• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Äntligen är elbilstekniken på rätt spår?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.826
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Plus kostnader för bildäck som för elbil är ca 1000kr/ månad enligt Vi Bilägare…
Intressant påstående! Däcken på min Audi Q4 verkar hålla 4-5000mil. Continental sommardäck inkl. montering går på ca. 12.000kr.
Ja, då kostar däcken 1000kr/månad om man kör 4000-5000mil om året!
Är det dyrt eller billigt??
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.068
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det där med livslängden på en elbil är ju knepigt, Perstad säjer på youtube att tesla rostar sönder på sex år och svår att laga eftersom batteriet måste ut. Jag har haft flera elcyklar med samma typ av celler som elbilarna hade för några år sedan och där man kunde se en degradering efter några år. Nu har man ju inte datorstyrd laddning 40 - 80% av fullt utan man laddar ju fullt varje gång och ska man komma i närheten av förmodad körsträcka på 50mil lär man bli tvungen att ladda fullt och köra tills det är ganska slut.
Ska man småladda ofta för att de ska räcka länge så blir man ganska begränsad i körsträckan per laddning. Livslängden i hela cykler är nog snarast mätt teoretiskt där man lägger ihop ett antal laddningar för att få en hel cykel.
Däcken ja de är ju dyra eftersom vikten gör att de måste vara hållbara Jag köper aldrig däck över 1000kr st. En kostnad på 500kr/mån är nog rimligt med de dyra däcken .
Kan man anta att bilfabrikernas värden är ganska teoretiska nu har ju bilarna funnits i några år så det där med livslängden skulle man ju kunna se nu rent praktiskt.
Jag misstänker på goda grunder att de första batterierna hade celler som var avsedda för elcyklar ficklampor datorer. Jag skulle aldrig drömma om att sätta ihop 7200 celler till ett batteri i en bil men 30st till ett cykelbatteri verkar rimligt. Tekniken har ju gått framåt så naturligtvis har det blivit bättre.
Men ett sånt tekniksprång som solidstate tekniken utgör förändrar ganska mycket både i vikt och räckvidd och livslängden. Kan man sen bygga en bil där chassiet håller och inte rostar som inte måste ha någon glänsande lack utan en hållbar som en arbetsmaskin. Då kommer vi ha en bra elbil och då ska det vara en kombi med lite lastutrymme. Och toppfarten ska vara max 120km/t och låst utan att kunna ändras utan att bilen stänger ned totalt.
Jo de har fri fart i tyskland på vissa vägsträckor men det går knappast att köra så fort pga. trafiken.
Och sen kanske man fundera lite om inte lite mindre husbilar kan dyka upp med el? Skulle ju kunna fungera som endabil i hushållet. Då tänker jag kompressorkyl induktionplatta mikrovågsugn elvärme på natten. Slippa både gasol diesel och bensin tank. Kunde bara ryssland sluta kriga så kunde pengar satsas på bra saker bygga upp istället för att riva ned.
Jo solidstate är ett gammalt begrepp tror det dök upp med transistorn och var ju ett genombrott precis som lysdioderna också solidstate där man kunde få fotoner dierkt från en halvledare utan att gå över en upphettad tråd. Kan man undvika kemin i batterierna utan lagra elektroner direkt på ett material så har man tagit bort många förluster och felkällor.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
919
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fri fart autobahn? Rekomenderad högsta är 130 ! Det är inte utan komplikationer att köra fort.... den här gången gick det vägen... men det är tydligt att man nog kan åka dit för vårdslöshet i trafik.

 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.068
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det gör ju inget eftersom man laddar hemma, var natt om det behövs.
Även en bil med 20-30 mils räckvidd räcker för arbetspendling.
Ja du tillhör ju den delen av sverige som har gott om pengar ekonomiskt oberoende med egen villa, nu ser ju inte marknaden ut så. I verkligheten bor de flesta speciellt i storstadsområden i lägenhet med små möjligheter att ladda hemma. Var inte så verklighetsfrånvänd se hur de andra 90+% har det som inte kan ladda hemma vilket du och jag kan. Sen arbetar du väl inte längre och kan ladda i godan ro.
Någonstans måste man ju inte tappa sin förankring i verkligheten och som vissa föreslå att man ska tunnelbanan.
Det hamnar lite typiskt i en klassfråga, där faktiskt de som har gott om pengar och har råd att köpa en ny elbil också i förlängningen kommer göra de största förlusterna när man inte är insatt i den tekniska verkligheten utan lätt blir blåst av försäljare som kan lika mycket men har provision i % av priset. Man måste titta inte bara på ytan utan lite mer numera. Köpte man en volvo för 20år sedan visste man förmodligen vad man köpte och vad man fick.
Så är det inte idag!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Var inte så verklighetsfrånvänd se hur de andra 90+% har det som inte kan ladda hemma vilket du och jag kan.
Håll dig till fakta hur svårt det än är för dig.
Den enskilt största gruppen är lägenheter i flerbostadshus. Dessa motsvarar drygt 53 procent av alla bostäder i landet. Småhusen utgör ytterligare 41 procent av bostadsbeståndet.
Det är inte 90% utan 41% som bor i villa.

