• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det lönt att bygga eget LiFePO4 batteri?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med en bra BMS, celler som man inte blir blåst på, batterilåda mm.
Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?

I så fall vad är fördelen med självbygge?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ju BMS 123 också, men installerad på annat sätt än din, mäter ned till ca 0,1A.
Det stämmer, men den drar å andra sidan extremt lite ström, jag skulle säga försumbart, enligt vad jag har kunnat märka?!
Jo det stämmer, 123BMS är sanslöst bättre än ett Daly på detta, men min "viloström" ligger nere i dessa nivåer så efter några månaders vila i garaget när jag vill att lite laddning ska starta så sker inte detta p.g.a fortsatt högt SoC i mitt 123bms. Detta löses dock enkelt i appen på plats i garaget, men är ändå irriterande då det i princip är omöjligt att utläsa SoC på cell-/batteri-spänningen på ett Litiumbatteri.
Där kommer min Victron smart shunt in och visar korrekt SoC.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo det stämmer, 123BMS är sanslöst bättre än ett Daly på detta, men min "viloström" ligger nere i dessa nivåer så efter några månaders vila i garaget när jag vill att lite laddning ska starta så sker inte detta p.g.a fortsatt högt SoC i mitt 123bms. Detta löses dock enkelt i appen på plats i garaget, men är ändå irriterande då det i princip är omöjligt att utläsa SoC på cell-/batteri-spänningen på ett Litiumbatteri.
Där kommer min Victron smart shunt in och visar korrekt SoC.
Du kan ju ändra % för att laddning skall starta, rekommenderat är ju 80% men du kan ju välja själv! :)
Sedan kan man ju kanske fundera över om man behöver mera laddning när batteriet är över 80% fullt?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Absolut jag sätter start laddning på SoC 85% när jag använder husbilen.
När den bara står i garaget sätter jag ner starten till 50%.

Jag laddar numera inte alls mellan användningarna, idag när vi kom hem stod det på 97%, och ungefär där lär den stå när vi skall iväg nästa gång.
Ibland bränner jag lite ström mellan användningarna bara för att batteriet inte skall stå toppat, det anses ju inte så bra för lithiumbatterier.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att det är vits/nödvändigt att bygga själv när det gäller stora Ah tal vet jag.

Frågan var:
"Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?"

När jag kollat priser så av det jag hittat så är det numer ingen tydlig skillnad i pris på dessa "mindre" batterier och självbygge.
Jag kan också se att det är som att spela roulett när det gäller vad man får när man köper lösa celler.

Lösa celler kan inte köpas från någon Svensk återförsäljare vad jag vet, rätta om jag har fel.
Dropp in däremot finns det flera att välja på, skulle ett sådant batteri inte funka finns det åtminstone en praktisk möjlighet att få det fixat.
(VS att inte i praktiken kunna skicka tillbaka något till Kina.)

Jag har inte läst/hört om ett ende självbygge, oavsett komponentkvalitet, som var problemfritt.
Jag har inte hört något om plug in som inte funkat som avsett.
Då får du ett problemfritt "hembygge" här, mitt med Winstonceller har varit helt problemfritt sedan dag ett för ungefär sex månader sedan.
Gör allt det skall, och avläser förbruknings- och laddningsvärden från 0,1A och uppåt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag går fortfarande o tassar runt som katten runt gröten och klurar på hembyggt Lifepo4. Får se om det blir vinterns projekt i år istället för ifjol. Mitt huvubry är nog främst att bobatteriet måste sitta under förarstolen (plåtis) och det blir knepigt att komma åt för ev fix o justeringar när väl stolen sitter där igen. Inge kul om man måste montera bort den när man är ute på tripp :).

Nåväl om det ska bli av: en sak som jag inte riktigt greppar är vilken kapacitet (Amp) på BMS:en man ska satsa på.
Vill inte förköpa mig men inte ha för klent heller.

