F
F.d. 9344
Guest
Sv: Mer kraft i motorn



Tipset kanske var välkommet
Tipset kanske var välkommet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DT Piston har helt obehandlad yta, d.v.s ej slipad eller härdad.
Original Bosch är härdad så även boosterkolven, efter 12 500 mil är slitaget knappt märkbart. Jag har mätt upp det till 0,006 mm medan DT Piston efter 150 mil har ett slitagedjup av 0,23 mm.
Mvh.
Leif C
Men kära nån 0,23 mm på 150 mil![]()
Om något förslits så måste troligen material försvinna från ämnet eller?
Vart tar det vägen det måste vara rena katastrofen i en dieselpump om det åker omkring metallpartiklar där.
Är det så Leif C.?
funderar på att marknadsanpassa priset till, låt säga 1995:-, det kostar dom billigaste boxarna till CR motorer.................... 
Booster kolven gör också ibland att man får rök i avgasröret pga att man ger mer bränsle och att turbon inte kan ge mer luft. Denna risk är mindre om man skruvar på mängdskruven då turbon ofta har marginal till mer luft till fulleffekt. Fixa ett effektivare laddluftkyl också originakylet räcket inte långt. Montera också ett turbo med VNT då får ni moment som heter duga men växellådan ger nog upp ännu fortare då. Slår mig just nu när jag skriver detta att flera har haft havererad växellåda har dessa bilar haft ökat moment tro? Mer moment åt folket 