Sen arbetar du väl inte längre och kan ladda i godan ro.
Spelar ingen roll, man laddar när man inte jobbar, vanligtvis på natten.

Det hamnar lite typiskt i en klassfråga, där faktiskt de som har gott om pengar och har råd att köpa en ny elbil också i förlängningen kommer göra de största förlusterna när man inte är insatt i den tekniska verkligheten utan lätt blir blåst av försäljare som kan lika mycket men har provision i % av priset. Man måste titta inte bara på ytan utan lite mer numera.
Gött att du bekymrar dig för de som köper elbil!
Sedan kanske det är en nyhet för dig, men det har alltid varit en klassfråga om man kan köpa bil överhuvud taget, och ännu mer om man kan köpa en ny bil.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025
Intressant påstående! Däcken på min Audi Q4 verkar hålla 4-5000mil. Continental sommardäck inkl. montering går på ca. 12.000kr.
Ja, då kostar däcken 1000kr/månad om man kör 4000-5000mil om året!
Är det dyrt eller billigt??
Det verkar ovanligt billigt och prisvärda däck i ditt fall. Jag refererande bara till tidningens tester som de gjorde. Bilen var en VW ID4. Det är förståss möjligt att de har fel och att det är ett ickeproblem i praktiken så då är det ju bra med det. Trodde inte att ämnet var så känsligt bara
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.321
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det finns elbilar idag med LFP-celler, de har såklart lägre energidensitet, men klarar utan problem de vardagliga turerna, pendling m.m. fördelen är att dessa ska laddas till 100% samt klarar massor med cykler utan någon större degradering.
De är ju också det säkraste Litiumbatteriet ännu.

Vi har för närvarande 5st fossilbilar (inkl. Husbilen) skulle gärna byta bort en av dem till en elbil som klarar turer i hemregionen, den behöver inte ha flera hundra hk, häromkring är det max. 80km/h som gäller, utan bara vara komfortabel och hyffsat praktisk som slit o släng-bil.
Förmodligen kan man köpa dessa billigt om nåt år.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.068
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Solid state tekniken är ju inte bara för elbilar utan för allt som använder batteri. En elmoped som kan gå 20mil skulle inte vara dumt. Har tittat lite på det men såg att många som säljs begagnade har batterier som är totalslut och nya blir för dyra att köpa. Om de nya batterierna är så bra som det verkar som det verkar kommer de att klara många cykler och kanske kan nyttjas fullt ut inte bara till 50% som det är nu för att få full livslängd.
Om man kan förstöra batterier i en elmoped på några år av fullt uttag av kapaciteten så är det fullt möjligt att göra samma med en elbil med samma kemi.
I väntan på ny teknik vilket man nästan aldrig ska köpa första generationen av och mot sin vilja bli Beta testare så tror jag att en mindre praktisk bil för kortdistans som ofta svarar för den mesta körningen tror jag att LFP är en bra lösning inte så känslig så förmodligen och kan man utnyttja den batteritekniken lite mera fullt ut så ligger den inte så långt efter. Kostnaden måste bli mycket lägre eftersom man kan göra stora celler och använda mycket mindre elektronik. Dessa bilar med kanske 30mils körning kan fungera länge i säkert många år. Kan säkert som husbilarna laddas med solpaneler hemmavid är man borta på dagen och har ett buffertbatteri så borde man kunna klara mycket av småkörningar med solpaneler. Det som är problemet idag med solpaneler är att de är kopplade till avtal och kopplade till nätet, och på sätt och vis livegna eftersom elbolaget sätter priserna. det är inte kwh som är dyra utan det är alla pålagor uppepå det. Om de inte var kopplade till nätet utan till ett batteri skulle man klara en hel del av elförbrukningen off grid.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.321
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Solid state tekniken är ju inte bara för elbilar utan för allt som använder batteri. En elmoped som kan gå 20mil skulle inte vara dumt. Har tittat lite på det men såg att många som säljs begagnade har batterier som är totalslut och nya blir för dyra att köpa. Om de nya batterierna är så bra som det verkar som det verkar kommer de att klara många cykler och kanske kan nyttjas fullt ut inte bara till 50% som det är nu för att få full livslängd.
Om man kan förstöra batterier i en elmoped på några år av fullt uttag av kapaciteten så är det fullt möjligt att göra samma med en elbil med samma kemi.
I väntan på ny teknik vilket man nästan aldrig ska köpa första generationen av och mot sin vilja bli Beta testare så tror jag att en mindre praktisk bil för kortdistans som ofta svarar för den mesta körningen tror jag att LFP är en bra lösning inte så känslig så förmodligen och kan man utnyttja den batteritekniken lite mera fullt ut så ligger den inte så långt efter. Kostnaden måste bli mycket lägre eftersom man kan göra stora celler och använda mycket mindre elektronik. Dessa bilar med kanske 30mils körning kan fungera länge i säkert många år. Kan säkert som husbilarna laddas med solpaneler hemmavid är man borta på dagen och har ett buffertbatteri så borde man kunna klara mycket av småkörningar med solpaneler. Det som är problemet idag med solpaneler är att de är kopplade till avtal och kopplade till nätet, och på sätt och vis livegna eftersom elbolaget sätter priserna. det är inte kwh som är dyra utan det är alla pålagor uppepå det. Om de inte var kopplade till nätet utan till ett batteri skulle man klara en hel del av elförbrukningen off grid.

