• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Automat VS Manuel

Sv: Automat VS Manuel

Jag äger en Iveco med robotlåda.

Motorbromsen är aktiv ned i mycket låg fart, har inte kollat exakt när kopplingen släpper/öppnar.

Dessutom finns det avgasbroms på Ivecos 177hp motor, aktiveras automatiskt.
Detta ger en mycket bra motorbroms, vilket dieselmotorer annars nästan saknar.
 
Sv: Automat VS Manuel

Jag begriper ennu inte diskusjonen?!Vem utav Er har
dom här problemen med robotlådan?Varför är Ni som
inte har/aldrig haft det här,så starka motståndare av
robotlådan?

Vi som haft den i åratal,åkt högt ock lågt,
ärfart bra,behagligt åkande,effektivt,automatisk
motorbremsande (at den växlar ner menar jag då),
aldrig fel på det vare seg växel-lådan eller roboten,
elekroniken eller nåt. Europa rundt trillar bilen,utan
nogot som hälst problem med den här lådan.

Det enda jag upplevt när bilen var 4 år gammal,var
att dieselfiltret gikk sønder på min 3-liters motor,ock
diesel flödade utöver bildäcket på Puttgarden-färjan.

Jag har gjort som Peter bad meg göra,GOOGLA......
Läst om flera märken som det byggs HB på.

Uj vad mycket fel man hittar på BÅDA manuella og
automatiska(converter)-lådor,samt även kopplingar,
altså Clutch......På alla bil-märken!!

Felet med dom här skriverierna,kan vara att det skrivs
om varubilarna,vilka körs som ut av he......te många
utav dom,ock det blir aldrig relevant jämförelse med
dom som används försiktigt som husbilar.

Inte ens Mercedes släpper undan som man säger ska
vara så bra.På alla märken hittas fel,stora eller små!
 
Sv: Automat VS Manuel

Är det någon som vet hur många husbilar med robotlådor det har sålts? Diskussionen börjar likna 5:e växeldiskussionen, där ett relativt litet antal drabbade dömde ut allt vad Fiat:s växellådor hette. Klart att det svider för de drabbade, men problem uppstår med allt, man måste bara sätta in det i rätt proportioner.
F.ö. min 5:e växel har nu gått 19.000 mil. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Automat VS Manuel

Allt kommer att krångla i sinom tid oavsett tillverkare.
Jag ville bara delge Lasseboy MINA erfarenheter av olika transmissioner, som han undrade om.

Jag misstänker även att vi blandar ihop sakernas ting i tråden.
Personligen glömmer jag då och då bort att 80% av husbilar i sverige/europa är byggda på Fiat, jag reagerar då på uttrycket "automatlåda" som bara kan vara en sak för mej, men inte i Fiatvärlden m.fl.
Det blir lite som i EL-trådar, där elektriker reagerar på fel uttryck i enhetslära, det är lätt att blanda ihop sakernas ting.

Det är ju även så att bara för att man själv inte drabbats, så kan ju andra bli drabbade av div. problem, och visst kan det vara bra att informera alla andra att inget har hänt, men dessa trådar tenderar till att skapa "läger".

Jag tycker även att man ska kika på problem som uppstår inom annat användningsområde (servicefordon), det kan ge tips om svaga punkter, när man ska göra sitt val i husbilsdjungeln.
Jag hoppas ni alla finner vad ni söker och får ett så problemfritt HB-ägande som möjligt.
:cool:
 
Sv: Automat VS Manuel

Allt kommer att krångla i sinom tid oavsett tillverkare.
Jag ville bara delge Lasseboy MINA erfarenheter av olika transmissioner, som han undrade om.

Jag misstänker även att vi blandar ihop sakernas ting i tråden.
Personligen glömmer jag då och då bort att 80% av husbilar i sverige/europa är byggda på Fiat, jag reagerar då på uttrycket "automatlåda" som bara kan vara en sak för mej, men inte i Fiatvärlden m.fl.
Det blir lite som i EL-trådar, där elektriker reagerar på fel uttryck i enhetslära, det är lätt att blanda ihop sakernas ting.

Det är ju även så att bara för att man själv inte drabbats, så kan ju andra bli drabbade av div. problem, och visst kan det vara bra att informera alla andra att inget har hänt, men dessa trådar tenderar till att skapa "läger".


Jag tycker även att man ska kika på problem som uppstår inom annat användningsområde (servicefordon), det kan ge tips om svaga punkter, när man ska göra sitt val i husbilsdjungeln.
Jag hoppas ni alla finner vad ni söker och får ett så problemfritt HB-ägande som möjligt.
:cool:


Har du själv en Fiat comfortmatic och således erfarenheter av lådan??

Leif
 
Sv: Automat VS Manuel

Har du själv en Fiat comfortmatic och således erfarenheter av lådan??

Leif


Nej,
Är detta ett krav för att få delge Lasseboy mina egna erfarenheter av olika transmissioner, som han frågade om?

Ifall det är så vill jag att en admin tar bort alla mina inlägg i denna tråd,
Så det inte stör framtida husbilsköpare.
 
Sv: Automat VS Manuel

Tror knappast att det skiljer sig med detta att kopplingen börjar slira eller rasa på Fiat med manuell växellåda eller robotlåda. Har själv en manuellt växlad Fiat treaxlad 5 ton som det inte finns någon möjlighet att INTE slira på kopplingen när man backar p.g.a att den är på tok för högt växlad. Häggen i Umeå
 
Sv: Automat VS Manuel

Jag begriper ennu inte diskusjonen?!Vem utav Er har
dom här problemen med robotlådan?Varför är Ni som
inte har/aldrig haft det här,så starka motståndare av
robotlådan?

