• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automat VS Manuel

Kim Bengtsson

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
12723
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Hej, läser med stort intresse då jag står i valet o kvalet själv....mellan robotlåda och "riktig" automat. Det som stör mig är avsaknad av P-läge på robotlådan. Hur uppfattar ni som har robot den avsaknaden. På robotlådan krävs tydligen en mycket bra handbromsfunktion....någon som har problem med "självrullande" bil??
Hade
Kim b
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Automat VS Manuel

Om du stänger av motorn med backväxel ilagd så bromsas bilen. Det är kanske inte riktigt som P-läge men som extra säkerhet om du inte litar på handbromsen.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Automat VS Manuel

Inte ett dugg orolig, har robotlådan valde det när vi köpte ny bil,och har bara lagt i handbroms och neutral och det har fungerat klockrent även i NordNorge och i Svenska fjällen, ett minus på vår bil är 130hk, lite för klent så jag ska optimera den, så fundera lite på motorstyrkan oxå. Vår bil är på 3850 kg.

Så för oss är det robotlådan.

/Pelle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Hej, läser med stort intresse då jag står i valet o kvalet själv....mellan robotlåda och "riktig" automat. Det som stör mig är avsaknad av P-läge på robotlådan. Hur uppfattar ni som har robot den avsaknaden. På robotlådan krävs tydligen en mycket bra handbromsfunktion....någon som har problem med "självrullande" bil??
Hade
Kim b

Även ifall du har en riktig aut. med P-läge, så krävs en ordentlig handbroms på en tung/fullastad husbil, man bör inte "hänga" denna vikt på automatens P-spärr, skaderisk, utan angör först ordentligt med parkeringsbroms som HB "hänger" på, håller den inte får man in med stoppkil under hjul, sen kan man lägga vx-väljare till P.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Automat VS Manuel

Min fru har haft en vw lupo 3L .Den bilen var utrustad med robotlåda .Den var lite konstig i början .Lite forskning och letade och frågande på nätet och " växellådsexperter" kom jag fram till ingen verkstad ink vw begriper ett skit och den avfärdas som skit för dom inte begriper eller kan.
Det finns en Lupo3 L klubb på nätet och där finns kunskap .
Inte Specielt svår när man förstår principen och hur vw har tänk sig.
3 L måste ha en grundinställning var 3000 mil så funkar den klockrent .
Där är en hel del stag och leder som slits ,väldigt lite men dock.Detta måste kompenseras och justeras plus kopplingswire.Det kan inte göras manuellt helt omöjligt .Det måste till en dator och program till detta .Det tar ca 5- 10 min.
Jag skulle tro att detta gäller alla robotlåder mer eller mindre .
Fråga er Fiat verkstad .Troligen tittar dom på er som om ni kom från Pluto
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Inte ett dugg orolig, har robotlådan valde det när vi köpte ny bil,och har bara lagt i handbroms och neutral och det har fungerat klockrent även i NordNorge och i Svenska fjällen, ett minus på vår bil är 130hk, lite för klent så jag ska optimera den, så fundera lite på motorstyrkan oxå. Vår bil är på 3850 kg.

Så för oss är det robotlådan.

/Pelle

Undrar om du inte får en varningssignal om du stänger av med neutral ilagd,prova att stänga av motorn med växel i så står bilen bättre och du slipper signalen.