Jag skulle inte satsa på solpaneler idag, för dyrt och för lång återbetalningstid i det här landet.
Däremot att bygga en rejäl batteribank i garaget som laddas när elen är billig och som sen säljs tillbaka eller förbrukas när elen är dyr tror jag på.

Detta får jag fram om elbilar med LFP.

Flera elbilarmodeller använder LFP-batterier (Litiumjärnfosfat). Bland annat Tesla Model 3 och Model Y (standardversioner). Även Volvo EX30 (billigaste modellen), MG4, Dacia Spring, Citroën e-C3 och BYD-modeller använder LFP-teknik. Volkswagen planerar också att implementera LFP-batterier i sin MEB-serie, inklusive ID.2.

  • Tesla: LFP-batterier används i bakhjulsdrivna standardversioner av Tesla Model 3 och Model Y.

  • Volvo: LFP-batterier används i EX30:s billigaste version.

  • MG: LFP-batterier används i de kortare versionerna av MG4.

  • BYD: Alla BYD-modeller använder LFP-batterier.

  • Dacia: Dacia Spring använder LFP-batterier.

  • Citroën: Citroën e-C3 använder LFP-batterier.

  • Volkswagen: Planerar att använda LFP-batterier i sin MEB-serie, inklusive ID.2.

  • LFP-batterier: LFP-batterier är billigare än många andra typer av batterier och har längre livslängd, med fler laddnings- och urladdningscykler.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur funkar det med LFP i en elbil och laddning i minusgrader?
Jag antar att batteripaketet behöver värmas från låt oss säga -15 grader till 10-20 grader?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.321
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hur funkar det med LFP i en elbil och laddning i minusgrader?
Jag antar att batteripaketet behöver värmas från låt oss säga -15 grader till 10-20 grader?

Ingen aning, får fram det här.

Elbilar med LFP-batterier (Litiumjärnfosfat) presterar generellt bra i kalla vintermiljöer, tack vare deras unika kemiska egenskaper. LFP-batterier har ökad livslängd och kan hantera fler laddningscykler jämfört med andra batterityper. De är också mer resistenta mot temperatursänkningar, vilket betyder att de bibehåller en högre energitäthet och prestanda i kyla, enligt en LinkedIn-artikel.

Fördelar med LFP-batterier i kyla:
  • Ökad livslängd:
    LFP-batterier är mindre känsliga för temperaturvariationer, vilket minskar risken för att batterikapaciteten minskar i kallt väder.