Har man provkört 3 lätta lastbilar före köp och samtliga robotlådor var trasiga, då är det iallafall svårt för mig att köpa en bil med robotlåda.

Samtliga var Renault.
Vi kanske bara hade maximal otur!
 
Sv: Automat VS Manuel

Det där med att krypköra o backa sakta, vilket det finns oändligt behov av vid husbilande, hur funkar det med robotlådan? I och med avsaknaden av koppling så finns ingen finjustering utan det är allt eller inget eller hur löser man det?


Ingen av er som har dessa robot-lådor som kan svara på min fråga? Hittar bara en kommentar som säger att backning inte fungerar något vidare utan risk för bränd koppling. Det är ju väldigt vanligt att hamna i köer i Europa(samt passage av vår kära huvudstad), det vore guld värt att veta innan man eventuellt handlar.
 
Sv: Automat VS Manuel

Ingen av er som har dessa robot-lådor som kan svara på min fråga? Hittar bara en kommentar som säger att backning inte fungerar något vidare utan risk för bränd koppling. Det är ju väldigt vanligt att hamna i köer i Europa(samt passage av vår kära huvudstad), det vore guld värt att veta innan man eventuellt handlar.

Hej! Jag har haft både manuel och robotlådan i minst 3år och kan bara säga att robotlådan gör jobbet åt mig, har suttit i bilköer både på autobahn och i storstan oräkneligt antal ggr och varit taksam över att slippa ha ont i kopplingsfoten!
Vad anbelangar finlir är det heller inga problem, man använder bromsen istället! I ytterst få tillfällen när man ska upp på nivåklossar t.ex. Har jag fått ta hjälp av handbromsen, men det fick man ju göra med manuel låda likväl!

Man lär sig dra nytta av dom fördelar automaten har! Lite ovant i början men efter ett par turer uppskattar man roboten:wub:

/Malbeck
 
Sv: Automat VS Manuel

Ingen av er som har dessa robot-lådor som kan svara på min fråga? Hittar bara en kommentar som säger att backning inte fungerar något vidare utan risk för bränd koppling. Det är ju väldigt vanligt att hamna i köer i Europa(samt passage av vår kära huvudstad), det vore guld värt att veta innan man eventuellt handlar.

Har inte märkt något bekymmer med att backa likadant som med vår VW med liknande växellåda. Har ju inte speciellt tung bil kört nu ca 130000 km utan problem.

Leif
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Automat VS Manuel

Det finns ju ett gäng trådar om detta, så jag testar att posta i denna.

Är i färd med att beställa en ny Rapido 8096 DF.
Uppgraderad till 150hk och heavychassi.

Är i valet och kvalet om jag ska ha manuell låda (som vanligt) eller satsa på automat, vilket verkar vara det smartare draget i fråga om bekvämlighet och andrahandsvärde.

Hur är dom här moderna robotlådorna i fråga om komfort, är det lika ryckigt och eländigt som på tex gamla Merca från sent 90-tal eller är dom mer som traditionella automater nu för tiden? Är det värt den extra kostnaden och är det dumt att INTE köpa automat i en helt ny bil?
 
Senast ändrad:
Sv: Automat VS Manuel

De första 500 milen (köpte bilen ny) med automatlådan var lite sega i växlingarna, speciellt mellan tvåans och treans växel, men sedan försvann denna seghet. I och för sig var även motorn (177hk) seg de första 500 milen. Nu har bilen passerat 4000 mil, inga som helst problem, aldrig luktat brända lameller, inga problem med krypkörning (åtskilliga stau på autobahn) köer i städer. Lådan växlar klockrent både ner och uppväxling.
Det har diskuteras i olika trådar om detta är en automatlåda, för mig är det en automatlåda, bilen har ingen kopplingspedal.
 
Sv: Automat VS Manuel

Jag gillar verkligen denna dubbelkopplingslåda (robotlåda). Sköter sig helt perfekt. Har haft en manuell 6-vxl tidigare och vill inte gå tillbaka :)

Det går ju också att växla manuellt om man vill det.
 
Sv: Automat VS Manuel

Det finns ju ett gäng trådar om detta, så jag testar att posta i denna.

Är i färd med att beställa en ny Rapido 8096 DF.
Uppgraderad till 180hk och heavychassi.

Är i valet och kvalet om jag ska ha manuell låda (som vanligt) eller satsa på automat, vilket verkar vara det smartare draget i fråga om bekvämlighet och andrahandsvärde.

Hur är dom här moderna robotlådorna i fråga om komfort, är det lika ryckigt och eländigt som på tex gamla Merca från sent 90-tal eller är dom mer som traditionella automater nu för tiden? Är det värt den extra kostnaden och är det dumt att INTE köpa automat i en helt ny bil?

Om du inte prövat växellådan får du gärna pröva min. I och för sig bara 150 hkr motorn men lådan är den samma. Har bilen i Gåsvik. Mats 0707355860
 
Sv: Automat VS Manuel

Om du inte prövat växellådan får du gärna pröva min. I och för sig bara 150 hkr motorn men lådan är den samma. Har bilen i Gåsvik. Mats 0707355860

Tackar för erbjudandet!
Ska eventuellt åka och provköra en hos handlaren, men annars återkommer jag gärna!
 
Sv: Automat VS Manuel

Automat VS Manuell? En fråga om robotlådor, eller rent allmänt? Vi har ingen robotlåda men har haft några "riktiga" automatlådor och flera manuella. Automat är överlägsen i köer, stadskörning, trånga lägen och vi börjar lära oss att använda den riktigt bra även i branta backar, både upp och framför allt ner (12% eller mer).
Så svar på din eventuella fråga blir: automat!

PS. vissa automatlådor drar mindre bränsle än manuella, vår automat gör det i alla fall. DS.
 
Tillbaka
Toppen