Relax
HBK Medlem
Sv: Automat VS Manuel
2) Ingen som skrivit att robotlåda gällde gällde p-bilar väl?
3) vad som kan vara intressant är att kanske 20% av våra husbilar är utrustade med aut-lådor.
18-19% av dessa har troligen typ Fiats/Ivecos robotlådor och resten 1-2% har "riktiga aut-lådor" (dvs konv bränsleslukare).
Dvs endast 1-2% av hela HB-beståndet (efter 1/1-11) i Sverige borde enl Trp-styrelsens intentioner om högre skatt på förbrukning/utsläpp få den högre vägtrafikskatten om det ska bli i närheten av rätt!
Trp-sty har tydligen ändrat sig om t.ex befintliga reg HB som saknar info om vxl-låda, blev ju näst intill 80% fel. Om ingen info finns betraktas nu HB'n återigen ha en manuell vxl-låda, då blir felet i varje fall betydligt mindre än tidigare 80% fel!
Grundprincipen (gen belastn av alla aut-lådor) är dock fortfarande i grunden fel = bör endast gälla för HB med konverterautomater .. som i princip drar 5-10% mer bränsle och som därmed har högre utsläpp än manuella- och modernare/effektivare aut-vxl-lådor (= med lägre friktionsförluster, mm)!
För frågeställaren är svaret man/aut att det inte blir dyrare med en robotstyrd aut-låda, inte ens om Trp-styrelsen i framtiden skulle klassa aut-lådor på ett korrekt/relevant sätt = dvs de ska beskatta hur/vilken tekninik som påverkar miljön vilket är deras avsikt/uppdrag!
1) Ok, men Volvos resp VW-konc vxl-lådor är bara två ex på tillv som använder sk dubbelkopplingslådor i sina p-bilar, många fler tillv finns givetvis!Det behövs inte.
Jag har fel, jag glömde alla DSG lådor som VAG koncernen levererat.
Det som dock kvarstår, är att robotväxlade lådor med enkel koppling inte finns på personbilar klass 1.
Det har funnits, men inte nu längre. (vad jag vet)
DSG vore fint att få till husbilar, mycket fin körbarhet och kan byggas mycket robust.
2) Ingen som skrivit att robotlåda gällde gällde p-bilar väl?
3) vad som kan vara intressant är att kanske 20% av våra husbilar är utrustade med aut-lådor.
18-19% av dessa har troligen typ Fiats/Ivecos robotlådor och resten 1-2% har "riktiga aut-lådor" (dvs konv bränsleslukare).
Dvs endast 1-2% av hela HB-beståndet (efter 1/1-11) i Sverige borde enl Trp-styrelsens intentioner om högre skatt på förbrukning/utsläpp få den högre vägtrafikskatten om det ska bli i närheten av rätt!
Trp-sty har tydligen ändrat sig om t.ex befintliga reg HB som saknar info om vxl-låda, blev ju näst intill 80% fel. Om ingen info finns betraktas nu HB'n återigen ha en manuell vxl-låda, då blir felet i varje fall betydligt mindre än tidigare 80% fel!
Grundprincipen (gen belastn av alla aut-lådor) är dock fortfarande i grunden fel = bör endast gälla för HB med konverterautomater .. som i princip drar 5-10% mer bränsle och som därmed har högre utsläpp än manuella- och modernare/effektivare aut-vxl-lådor (= med lägre friktionsförluster, mm)!
För frågeställaren är svaret man/aut att det inte blir dyrare med en robotstyrd aut-låda, inte ens om Trp-styrelsen i framtiden skulle klassa aut-lådor på ett korrekt/relevant sätt = dvs de ska beskatta hur/vilken tekninik som påverkar miljön vilket är deras avsikt/uppdrag!