  • Stabil prestanda:
    LFP-batterier bibehåller en högre energitäthet i kyla, vilket betyder att de kan leverera mer kraft och prestanda i kallare temperaturer enligt en artikel på Tesla Club Sweden.
Sammanfattningsvis: LFP-batterier är ett bra val för elbilar som ska användas i kalla vintermiljöer, och deras egenskaper gör dem mer tillförlitliga och säkra. Med några enkla tips kan du optimera räckvidden och säkerställa att din elbil fungerar bra även under de kallaste månaderna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.098
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi vet ju här på forumet hur viktigt det är att inte ladda LFP om celltemperaturen är under 0 grader.

Det jag försöker få en uppfattning om är hur mycket energi som behövs för att kunna ladda LFP vid minusgrader.
Rimligtvis behöver cellerna värmas.

(Jag hade gärna haft LFP i min MB)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.038
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Jag skulle inte satsa på solpaneler idag, för dyrt och för lång återbetalningstid i det här landet.
Däremot att bygga en rejäl batteribank i garaget som laddas när elen är billig och som sen säljs tillbaka eller förbrukas när elen är dyr tror jag på.

Finns en orsak till att 200 solcellsföretag har gått i konkurs på 1½ år. Vanligt folk har insett att det inte lönar sig att installera solceller och från årsskiftet försvinner 60 öringen, då blir det rullgardin på riktigt. Redan nu så stänger folk av sin elproduktion när dom får betala för att skicka ut strömmen på nätet.

Hus med solceller kommer ses som en belastning framöver vid en försäljning, om vi inte redan är där, ungefär som eternitfasader var en gång i tiden, det var så dyrt och fint med eternitfasad att man bara satte det på den synliga fasaden mot gatan.:cool:

Batteribank, det låter bättre än vad det är innan man börjar räkna, och vad ska ingå i uträkningen?
Risker, krångel, underhållskostnader och minskad yta i fastigheten, vi bortser från dessa!

Någonstans mellan 50-80 öre per kWh kostar det att lagra i ett batteri enligt andra på ett annat forum.
Nu försöker solcellsföretagen sälja batterier och givetvis är det lönsamt enligt dom, precis som deras uträkningar på solcellsinstallationer är.;)

Själv köper vi en elbil när dieselpriset är runt 80kr litern, tror rullatorn kommer före eller att man är nergrävd innan dieselpriset är 80kr.

Det kommer kommer kilometerskatt på elbilar och fastighetsskatten kommer förmodligen komma tillbaka, dom som har möjlighet att ladda billigt kanske får skatta på förmånen. osv...

Ju enklare man gör det ju mindre beroende blir man av politikernas humörsvängningar, glöm aldrig det!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.068
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Problemet med solpaneler är ju inte panelerna utan avtalet man ingått när man installerade dem. Köper man lösa paneler typ 700kr för 100w 12v tror jag att det kan löna sej man ska ju upp till helt andra spänningsnivåer så man kan säkert köpa billigare/kwh. När det gäller elen är ju avgifterna 3ggr så höga och de går inte att undvika om man går ut på nätet så det ska man undvika såg jag för ett antal år sedan och förstod att man skulle bli totalblåst om man var dum.
Däremot kan man ju klara sej bra med en husbil med batterier och solpaneler. Det kan man göra hemma också om man har hus i söderläge, och kanske redan har ett avtal som blåser en på pengar kan man frånträda det eller bara helt enkelt bryta kontakten och sluta vara en kassako åt ett elbolag kan det löna sej. Ladda bilen med egen el värma varmvatten med egen el. Det största problemet är kunskapen och man får räkna med att har man inte bra kontakter bli blåst av elfirmor.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.585
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Det finns ett test från någon stor bil tidning där de frös ner fem eller sex bilar till -35. Det var bara bmw:n som körde ut för egen maskin.
Kia och några till gick inte att starta.
Alla var elbilar och en av kommentarerna var att hade det varit en fossilbil hade den heller inte startat utan motorvärmare.

Angående däcken läste jag en dementi från vi bilägare. Det var tydligen så att den testade bilen åt mycket däck pga den hårda och tuffa körning den utsattes för. Vid normal körning är det samma förbrukning av däck.

Servicen är väldigt billig. På min gamla elbil (10år) så gör jag servicen själv (byter kupefilter varje år), den nya kostar 1600kr vart annat år.
Degradering av batteriet 8% vilket den stått på de senaste åren så det är nog inget stort problem.
Har testat den en vecka i jobbet (där jag snittar 30mil om dagen) och trots en räckvidd på bara 15mil funkade det alldeles utmärkt.

