• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det lönt att bygga eget LiFePO4 batteri?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med en bra BMS, celler som man inte blir blåst på, batterilåda mm.
Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?

I så fall vad är fördelen med självbygge?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej , jag undviker FB.
Min fråga är inte hur man bygger, utan om det är värt det?

En fördel är ju att du vet vilka komponenter du har, och att du har full tillgång till samtliga inställningar i BMS.
Om du har önskemål om t.ex. vinterduglighet kan du använda lämpliga celler, och en BMS som visar verklig förbrukning,
och inte några fantasivärden. Sedan är det naturligtvis rätt intressant och kul att ha byggt ihop det hela själv.
Jag tycker att det var värt det! :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Svaret vet man den dag lithium batteriet slutar fungera...

Fördelen med att bygga är för vissa..... Är att man lär sig hur ett lithium system skall fungera...

Fördelen med att köpa ett dropp in Lithiumbatteri för vissa.....
Är att man bryr sig inte om hur det fungera...

Så det är bara att välja efter vilken personlighet man har... :spinny:;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är ett drop in för 5000 sämre än ett lika stort för 25 000?

I så fall, var kan man se en test som visar detta?

Jag har aldrig sett något sådant test, diverse uppackningar och omdömen finns ju på Youtube, men se tidigare kommentar om detta.
Tyvärr tror ju en del människor på det där, men de flesta Youtubers lever ju på det de gör, och lever gott på det,
så deras utlåtanden blir ju minst sagt suspekta.
Ett sådant test skulle ju kräva både lång tid och stora resurser, så vem som skulle göra det kan jag inte föreställa mej?
Själv köpte jag Winston proffsceller som används där kraven är extra höga enl. uppgift bl.a. i ubåtar, och som det finns mycket lång erfarenhet av.
Tål minusgrader utan diverse tveksamma uppvärmningstrick. De väger lite mera och kostar mera men är högsta kvalitet vad jag har kunnat finna ut. .
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för svaren så långt.
Det verkar i alla fall inte vara för att det är billigare att bygga själv.
I mitt fall så byggde jag själv för att veta vad jag får för egenskaper, jag valde inte "lågprisprodukter" från Kina till husbilen.
Mina andra 2 byggen är lågrisprodukter från Kina, men även dessa gör det de ska.
Idag är prisskillnaden på lågpris drop-in och lågpris hembyggen väldigt liten.
Så länge man importerar själv från Kina.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är lönt, mitt 604 Ah med Daly 250 BMS ca 14000. Ingen raketvetenskap heller. 8 st CATL 302 Ah celler, nya med QR kod kvar naturligtvis. Vill du komma billigare undan så köp med skrapade QR koder. Kör du med moderat uttag så håller dessa celler bra men vill du fläska på med 3000 W så är A-celler det som gäller. Det finns företag som får köpa celler med skrapade koder, de cellerna klarar inte kvalitetskontrollen från tillverkaren, du får dock garanti på dem och skulle ngt vara fel så ersätts de utan problem.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att det är vits/nödvändigt att bygga själv när det gäller stora Ah tal vet jag.

Frågan var:
"Är det någon vits med att bygga eget VS köpa färdigt "plug in" i spannet 100-200 Ah?"

När jag kollat priser så av det jag hittat så är det numer ingen tydlig skillnad i pris på dessa "mindre" batterier och självbygge.
Jag kan också se att det är som att spela roulett när det gäller vad man får när man köper lösa celler.

Lösa celler kan inte köpas från någon Svensk återförsäljare vad jag vet, rätta om jag har fel.
Dropp in däremot finns det flera att välja på, skulle ett sådant batteri inte funka finns det åtminstone en praktisk möjlighet att få det fixat.
(VS att inte i praktiken kunna skicka tillbaka något till Kina.)

Jag har inte läst/hört om ett ende självbygge, oavsett komponentkvalitet, som var problemfritt.
Jag har inte hört något om plug in som inte funkat som avsett.
 
Toppen