Så säg att man får dit ett batteri på ca 150Ah och har normal förbrukning i bodelen (främst belysning, trumafläkten, SOG:en, mobilladdning) och ingen kaffebryggare, hårtork eller partikelaccellerator, vad krävs för BMS då? Räcker 60A?

Och en annan fråga: kan cellerna monteras liggande? Vilken kanske behövs för att få plats.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag går fortfarande o tassar runt som katten runt gröten och klurar på hembyggt Lifepo4. Får se om det blir vinterns projekt i år istället för ifjol. Mitt huvubry är nog främst att bobatteriet måste sitta under förarstolen (plåtis) och det blir knepigt att komma åt för ev fix o justeringar när väl stolen sitter där igen. Inge kul om man måste montera bort den när man är ute på tripp :).

Nåväl om det ska bli av: en sak som jag inte riktigt greppar är vilken kapacitet (Amp) på BMS:en man ska satsa på.
Vill inte förköpa mig men inte ha för klent heller.

Så säg att man får dit ett batteri på ca 150Ah och har normal förbrukning i bodelen (främst belysning, trumafläkten, SOG:en, mobilladdning) och ingen kaffebryggare, hårtork eller partikelaccellerator, vad krävs för BMS då? Räcker 60A?

Och en annan fråga: kan cellerna monteras liggande? Vilken kanske behövs för att få plats.

Har du ingen 230V-inverter så borde ett bms på 60A räcka, men tänk även på att bms'et då även inte klarar speciellt hög laddström.
Jag skulle inte välja ett bms under 100A, man vet aldrig vad du hittar för nya förbrukare när du plötsligt har en massa ström att tillgå.

De flesta LFP-celler kan monteras liggande, men kolla med säljare/tillverkare innan köp ifall det blir aktuellt med liggande.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har du ingen 230V-inverter så borde ett bms på 60A räcka, men tänk även på att bms'et då även inte klarar speciellt hög laddström.
Jag skulle inte välja ett bms under 100A, man vet aldrig vad du hittar för nya förbrukare när du plötsligt har en massa ström att tillgå.

De flesta LFP-celler kan monteras liggande, men kolla med säljare/tillverkare innan köp ifall det blir aktuellt med liggande.
Tack för svar! Vad händer om man har ett för klent BMS i förhållande till förbrukning?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det skulle verkligen förvåna mej, det är många som har exakt samma problem med DALY,
Ursäkta sent svar men missat detta. Jag skulle inte våga sätta nacken på att det fungerar men jag har stereon kopplad via bodelsbatteriet med en extra knapp så att jag kan stänga av den helt. Använder jag knappen så står batteriet på samma laddningsstatus efter en vecka men har jag "glömt" att slå ifrån den så brukar den ha gått ner 0,1%.

Annars så har jag faktiskt inte reagerat på detta problem överhuvudtaget men ska bli mera uppmärksam efter detta.
 

Docerland

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
34971
Medlemskap
2024
Jag har just byggt ihop ett 304 Ah batteri som jag köpte från ”batterygo.se” som är en svensk firma. De har även tydliga instruktioner hur man bygger och ställer in batteriet etc. Mitt batteri fungerar riktigt bra hittills och det var helt problemfritt att sätta ihop. Hur det är med priset är dock oklart men såg just på nätet att motsvarande färdigbyggda batteri kan kosta ca 10 000:- mer.
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag har just byggt ihop ett 304 Ah batteri som jag köpte från ”batterygo.se” som är en svensk firma. De har även tydliga instruktioner hur man bygger och ställer in batteriet etc. Mitt batteri fungerar riktigt bra hittills och det var helt problemfritt att sätta ihop. Hur det är med priset är dock oklart men såg just på nätet att motsvarande färdigbyggda batteri kan kosta ca 10 000:- mer.
Jag importerade allt själv, helt nya 280amp celler och Daly BMS, kostnad 6900:-
 
Toppen