• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Äntligen är elbilstekniken på rätt spår?

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Plus kostnader för bildäck som för elbil är ca 1000kr/ månad enligt Vi Bilägare…
Intressant påstående! Däcken på min Audi Q4 verkar hålla 4-5000mil. Continental sommardäck inkl. montering går på ca. 12.000kr.
Ja, då kostar däcken 1000kr/månad om man kör 4000-5000mil om året!
Är det dyrt eller billigt??

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det där med livslängden på en elbil är ju knepigt, Perstad säjer på youtube att tesla rostar sönder på sex år och svår att laga eftersom batteriet måste ut. Jag har haft flera elcyklar med samma typ av celler som elbilarna hade för några år sedan och där man kunde se en degradering efter några år. Nu har man ju inte datorstyrd laddning 40 - 80% av fullt utan man laddar ju fullt varje gång och ska man komma i närheten av förmodad körsträcka på 50mil lär man bli tvungen att ladda fullt och köra tills det är ganska slut.
Ska man småladda ofta för att de ska räcka länge så blir man ganska begränsad i körsträckan per laddning. Livslängden i hela cykler är nog snarast mätt teoretiskt där man lägger ihop ett antal laddningar för att få en hel cykel.
Däcken ja de är ju dyra eftersom vikten gör att de måste vara hållbara Jag köper aldrig däck över 1000kr st. En kostnad på 500kr/mån är nog rimligt med de dyra däcken .
Kan man anta att bilfabrikernas värden är ganska teoretiska nu har ju bilarna funnits i några år så det där med livslängden skulle man ju kunna se nu rent praktiskt.
Jag misstänker på goda grunder att de första batterierna hade celler som var avsedda för elcyklar ficklampor datorer. Jag skulle aldrig drömma om att sätta ihop 7200 celler till ett batteri i en bil men 30st till ett cykelbatteri verkar rimligt. Tekniken har ju gått framåt så naturligtvis har det blivit bättre.
Men ett sånt tekniksprång som solidstate tekniken utgör förändrar ganska mycket både i vikt och räckvidd och livslängden. Kan man sen bygga en bil där chassiet håller och inte rostar som inte måste ha någon glänsande lack utan en hållbar som en arbetsmaskin. Då kommer vi ha en bra elbil och då ska det vara en kombi med lite lastutrymme. Och toppfarten ska vara max 120km/t och låst utan att kunna ändras utan att bilen stänger ned totalt.
Jo de har fri fart i tyskland på vissa vägsträckor men det går knappast att köra så fort pga. trafiken.
Och sen kanske man fundera lite om inte lite mindre husbilar kan dyka upp med el? Skulle ju kunna fungera som endabil i hushållet. Då tänker jag kompressorkyl induktionplatta mikrovågsugn elvärme på natten. Slippa både gasol diesel och bensin tank. Kunde bara ryssland sluta kriga så kunde pengar satsas på bra saker bygga upp istället för att riva ned.
Jo solidstate är ett gammalt begrepp tror det dök upp med transistorn och var ju ett genombrott precis som lysdioderna också solidstate där man kunde få fotoner dierkt från en halvledare utan att gå över en upphettad tråd. Kan man undvika kemin i batterierna utan lagra elektroner direkt på ett material så har man tagit bort många förluster och felkällor.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fri fart autobahn? Rekomenderad högsta är 130 ! Det är inte utan komplikationer att köra fort.... den här gången gick det vägen... men det är tydligt att man nog kan åka dit för vårdslöshet i trafik.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det gör ju inget eftersom man laddar hemma, var natt om det behövs.
Även en bil med 20-30 mils räckvidd räcker för arbetspendling.
Ja du tillhör ju den delen av sverige som har gott om pengar ekonomiskt oberoende med egen villa, nu ser ju inte marknaden ut så. I verkligheten bor de flesta speciellt i storstadsområden i lägenhet med små möjligheter att ladda hemma. Var inte så verklighetsfrånvänd se hur de andra 90+% har det som inte kan ladda hemma vilket du och jag kan. Sen arbetar du väl inte längre och kan ladda i godan ro.
Någonstans måste man ju inte tappa sin förankring i verkligheten och som vissa föreslå att man ska tunnelbanan.
Det hamnar lite typiskt i en klassfråga, där faktiskt de som har gott om pengar och har råd att köpa en ny elbil också i förlängningen kommer göra de största förlusterna när man inte är insatt i den tekniska verkligheten utan lätt blir blåst av försäljare som kan lika mycket men har provision i % av priset. Man måste titta inte bara på ytan utan lite mer numera. Köpte man en volvo för 20år sedan visste man förmodligen vad man köpte och vad man fick.
Så är det inte idag!

Toppen