• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det lönt att bygga eget LiFePO4 batteri?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med en bra BMS, celler som man inte blir blåst på, batterilåda mm.
Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?

I så fall vad är fördelen med självbygge?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att det är vits/nödvändigt att bygga själv när det gäller stora Ah tal vet jag.

Frågan var:
"Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?"

När jag kollat priser så av det jag hittat så är det numer ingen tydlig skillnad i pris på dessa "mindre" batterier och självbygge.
Jag kan också se att det är som att spela roulett när det gäller vad man får när man köper lösa celler.

Lösa celler kan inte köpas från någon Svensk återförsäljare vad jag vet, rätta om jag har fel.
Dropp in däremot finns det flera att välja på, skulle ett sådant batteri inte funka finns det åtminstone en praktisk möjlighet att få det fixat.
(VS att inte i praktiken kunna skicka tillbaka något till Kina.)

Jag har inte läst/hört om ett ende självbygge, oavsett komponentkvalitet, som var problemfritt.
Jag har inte hört något om plug in som inte funkat som avsett.

Vitsen att bygga själv är bl.a. att veta vad batteriet innehåller, men det kräver så klart att man är lite påläst.
Men ska man komma ner i pris på drop-in blir det "lågpris-kina" som gäller, och "grisen i säcken".

Vill man bygga av celler av hög kvalitet så finns dessa i även i EU.
Här är ett ex.
Winston LFP battery 40-1000 Ah | shop.GWL.eu

Vill man bygga av lågpris-celler så finns de också att köpa i EU, och t.o.m i sverige här är ett ex. Litiumbatteri 12V, 24V för Marin / Fritidsbruk

Angående problem, så hörs nog de oftast från hembyggarna, men jag kan lova dej att drop-in ägarna är inte befriade.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Något du kan utveckla?
Utan att nämna märken så är några av problemen knutna till BMS, klarar t.ex inte peaks från kraftigare inverter, BMS som inte klarar att balansera cellerna i batteriet, laddstopp i minusgrader som inte kickar in, värmeutveckling från det inbyggda bms'et vid högre belastning över tid.
Just värme är det skadligaste för Li-celler och degraderar dem obönhörligen.
En del lågpris drop-in innehåller även redan degraderade celler och lämnar då inte uppgiven kapacitet.
Men för att vissa problem ska komma i dager krävs så klart förutsättningarna.

Det är som med det mesta, "allting" har en svag länk ;)
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har ett dropin Lithium och det första som jag lade märke till var att BMS'en har ett högt tröskelvärde för förbrukningen som visas i appen. I mitt fall exakt 1,5A in eller ut samma sak. Jag har en grundförbrukning på 0,1A med 12V avslagen på panelen och 0,23A med 12V påslagen, detta når ju inte tröskelvärdet och jag kan därmed glatt ladda ur batteriet totalt trots att appen visar 98-99% laddstatus.
Antar att BMS'en bryter när cellspänningen går under ett visst värde men då uppstår ju problemet att få den att sluta igen. Har inte kommit dit och skall försöka undvika det genom att ha koll på min shunt som visar laddning/urladdning med 10'dels upplösning.
Detta nämns inte i manualen så man får allt bjuda till och kolla lite även när man köper dropin, men å andra sidan så har man ju garantin att falla tillbaka på de första åren.

Hälsningar
Peter
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Att det är vits/nödvändigt att bygga själv när det gäller stora Ah tal vet jag.

Frågan var:
"Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?"

När jag kollat priser så av det jag hittat så är det numer ingen tydlig skillnad i pris på dessa "mindre" batterier och självbygge.
Jag kan också se att det är som att spela roulett när det gäller vad man får när man köper lösa celler.

Lösa celler kan inte köpas från någon Svensk återförsäljare vad jag vet, rätta om jag har fel.
Dropp in däremot finns det flera att välja på, skulle ett sådant batteri inte funka finns det åtminstone en praktisk möjlighet att få det fixat.
(VS att inte i praktiken kunna skicka tillbaka något till Kina.)

