• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen Dovado TINY AC router

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Hej, tack för svaret.
Har nu testat igen ett antal gånger och har nu fått igång det.
Precis som du skrev så godkännde jag avtalet på min dator och då fungerade det. Problemet var nog att svarstiden innan den sidan kom upp var väldigt lång, går lite trögt och man trillar ur hela tiden.
Bosse
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag har testat denna Dovado i "verkligheten" några veckor och har haft problem på olika ställplatser. På somliga ställen går det utmärkt att koppla upp sig på lokala wifi, på andra omöjligt trots att telefonen fixar det. Jag kan naturligtvis använda telefonen som hotspot men det är inte det jag undrar över.
Varför skiljer det sig så? Om jag söker nätverk kan jag klicka på "Use" vid det nätverk platsen erbjuder, den väljer också WPA1 eller 2 som kryptering och frågar efter lösenord som jag ivrigt knappar in. Att kapaciteten (ofta) kan vara usel är en annan sak.
Men jag är nog ganska nöjd med Dovado Tiny AC trots allt.
Förklaring, någon?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag upplever också att Dovadon har svårare att hitta wifi än vad telefonen har.
Antagligen fixas det med en kraftigare antenn.

Efter ett par veckor i Tyskland så tycker jag det har fungerat mestadels bra. Fast jag har inte stått på ställen med wifi till rimligt pris, så jag har förlitat mig på det mobila abbonemanget hos eplus. Och där har jag funnit några irriterande svagheter med Dovadon. Har jag bara 2G, vägrar den att koppla upp och efter en stund så meddelar dovadon att jag saknar modem. Löses med omstart när det finns bättre mottagning. Värre är att även Wifit kopplar ner efter en stund utan modemuppkoppling, vilket gör att andra prylar som vill tala med varann över wifi inte längre kan det. Löses också med omstart, vilket jag inte tycker borde behövas. Har kontaktat deras support för att se om de har någon lösning.

Hade tänkt att bygga en NAS med Raspberry pi, men det kräver pålitligt WIFI.

Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Stefan, du kan snu på problemet :rolleyes: la din NAS burk være dhcp server og routeren klient eller statisk ip. Da kan du slå av routeren når den ikke har dekning, resten av nettet ser ikke dette som noe stort problem. Sørg for en fast lokal ip adresse til routeren og test om dns resolver fungerer når den ikke er dhcp server.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Tack för tipsen, att låta Nasen (open media vault) köra dhcp är en variant, men jag vill ju hels att det skall ske sömlöst, så jag slipper koppla på/av modemet.

Täckning är ju lite av dagsform när man är ute. Det är ganska stabilt i Sverige men i Tyskland kan jag ha ok hastighet ena stunden för att nästa bli nedkopplad (fast jag står still).
Att det blir "no modem" och wifit kopplas ner ser jag som allvarliga buggar och jag förväntar mig svar på mail jag skickat in via deras supportsida. Har iofs inte fått svar på min tidigare fråga, men jag ger dem en chans till.

Facebook kan jag ta för bagatellfrågor och synpunkter, detta vill jag ha ett riktigt svar på.

Stefan
 

suneulla

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Järna
HBK-Nr
11055
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

ni pratar om öppna WIFI sändare....
Nästan alla är låsta, så man inte kan komma åt dem utan lösenord.
Så glöm den biten!
 
F

F.d. 53879

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Hej,

Vad är det för skillnad på Dovado TINY AC och Dovado PRO AC? jag skulle vilja koppla in en extern hårddisk i routern vilket man kan på PRO AC eftersom den har 2 USB uttag. Detta går inte på TINY AC. Kan båda modellerna göra eget Wifi nätverk av en inkommande Wifi signal?
 
F

F.d. 53879

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Jag gör inte bort mig om jag köper en PRO AC då? Verkar som att den är bättre på alla sätt.

Vilken USB dongle (modem) rekommenderar ni till den?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Absolut bättre men dyrare :)
Jag kör den hemma med 1 Gbps fiber, och har USBdongel som backup.
Huawei gör rätt bra donglar. Kolla på Dovados hemsida vilka donglar som stöder vad.
 
F

F.d. 53879

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Ok då får det bli en sådan :) Någon som vet om det funkar med olåst Huawei dongle från ebay tex? Vill helst inte köpa någon som är låst till specifik leverantör om man vill byta efter ett tag.
 
F

F.d. 53879

Guest
Sv: Äntligen Dovado TINY AC router

Kanon!

Vilken använder du?

Jag kan köpa en Unlocked Huawei E3372s M150-2 4G LTE USB Dongle på ebay för 310kr. Känns mycket prisvärt om det funkar?
 
Senast redigerad av en moderator:

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Bumpar lite.
Kan man koppla upp sig mot wifi utan lösen med spotboost?
Har inget utan lösen så jag kan inte testa själv just nu.
Mvh Mattias
 
E

ericssonc52

Guest
Hej så blir det för mig med när jag använder appen på telefon,ta en dator i stället så funkar det
 
Toppen