• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bästa vinterbilen ?!

F

F.d. 52909

Guest
Hej....finns väl som i mycket annat en hel del olika teorier o synpunkter på detta. Vore roligt o höra vad ni tycker o tänker, själv säger jag Nordic, Kabe o Smc som de 3 "hetaste" kandidaterna. :cool:


Mvh
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Så som i många trådar tidigare kan jag konstatera att smaken är olika. Vattenburen värmes möjlighet till gångvärme och motorvärmarfunktion oumbärlig tycker vi dock, förutom rena värmekomfortfördelar. Bakhjulsdrivet och alkov med avstängbar förarhytt andra bra egenskaper att väga in.

Tips bara från en långvarig vinterfricampare. Helst inte en ny evighetstråd.

Anders

Här finns nog risk för en riktig vintertråd igen:D Vi har ju dock erfarna fjällrävar i form av dig och Aake så vi övriga lär oss nog till slut vi också.
Det funkar ju dock att bo på sydpolen i en papplåda bara man tillför nog med energi. Komforten blir dock rätt låg får man gissa.:D
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

... Helst inte en ny evighetstråd. Anders
Ibland vill man slippa en tråd, man vill inte ens se den i listan. Som påloggad är det fullt möjligt, annars är det inte mycket man kan göra åt det.
Jag väljer i alla fal att utesluta en tråd genom aktivt val "Ignorera detta ämne" under "Ämnesverktyg", om nu ämnet skulle kännas obehagligt. "Man kan inte ändra på andra, bara sig själv" sägs det, vilket faktiskt också stämmer. Det man vinner är att inte behöva göra trådskaparen ledsen eller räta gallan på en uppsjö individer som trotts allt gillar tråden, annars hade den aldrig blivit en "evighetstråd".

Ignorera detta ämne.jpg

Med all välmening... /ranko
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Många husbilstillverkare har versioner som kallas "Scandinavian edition, "Nordic edition", eller liknande . De skall vara anpassade för vårt (kalla) klimat.
Såvitt jag vet är dessa utrustade med Aldi värmare. Man kan fråga sig varför?
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Alde er svensk mens Thruma er italiensk - i alle fall opprinnelig. Nå er de begge deler av samme bolags struktur. Begge varmesystemene har sine fordeler og ulemper. Hurtig oppvarming av luften er Thruma sin store fordel, jamn stille varme er Alde sin. Bruk av elvarme er vesentlig bedre i Alde, selv om dette har kommet som en opsjon på Thruma i de senere år.

Det er enklere å bygge en husbil for luftvarme enn for Alde, det er ikke bare å putte inn noen elementer. En må og sørge for naturlig sirkulasjon, også bak skap.

Isolasjon er vesentlig for en vinterbil, isolerglass der det er lovlig- det vil si alt untatt frontruten. Isolasjon av frontruten kan gjøres med vegg innvendig eller med dekken utvendig. På biler med orginal førerhytte er vegg mellom hytten og bodelen beste og enkleste løsning. På helintegrerte er det kun frontruten som er en stor utfordring, men løsbart.

Dagens klassisk løsning med helintegrert og dobbelt gulv stammer fra 1994 og den første N+B Flair.
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Många husbilstillverkare har versioner som kallas "Scandinavian edition, "Nordic edition", eller liknande . De skall vara anpassade för vårt (kalla) klimat.
Såvitt jag vet är dessa utrustade med Aldi värmare. Man kan fråga sig varför?

Vi har en Nordic edition med trumma. Men dom kan ju ha satt dekalen på fel bil. Dom är inte så noga nere i Slovenien. För övrigt är det samma väggtjoklek, fiathytt,fönster, och takluckor som på dom flesta sommar och vinterbilar.
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Hej alla!
Jag vill nog hålla Niesmann Arto senare modell som en av dom bästa vinterbilarna. Det är ju inte bara vilken värme man har, utan hur karossen är uppbyggd.

Har pratat med en Norrman som använder sin bil i fjällen hela vintern, istället för stuga. Han är helnöjd.

