• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slirande koppling Fiat 2012??

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Hej
Vår Fiat 130 multijet 2012 har gått ca 3200mil.
Om jag kör på 6:ans växel, runt 100km/h och det kommer en backe så slirar kopplingen om jag ger full eller nästan full gas.
Kan det verkligen vara kopplingen som är slut?? 3200mil är ju inget...har kört ca 300 mil sedan jag köpte den.
Det händer aldrig på lägre växlar.
 
F

F.d. 29830

Guest
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Har ungefär samma symptom på min 2008, iofs med 3.0-motorn. Fick förklaringen att det är för bra vridmoment i motorn och att man borde växla ner i uppförsbackarna.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Hej
Vår Fiat 130 multijet 2012 har gått ca 3200mil.
Om jag kör på 6:ans växel, runt 100km/h och det kommer en backe så slirar kopplingen om jag ger full eller nästan full gas.
Kan det verkligen vara kopplingen som är slut?? 3200mil är ju inget...har kört ca 300 mil sedan jag köpte den.
Det händer aldrig på lägre växlar.

Det kan ju inte vara rätt att ge fullgas på 6 växel i en uppförsbacke forsätter du med detta skulle det inte förvåna mig om något i drivlinan pajar.
Det enda rätta är växla bilen den skall dra lätt på växlarna då sparar du både bilen och diesel.:swoon:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Kopplingen ska inte slira på det viset, gör den det så är det nåt som är galet.
Visst kan man diskutera körsätt uppför backar men kopplingen ska klara av att hålla greppet i 100 kmh uppför en backe med full gas om man vill.

mvh jocke
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Kopplingen ska inte slira på det viset, gör den det så är det nåt som är galet.
Visst kan man diskutera körsätt uppför backar men kopplingen ska klara av att hålla greppet i 100 kmh uppför en backe med full gas om man vill.

mvh jocke

Ja, 100km/h och ett varvtal på lite mer än 2000 varv måste ju vara rätt. Växlar man ner till 5:an så varvar den väl nästan 3000?
Har haft en 07:à och en 10:à med samma motor utan märkt detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Høres mest ut som svake fjører i pressplaten i kopplingen slik at de rundt 400 Nm klarer å vri løs kopplingen. To mulige årsaker: feil i konstruksjonen eller resultat av sluring og overoppheting av koplingen. Gjelder det alle Ducato med denne motor så bør det peke i retning konstruksjonsfeil, gjelder det et mindretall av bilene så må en tenke gjennom om en har hatt noen slure-seanser eksempelvis ved backning eller manøver inn på trangt område.
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Nej, kopplingen skall inte slira och inte medvetet heller. Förutom de orsaker
som Knut pekar på så finns det fall där olja/fett har hamnat på lamellerna
och därmed minskat friktionen.
Jag har själv den stora motorn och skulle uppsöka närmaste verkstad om
jag hade något av de symptomen som ni beskriver.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Har kopplingen börjat slira på detta sätt så är det kört!
En koppling frestas genom att köra på hög växel och låg hastighet samt att "ge på". Är det då ett monstervrid som i moderna dieslar så har varken koppling eller växellåda ett lätt jobb!

Mitt råd är att byta koppling snarast innan ni blir ståendes!
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

kolla så du har ett litet spel i början på pedalen ,det kan hända att du får justera koplingen
anat fall får du byta ,det skall ej slira när du gasar på fullt på drag ,sedan är det ej att rekommendera att ligga på för hög växel på 6an ,varken för motor eller låda ,jag växlar alltid ner till 5an vid uppförslut
Med vänlig hälsning Håkan
 
Senast ändrad:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Har kopplingen börjat slira på detta sätt så är det kört!
En koppling frestas genom att köra på hög växel och låg hastighet samt att "ge på". Är det då ett monstervrid som i moderna dieslar så har varken koppling eller växellåda ett lätt jobb!

Mitt råd är att byta koppling snarast innan ni blir ståendes!


Ursäkta röran , men är inte koppling anpassad efter motor och växellåda och att det inte är perfekta robotar som kör bilen olastad,med solen i ryggen och i medvind. Hur tänkte de då ? Kan inte vara möjligt att inte få belasta kopplingen när det ibland behövs ..
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Ursäkta röran , men är inte koppling anpassad efter motor och växellåda och att det inte är perfekta robotar som kör bilen olastad,med solen i ryggen och i medvind. Hur tänkte de då ? Kan inte vara möjligt att inte få belasta kopplingen när det ibland behövs ..

Självklart, men iom att dagens motorer är så vridstarka så är det fullt möjligt att knäcka en koppling på nolltid med "lite" fel behandling.

Så har en koppling av någon orsak börjat slira så är det nog "kört", och då är det bättre enl. min mening att byta medan man har en ev. Garanti eller maskinskadeförsäkring.
Alternativet kan ju vara att man blir stående nånstans i en helt galen tidpunkt.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Nog är det nått fel på min koppling. Backarna jag pratar om är ju inte hallandsåsen precis...körde norr på E6 förbi Halmstad, utanför nya AJ Produkter, liten backe, där låg jag i 100km/h och skulle göra en omkörning, gasade då i princip fullt, då släppte kopplingen. Möjligt är att förra ägaren i Tyskland kört mer med farthållare i backarna...troligt är det väl så..
Återkommer hur det går i ärendet.
 
F

F.d. 29830

Guest
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Rapportera gärna mer. Ställer själv av nu och tar beslut om byte vid vårservicen. Har någon bytt koppling i Tyskland? Här kostar det nästan 14000 kr.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Måste vara fel på den där ja !! På Våran Ford -08 med 380 Nm som nu
gått snart 6000 mil,har jag aldrig märkt nåt sånt ! Inget annat fel
häller på den här bilen när sanning ska säjas!:)


Ottar
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Hur gör du när du släpper upp kopplingen, ligg förhoppningsvis inte och slira för länge då blir den bränd och beter sig som slut efter många starter och få mil.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Hur gör du när du släpper upp kopplingen, ligg förhoppningsvis inte och slira för länge då blir den bränd och beter sig som slut efter många starter och få mil.

Jag är försiktig med kopplingen, beror säkert på tidigare ägare eller fabrikationsfel.
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Jag fick byta koppling vid ca:5500 mil på min 07 a .
Det var de små fjädrarna på tryckpattan som var orsaken.
Det gick på maskinskade försäkringen , men tog tre dagar att byta .
Tydligen ett vanligt fel på Fiat sa verkstaden.




/ Sten-Åke
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Om du eller tidigare ägare, legat och slirat på kopplingen t.e.x genom att vila foten på koplingen vid körning, då slirar kopplingen lite då och då. Man bränner lamellerna som blir hårda och blanka. Detta kan gå ganska fort. Ett tips är att kopplingen ska antingen vara uppe eller nere , aldrig mitt emellan. Jag har hört vissa mäniskor som har gasen i bott och reglerar hastigheten med kopplingen, detta är döden för kopplingen.
Ha en bra dag. Uno
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
922
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Slirande koppling Fiat 2012??

Kopplingen skall givetvis vara anpassad för motor och växellåda.
Ett gammalt tips när man provkör en ny bil är att köra i 50 - 70 km/h på högsta växel.
Trampa gasen i botten och därefter kicka till kopplingen.
Om den då inte återtar greppet är kopplingen defekt
/ Thomas
 
Toppen