Nya elbilen (som jag räknar med att behålla i ca 20år framåt och därmed sista "nya" bilen jag köper) går tillräckligt långt för att klara semesterns resor (ca 50 mil) och klarar min tunga maskin trailer eller en husvagn.
Nackdelen är väl att den rullar på 255 breda 20" däck men det är mer stilen än elbilens fel men de lär väl kosta flis....

Funderade även på detta om kriget kommer.
Med fossilbil lär man bli väldigt låst när macken stänger, elbilen kopplar man upp till invertern och litiumbatteriet i husbilen och tankar gratis med solens hjälp. Å andra sidan kanske man inte behöver förflytta sig så mycket att det blir ett problem.

Läste förresten om vätgas till bilar. De tror inte det kommer slå eftersom det åtgår 3-4ggr mer energi per mil bara i tillverkningskostnaden på vätgasen och det är innan den nått pumpen....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.068
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det sa Knut för ett antal år sedan lika smart som att jäsa och destillera fram etanol Lär ju gå åt en massa energi sen ska det folk till som ska sköta det och sen ska det blandas med bensin på något vis.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.585
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Det sa Knut för ett antal år sedan lika smart som att jäsa och destillera fram etanol Lär ju gå åt en massa energi sen ska det folk till som ska sköta det och sen ska det blandas med bensin på något vis.
Ja det såg vi hur det gick när etanolen skulle bära sin egen kostnad.
Blev så dyrt att även den bränsletörstigaste bensinbilen blev billigare att köra.
Nu går det knappt att tanka E85 längre :-(
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.585
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Finns en orsak till att 200 solcellsföretag har gått i konkurs på 1½ år. Vanligt folk har insett att det inte lönar sig att installera solceller och från årsskiftet försvinner 60 öringen, då blir det rullgardin på riktigt. Redan nu så stänger folk av sin elproduktion när dom får betala för att skicka ut strömmen på nätet.

Hus med solceller kommer ses som en belastning framöver vid en försäljning, om vi inte redan är där, ungefär som eternitfasader var en gång i tiden, det var så dyrt och fint med eternitfasad att man bara satte det på den synliga fasaden mot gatan.:cool:

Batteribank, det låter bättre än vad det är innan man börjar räkna, och vad ska ingå i uträkningen?
Risker, krångel, underhållskostnader och minskad yta i fastigheten, vi bortser från dessa!

Någonstans mellan 50-80 öre per kWh kostar det att lagra i ett batteri enligt andra på ett annat forum.
Nu försöker solcellsföretagen sälja batterier och givetvis är det lönsamt enligt dom, precis som deras uträkningar på solcellsinstallationer är.;)

Själv köper vi en elbil när dieselpriset är runt 80kr litern, tror rullatorn kommer före eller att man är nergrävd innan dieselpriset är 80kr.

Det kommer kommer kilometerskatt på elbilar och fastighetsskatten kommer förmodligen komma tillbaka, dom som har möjlighet att ladda billigt kanske får skatta på förmånen. osv...

Ju enklare man gör det ju mindre beroende blir man av politikernas humörsvängningar, glöm aldrig det!
Batterier är bra till att balansera effekten när det införts effekttarrifer. Men det är frågan hur lönsamt det blir i längden med tanke på hur dyra batterierna är.

Dock är det ingen förlust, än, att mata in ström på elnätet vid minus-el.
Ytterst sällan det går under -3öre per kWh och man får fortfarande betalt från nätägaren.
Många elleverantörer har även ett påslag på spot-priset som du får som leverantör.
Man tjänar inte så mycket pengar längre på en solinstallation och pay-off blir längre men man går inte back.
Har man dessutom inte panelerna i söderläge (elen billigast vid 12 när solen maxar) utan i öster eller väster så får man lite mer betalt för sin el på morgon och kväll.

Min payoff har ökat från sex till tolv år och ökar nog lite till när 60-öringen försvinner men har haft panelerna sedan 2013 så de är ändå snart avbetalda.

Nackdelen är att invertern är bara 15års garanti på så allt hänger på hur länge den håller.
Men så är det ju med allt, havererar motorn på den lilla bränslesnåla bilen man köpte så kanske det blivit billigare att köra med V8:an som höll i 64år....
 
Toppen