Det finns även en riktigt bra test i "min Husbil" nr 5-2016.

Hälsningar lydde
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Alde er svensk mens Thruma er italiensk - i alle fall opprinnelig. Nå er de begge deler av samme bolags struktur. Begge varmesystemene har sine fordeler og ulemper. Hurtig oppvarming av luften er Thruma sin store fordel, jamn stille varme er Alde sin. Bruk av elvarme er vesentlig bedre i Alde, selv om dette har kommet som en opsjon på Thruma i de senere år.

Det er enklere å bygge en husbil for luftvarme enn for Alde, det er ikke bare å putte inn noen elementer. En må og sørge for naturlig sirkulasjon, også bak skap.

Isolasjon er vesentlig for en vinterbil, isolerglass der det er lovlig- det vil si alt untatt frontruten. Isolasjon av frontruten kan gjøres med vegg innvendig eller med dekken utvendig. På biler med orginal førerhytte er vegg mellom hytten og bodelen beste og enkleste løsning. På helintegrerte er det kun frontruten som er en stor utfordring, men løsbart.

Dagens klassisk løsning med helintegrert og dobbelt gulv stammer fra 1994 og den første N+B Flair.

Knut, nu blev jag nyfiken, jag hittar ingen info om att Truma skulle ha varit italienskt, kan du ge lite mera info?
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Min feil, selskapet var fra starten tysk. Det som forvirret meg var et par fabrikker i Italia som produserte luftvarme panner. Eies i dag av Dometic et svensk bolag som og eier Alde og Waeco pluss et antall varemerker over hele verden.
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Förtydligande: Truma tillverkas i Putsbrunn i utkanten av München. Det är en stor industri, medan Alde är en ganska liten tillverkare
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Jag tycker att det fattas mycket i en husbil för att man ska kunna kalla
dem för vinterdugliga, jag har dubbelgolv men värmen stiger ju uppåt
och när jag tittar upp i min bil så har jag 3 stora genomskinliga
plastluckor + en plåtlucka (köksfläkt) + mycket i förarutrymmet som är
oisolerat.
Jag har använt liknande husbilar i decennier i mitt jobb vintertid
här uppe i norr och vet av erfarenhet att det gäller att tillföra mycket
energi och täta takluckor och förarutrymme och man behöver aldrig
vara rädd för att man har tätat för mycket utan kråkorna får sin beskärda del.
ingen risk att man kvävs i premiumvagnarna när utetemperaturen kryper ner
till 25-35C
Till varje husbil borde det följa med madrasserade måttanpassade köldskydd som man stoppar in i takluckorna för det återstår ändå gott om ventilationer... känns ofta som att bo i en tesil i låga temperaturer
Tänk om man byggde hus med oisolerade plastlock i yttertaken!!
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Till varje husbil borde det följa med madrasserade måttanpassade köldskydd som man stoppar in i takluckorna för det återstår ändå gott om ventilationer... känns ofta som att bo i en tesil i låga temperaturer
Tänk om man byggde hus med oisolerade plastlock i yttertaken!![/QUOTE]

Så var det i vår första husbil LMC Lord liberty 6400 från -89 med samma färg som inredningen man knäppte fast dessa skydd innanför ( eller utanför berorpå varifrån man ser) varje takluck i bilen såna saknar jag i vår nuvarande
ha de Paffw
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Vi blåser upp 2st luftmadrasser å lägger
över luckorna på tacket .Håller värmen kvar
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Även en skumgummi madrass är lätt att skära och forma till luckorna och sen dra igen mörkläggningsgardinen/Göte
 
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Hej!
De låter lite jobbigt att behöva hålla på med vintertäcke. En så dyr bil som Kabe skall man väl inte behöva det?

Vi har en Niesmann Arto kanonvärme både i väggar och golv och framför allt så behöver vi inte torka bort en massa kondens på fram och sidorutor.
Bilen kanske är lite dyrare men man får vad man betalar för och särskilt om man har höga krav på komfort.
Med vänlig hälsning lydde
 
Tillbaka
Toppen