisuppgift. De struntar fullständigt i hur vi husbilsåkare vill ha det så jag upplyste om att det faktiskt finns alternativ.

Jag skulle vilja uppmana alla HBK:s medlemmar att meila till info@scr och framföra synpunkter.

Roland

Jo angan!
Visst har du rätt, men den dagen tankstaionerna (bensin) säger Stop! nu kostar 100 l vatten 100 kr, var tankar vi vatten då?
Nä det gäller att få igång servisen redan nu, för vad jag vet så blir vi h-bilsfolket
fler för varje år som går!
Visst skall vi betala för oss till en skälig kostnad ( se t.ex. Tyskland), men visst för oss båtägare (eller Aktiebolaget i Limhamns småbåtshamn) så sitter 200 kr / dygn bra för en husbil, visserligen bakom ett "dass" med el, vatten, dusch, toa men "200" m till toa tömning, var man gör av "gråvattnet vet ej, jo det var "bara" 200 kr/dygn.
Visst skulle jag skrivit till berörda m.!!!!!!!!
Mvh. "Ps" vadå gratis internet "Ds"

Senast ändrad:

Hur bär vi oss åt för att påverka campingar, kommunerna, staten m.fl. för att få de beslut vi vill ha? Hur mycket arbete lägger vi ner på sådant och vad vet vi egentligen om vad våra medlemmar och andra husbilsresenärer vill ha. Inskränker vi oss till att protetstera mot att SCR inte publicerar en prislista?

Jag har följt Rolands förslag att kontakta SCR om detta. Det tycker jag att fler ska göra. Samtidigt passade jag på att läsa ett par husbilsdokument på deras hemsida. Det ena var en undersökning om vad husbilsägare önskar sig av campingar och ställplatser och varför man väljer det ena eller det andra. Som respondenter hade man Caravan Club och ett antal märkesklubbar, tydligen hade enkäten gått ut till dessa klubbars medlemmar. Jag har en stilla undran, vad gör vi för att sådana undersökningar också riktas till våra medlemmar? Våra medlemmar lär vara mer representativa för husbilsägare än CC:s medlemmar. Jag tror ändå att enkäten ger en ganska god bild av många husbilsresenärers önskemål.

Det andra dokumentet handlade om ett projekt som SCR drivit tillsammans med Husvagnsbranchens riksorganisation, polisen, Transportstyrelsen, CaravanClub, Kabe husbilsklubb, tidningen Husvagn och husbil. Projektet leder fram till en modell för ställplatser med målsättning att till 2015 skapa 100 ställplatser. Vad har vi gjort för att påverka denna för oss viktiga utredning?

Är vi så okända att SCR väljer att samarbeta med Kabe husbilsklubb istället för med oss och ser CC som en bättre representant för husbilsägare än HBK?

Björn i

Björn

Jag har också läst dessa dokument, som medlem i CC och med lite mer inblick (kanske mer än andra medlemmar) i CC, har vad jag vet inte gåt ut någon enkät till medlemmarna, jag har inte fåt någon. HBK är mer representativ för husbilsåkare än CC. I CC pågår en debatt där man plockat bort Husbilssektionen som en egen sektion.

HBK är definitivt bättre sammarbetspartner i Husbilsfrågor än många andra organisationer, men styrelsen får kanske ligga på (om de nu inte gör det). Vad sen SCR har att göra i detta sammanhang är en gåta för mej, för SCR måste väl ha som målsättning folk skall campa på deras campingplatser.

Detta kan man bla. utläsa av HBK:s enkät:

Att husbilen används till 85 % under månaderna april till oktober, att man till 90 % stannar max två nätter på samma besöksort.

Att en ökning av s.k. ställplatser för övernattning efterfrågas, vidare efterfrågas en utökad möjlighet att tömma toalettavfall och lämna sopor.

Att 98 % av husbilsturisten inte söker övernattning på camping utan i första hand väljer ställplats.

Att representativ åldersgrupp för husbilsturisten är 50+ och är oftast två personer i bilen.

Att man helst står nära stadskärnan med gångavstånd till restauranger och attraktioner.

Andra undersökningar (ej utförda av HBK) visar, att under år 2007 stod husbilsturism för drygt 1,2 miljoner gästnätter på de svenska campingplatserna men dubbelt så många övernattningar gjordes utanför campingplatserna. En fjärdedel av dessa övernattningar bestod av utländska husbilar.

Att göra enkätundersökningar om vad folk tycker om saker och ting är en grannlaga uppgift, och frågorna och deras svarsalternativ måste utformas så, att man inte styr uppgiftslämnandet i en önskad riktning. Det är ju gamla kända fakta, att "svaret ligger i frågans utformning" resp att "som man ropar får man svar".

OM, jag som tendentiös administratör av en enkät vill ha svar, som går emot organiserade campingar resp förordar ställplatser, av vilka de senare i regel tar endast en fjärdedel i avgift av de avgifter som campingarna tar, så kan jag ställa frågan så här:

"Om du på den ort du besöker har de två alternativen, med likvärdigt serviceutbud, camping á 250.- per natt resp ställplats á 50.- - vilket alternativ skulle du då välja?"

Inte särskilt förvånande kan man då ana, att en stor majoritet - kanske ovan nämnda 98 % - då skulle välja alternativet ställplats. Särskilt om man väger in aspekten, att det förmodligen är en majoritet av de som ö h t svarar på enkäten, som i varje läge favoriserar billigare ställplatser och generellt ogillar företeelsen campingar som kräver, i deras uppfattning, för höga avgifter.

Ja, man kan fråga sig vad är sanning och hur många sanningar finns det? Jag anser att HBK har en större skyldighet och potential att visa på faktiska omständigheter än vad klubben hittills har gjort.

Jag anser att HBK har en större skyldighet och potential att visa på faktiska omständigheter än vad klubben hittills har gjort.

Jag kan inte minnas att frågorna var ledande, men om man svarade på enkäten så kunde man ju själv avgöra om så var fallet.

Att göra enkätundersökningar om vad folk tycker om saker och ting är en grannlaga uppgift, och frågorna och deras svarsalternativ måste utformas så, att man inte styr uppgiftslämnandet i en önskad riktning. Det är ju gamla kända fakta, att "svaret ligger i frågans utformning" resp att "som man ropar får man svar".

OM, jag som tendentiös administratör av en enkät vill ha svar, som går emot organiserade campingar resp förordar ställplatser, av vilka de senare i regel tar endast en fjärdedel i avgift av de avgifter som campingarna tar, så kan jag ställa frågan så här:

"Om du på den ort du besöker har de två alternativen, med likvärdigt serviceutbud, camping á 250.- per natt resp ställplats á 50.- - vilket alternativ skulle du då välja?"

Inte särskilt förvånande kan man då ana, att en stor majoritet - kanske ovan nämnda 98 % - då skulle välja alternativet ställplats. Särskilt om man väger in aspekten, att det förmodligen är en majoritet av de som ö h t svarar på enkäten, som i varje läge favoriserar billigare ställplatser och generellt ogillar företeelsen campingar som kräver, i deras uppfattning, för höga avgifter.

Ja, man kan fråga sig vad är sanning och hur många sanningar finns det? Jag anser att HBK har en större skyldighet och potential att visa på faktiska omständigheter än vad klubben hittills har gjort.

Tycker nog för egen del att det är en ytterst klog reaktion om man väljer en ställplats för 50kr/natt istället för en camping för 250kr/natt.
Med andra ord så är månadskostnaden för campingalternativet jämförbart med en tvårumslägenhet i en mellanstor svensk stad.:quest:

Tillbaka
Toppen