• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Äntligen är elbilstekniken på rätt spår?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Men det måste väl ändå bli en förlust om man räknar på förväntad inkomst?
har man en elbil ska man nog ta elen direkt annars åker man ju på transportavgifter moms och allt möjligt till. Borde vara lönsamt att bara köra laddning på elbil eller varmvattnet i huset på solpanelerna, sommartid värma vattnet till poolen om man har en sån. Vintertid när solen skiner kan man ha en strålkamin på verandan eller varför inte en elkabel som smälter snön. Bara man kan undvika att skicka ut strömmen på nätet där den hamnar i skatteparadiset för elbolagen. Om jag inte har fel så har vi genom de vanliga skatterna betalt kraftledningarna men nu får vi betala en gång till.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Men det måste väl ändå bli en förlust om man räknar på förväntad inkomst?
har man en elbil ska man nog ta elen direkt annars åker man ju på transportavgifter moms och allt möjligt till. Borde vara lönsamt att bara köra laddning på elbil eller varmvattnet i huset på solpanelerna, sommartid värma vattnet till poolen om man har en sån. Vintertid när solen skiner kan man ha en strålkamin på verandan eller varför inte en elkabel som smälter snön. Bara man kan undvika att skicka ut strömmen på nätet där den hamnar i skatteparadiset för elbolagen. Om jag inte har fel så har vi genom de vanliga skatterna betalt kraftledningarna men nu får vi betala en gång till.
Det är inte alldeles självklart.
Jag betalar 75öre/kWh i nätavgifter, skatt mm på förbrukningen men får 90öre/kWh betalt för det jag matar in (inkl 60-öringen som är på väg bort).
Så ligger spotpriset på noll så tjänar jag ändå 15öre på att trycka in elen på nätet.
Dock är detta olika beroende på vilka leverantörer man har
Men när 60öringen är borta då måste man se till att maxa sin egen förbrukning mot solpanelerna.
Å andra sidan verkar ju det oftast infalla när elen kostar några ören eller mindre och då laddar man ändå bilen och vvb.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ja det såg vi hur det gick när etanolen skulle bära sin egen kostnad.
Blev så dyrt att även den bränsletörstigaste bensinbilen blev billigare att köra.
Nu går det knappt att tanka E85 längre :-(
Jag åker fortfarande runt med en spritbil. Den har jag haft sedan 2007.
Hittills har det inte varit något problem att tanka bilen med etanol.
Visst jag kan hålla med att etanol har varit för dyr kontra bensin.
Nu är etanolen hyfsat billig igen.
Snart kommer Focusen hamna i bilhimlen, på väg att se ut som cortenplåt.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag åker fortfarande runt med en spritbil. Den har jag haft sedan 2007.
Hittills har det inte varit något problem att tanka bilen med etanol.
Visst jag kan hålla med att etanol har varit för dyr kontra bensin.
Nu är etanolen hyfsat billig igen.
Snart kommer Focusen hamna i bilhimlen, på väg att se ut som cortenplåt.
Jag har också en men det blir alltmer sällan den får gå på E85.
Här på byn har det hänt, vid två tillfällen, att det varit vatten och dåligt med E85 i cisternen när jag tankat vilket gett sig tillkänna efter en stund med resultatet att hela tanken fick pumpas ur :-(

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Nu så,
På tal om El - bilar , tänk på bil båten som brinner vid ALASKA, Spruta vatten Glöm det!
Lite " gympa " skadar inte.

Toppen