lars
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Automat VS Manuel

Vi har en Comfortmatic som lådan heter. När man stannar så lägger men den i antingen i 1:an eller backen beroende på hur det lutar och givetvis drar man åt handbromsen.
Det är precis som man gör med en manuellt växlad bil. Lägger man den i neutral och stänger motorn piper det som bara den.
Jag tror att många gör en stor affär av denna växellåda. Det är ju en vanlig låda där koppling och växling sköts av små motorer. Vänsterfoten behövs inte.
Det går alldeles utmärkt att krypköra både bakåt och framåt. Inga som helst problem.
Skall man slita ner kopplingen är det bara att skippa bromsen och hålla bilen stilla i backen med gasen, men det är ju helt fel. Läs i instruktionsboken hur allt fungerar. Det är en jättebra växellösning, ångrar inte för en sekund att vi valde denna lösning. Bilen har gått ca 5000 mil utan några som helst problem. (4 ton bil och 3 liter 177 hk motor)
Vid körning i backiga landskap växlar jag helst manuellt så att motorn slipper segdra. Precis som man gör med vilken annan motor som helst. Du trampar ju inte gasen i botten i 6:an växel i 30. Då kan det gå riktigt illa misstänker jag. Tänk manuell låda när du kör och kör därefter och låt vänsterbenet vila. Kan inte bli bättre.

//Evanders
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Automat VS Manuel

Väldigt bra analys i ovanstående inlägg! Exakt så är det och roboten är det bästa på vår plåtis på 3500 kg och 150 hk i en bil som f.ö. har allt!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Automat VS Manuel

Skulle ni säga att man behöver 180hk till robotlådorna på en 4200kg bil eller räcker 150hk?
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Skulle ni säga att man behöver 180hk till robotlådorna på en 4200kg bil eller räcker 150hk?

Min bil väger 4500kg och 177hk är perfekt till lådan, underbart drag och kraft.
Vid senaste Spanienresan ca 600 mil tur o retur var förbrukningen 0,96 mätt på antalet mil och liter diesel.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Automat VS Manuel

150 räcker, men du kan aldrig få för mkt och effekten eller igentligen vridmomentet vilket är det du behöver. Det är ingen skillnad mellan Manuell eller robot i detta fall.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Automat VS Manuel

Behöver och behöver. Det är tyngden på bilen som avgör hur många hästkrafter man tror sig behöva. Det är roligare med stor motor. Jag upplever att 3 liters motorn går tystare än den 130 hästars vi hade tidigare. Kraften finns när den behövs men jag kan inte uttala mig om den 150 hästars motorn som ju lovordas på många ställen.
Jag misstänker att det räcker med 150 hästkrafter. Det är ju en pengafråga också liksom en lastfråga. Den stora motorn väger väl ca 30 kg mer än 130 hästarn.
Tror inte det finns ett enkelt svar på den här frågan.
Vad växellådan beträffar så spelar det ingen som helst roll eftersom det som sagt är en manuell växellåda i botten och troligen densamma i alla versioner av motorn. Rätta mig om jag har fel.

//Evanders
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Automat VS Manuel

Undrar om du inte får en varningssignal om du stänger av med neutral ilagd,prova att stänga av motorn med växel i så står bilen bättre och du slipper signalen.

lars

Det får jag, står på bromsen lägger i handbromsen, Stänger av i auto 1 eller auto r, lägger sedan i neutral, efter instruktionsboken. I annat läge tjuter det.
Startar jag inte i neutral tjuter det oxå.
Då jag tycker motorn är lite för klen lägger jag ur auton vid långa uppförsbackar blir så segt annars för motorn med 130 hk, märktes tydligt i Norge.
Optimerar den till ca 150 hk utan viktökning.

/Pelle
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Automat VS Manuel

Lite fel tråd, men eftersom den är aktiv så frågar jag här.
Är det kamkedja i de nya 180hk eller har samtliga Fiatmotorer rem från 2017?
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Automat VS Manuel

Ah. Hade det in bakhuvudet nånstans.

Är det nån som vet hur det är med bytesintervallerna på de nya?
Tidigare har man ju åkt på att byta pga av ålder snarare än mil då man inte kör så många mil om året.

På min 2013 så gäller 4 år eller 10000 mil (enligt Dahlgrens i Uppsala.) 2,3 150. I mitt fall blir det nästa år i så fall..
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Ah. Hade det in bakhuvudet nånstans.

Är det nån som vet hur det är med bytesintervallerna på de nya?
Tidigare har man ju åkt på att byta pga av ålder snarare än mil då man inte kör så många mil om året.

180 multijet power har väl kedja tror jag.

Leif
 
Toppen