Jag har inte läst/hört om ett ende självbygge, oavsett komponentkvalitet, som var problemfritt.
Jag har inte hört något om plug in som inte funkat som avsett.
Jag har byggt någonstans mellan 70 och 80 batterier, har haft problem med ett och där var det BMS som inte fungerade, det var inte heller ngt problem att få BMS utbytt.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Å ja fattar inte ...batteri.. ja har ett system med.en kina solpanel. 250 watt.spänning obelastat 42 volt.. en regulator 20 Amp.. å en inverter 2000 watt ren sinus..ok ja kan inte plocka ut 110 watt dygnet runt .kanske på mycket skugga.. men ja kan använda mina el.maskiner som ja behöver dagtid
Ja som . Bormaskin sticksåg multimaskin. Bandsåg. Rikthyvel. Vinkel slip.. svets..ok inte så länge.. .
Tänker finns det tänk om lönsamhet i det här med Batteriet å.solel?!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har provat en 150A Daly smart bms.
Det visade sig att de är inställda från fabriken att inte registrerar laster runt 2,5 A
Bms'en alla säkerheters funktioner fungerar perfekt men batteri statusen blir fel....
Har du också märkt detta?
Jag har märkt att det inte syns i appen men låter jag den stå med belastning så sjunker laddningsgraden så det verkar som om den håller reda på det ändå.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ett plug in fabrikat som har bra konstruktions och monteringskvalitet är SOK.
Det har fått mycket bra omdöme av Will Prowse. Bla är dom möjliga att serva av vem som helst, dom är helt ihopskruvade, inget lim eller svets.

Nu hittade jag till min förvåning och glädje att det finns en Europeisk SOK filial med web shop.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har märkt att det inte syns i appen men låter jag den stå med belastning så sjunker laddningsgraden så det verkar som om den håller reda på det ändå.

Det skulle verkligen förvåna mej, det är många som har exakt samma problem med DALY,
Att det är vits/nödvändigt att bygga själv när det gäller stora Ah tal vet jag.

Frågan var:
"Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?"

När jag kollat priser så av det jag hittat så är det numer ingen tydlig skillnad i pris på dessa "mindre" batterier och självbygge.
Jag kan också se att det är som att spela roulett när det gäller vad man får när man köper lösa celler.

Lösa celler kan inte köpas från någon Svensk återförsäljare vad jag vet, rätta om jag har fel.
Dropp in däremot finns det flera att välja på, skulle ett sådant batteri inte funka finns det åtminstone en praktisk möjlighet att få det fixat.
(VS att inte i praktiken kunna skicka tillbaka något till Kina.)

Jag har inte läst/hört om ett ende självbygge, oavsett komponentkvalitet, som var problemfritt.
Jag har inte hört något om plug in som inte funkat som avsett.

Då får du ett problemfritt "hembygge" här, mitt med Winstonceller har varit helt problemfritt sedan dag ett för ungefär sex månader sedan.
Gör allt det skall, och avläser förbruknings- och laddningsvärden från 0,1A och uppåt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag bryr mig inte om BMS för SOC utan har en Victron Smartshunt i stället.
Så har jag också löst det, mitt 123bms registrerar inte den lilla ström jag har när husbilen inte används (frostvakt+router), det blir en rejäl diff. i SoC efter några månader hos mej.
123bms går dock aldrig ner i sleep som Daly gör vid små strömmar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så har jag också löst det, mitt 123bms registrerar inte den lilla ström jag har när husbilen inte används (frostvakt+router), det blir en rejäl diff. i SoC efter några månader hos mej.
123bms går dock aldrig ner i sleep som Daly gör vid små strömmar.

Jag har ju BMS 123 också, men installerad på annat sätt än din, mäter ned till ca 0,1A.
Det stämmer att den aldrig går ned i Sleep mode (vad jag vet) :), men den drar å andra sidan extremt lite ström, jag skulle säga försumbart, enligt vad jag har kunnat märka?!
 
Senast ändrad:
Toppen