• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisarnas för- och nackdelar

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Just där har aake en anledning att köpa litenbil. Men då ska de inte va en liten framhjulsdriven sak för de kommer ingenstans. Och det är nog inte så många som åker på sådana vägar. Oftast handlar det om småbyvägar och småvägar till skidorter osv som man kör på, och dessa klarar jag galant med min. skogsvägar har jag inget intresse av för jag fiskar eller jagar inte. Men där kan jag tänka mig liten och fyrhjulsdriven är bra. Men jag tror det är väldigt få som behöver en sådan bil. Men vi har alla olika intressen ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Drømmebilen er under 2m bred på veien og 3 på plass. Lengden kan godt være under 6m på veien og 10 på plass - desverre finnes det ingen slike :mad:.
Har sett på biler på 2,2m bredde med slideouts på begge sider og en lengde på ca 7m som et godt alternativ som ren sommerbil (vil ikke ha snø og is i slideout mekanikken).

Hmmm - :msn_idea: kunne bygge en løsning med en løftelem bak og tak og vegger som en foldet ut - kunne bli over 2m lengre! Ville kreve noe ekstra lasteevne i bakenden, men med et lastebilchassi :rolleyes::rolleyes:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

En "teleskåp"-bil alltså. Mycket bra konstruktion, Knut.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Det förvånar mig att ingen tagit upp problemet med fuktskador. En vanlig husbil drabbas förr eller senare av fuktskador, hur förhåller det sig med fuktskador på en plåtis? Eller är det kanske rosten som så småningom blir problemet?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Ja tyvärr så ligger isoleringen ofta limmad direkt mot plåten. dettta medför att de rostar fortare än en oisolerad bil. Sen är de oftast tunnare isolerade än vanliga husbilar. exempelvis min har 8,5 cm isolering i taket. och 6,5 cm i väggar. plåtisar har ofta bara 2-3 cm. Vanliga husbilar har ofta dubbelgolv idag men inte plåtisar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Det hänger lite på hur isoleringen görs. Isoleringen måste ha helt slutna celler, vara gastät, så att man undviker kondensering mot plåten. I vilken mån denna regel följs av de olika fabrikanterna vet jag ej.
aake
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Här har ni en bild från en Adria Twin byggd på Ducato - årsm 2010,
det är en taklucka med ramen borttagen, ni ser innertaket, isoleringen som ligger likt ett gammeldags liggunderlag, och plåtyttertaket med lite röd primer målat runt håltagningen. Jag förmodar att det är lika på min egen Boxstar.
 

Bilagor

  • IMG_3467.JPG
    IMG_3467.JPG
    92,6 KB · Visningar: 23
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Tyvärr rätt vanlig konstruktion. på plåtisar och billigare andra husbilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Det finns väl knappast några vanliga husbilar som är byggda med en sådan konstruktion, där används ju regelverk och sandwich?! :confused:
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Mja,,,, jag vet inte om man prata om "billiga" husbilar i något avseende, dessutom vet jag inte hur man skulle isolera på annat sätt i en plåtbil.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Här har ni en bild från en Adria Twin byggd på Ducato - årsm 2010, det är en taklucka med ramen borttagen, ni ser innertaket, isoleringen som ligger likt ett gammeldags liggunderlag, och plåtyttertaket med lite röd primer målat runt håltagningen.

Tur att det finns en luftspalt men jag undrar om den ventileras?

Jag ser också att innertaket kunde höjas med någon centimeter så att även jag kunde gå rak.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Liggunderlag är nog i sig inte fel, det har täta luftceller, men det skall limmas mot en rostskyddad plåtyta och naturligtvis krävs lite tjockare isolering. PU-skum där det går använda, inte i slutna hålrum där det ger deformation när det expanderar.

Min första hembyggda plåtis (MB 206D), vilken var 5 år gammal när jag inredde 1979, blev inte professionellt isolerad. Jag limmade frigolitskivor på plåten och skummade PU i dörrar och en del annat.
Jag sålde denna bil efter fem år men köpte av sentimentala skäl tillbaka den efter ytterligare 5 år och då var karossen sönderrostad i nederkanterna, men golvet (av impregnerad träfiberplatta) och ramen av runda grova rör var intakta. Gick att renovera och var därefter i bruk ytterligare dryga 10 år, varav sex år i min ägo. Helårsbruk, närmare 40.000 mil och ett par motorrenoveringar under de år jag använde bilen. De sista 10 åren vet jag att bilen njutit pensionärstillvaro som jaktstuga och som sådan fungerat. Inte så mycket som kan krångla med enkel dränkbar vattenpump, gasolpunktvärmare med piezotändning utan elanslutning.

Sannolikt skulle det ha gått få ut ytterligare ett antal år av aktivt bruk ur denna bil om bygget hade skett med mina nuvarande kunskaper om hur det bör göras, men det blev inte så tokigt ändå. I vilket fall blev det mycket billiga mil.

aake
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Rimligen borde väl en "hel" plåtkaross vara mindre fuktkänslig än en mer eller mindre "hopsnickrad" påbyggnad. Har sjäv erfarenhet från ett flertal husvagnar/husbilar att fuktskador uppstår oerhört lätt i alla dessa skarvar mm som ju är frakventa i dessa fordon. Borde väl dessutom som andra påpekat vara mindre risk med den typ av isolering med slutna celler som jag tror de flesta plåtisar av idag har. Har inte sett några tendenser till fukt på vår bil än men osvuret är kanske bäst. Dessutom har den fått en rejäl underredsbehandling då vi hoppas kunna använda vår Maja i många år till!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Tyvärr tycker jag att bilden förskräcker, det borde kunna bildas mycket kondens på insidan av plåten när utsidan blir kall och det finns fuktig luft innanför? :confused:
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Jag hyr lokal av ett företag som servar och lagar husbilar och husvagnar vi har en hall som ständigt har fem husbilar stående för åtgärd, ofta är det fuktskador, det är trist att se nästan nya bilar som är slarvigt byggda, jag lovar er alla märken är representerade där, jag vet inte om ev kondens är jämförbar med en fuktskada - någon får forska lite i detta ämne .... och komma med lite relevant info från en tillverkare helt enkelt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Tyvärr tycker jag att bilden förskräcker, det borde kunna bildas mycket kondens på insidan av plåten när utsidan blir kall och det finns fuktig luft innanför? :confused:

Just så, det var detta som hände med min första plåtis. Vattenångan kondenserade och vattnet samlades längst nere vid karossens sidor med rostskador till följd efter något decenium. Men detta hade sannolikt gått undvika eller uppskjuta med användning av isoleringsmaterial med slutna celler på det sätt jag angav i mitt inlägg ovan.

aake
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Vet ni plåtsnokar jag tror inte det bildas värt mycket kondens, plåten i sig blir ju aldrig varm på insidan den är kall rakt igenom, både ut och insida och det är ju inget spärrskikt direkt in mot bodelen .... nej jag tror det funkar ... ingen kondens bildas tack vare att isolering är så "dålig"... tror på detta till motsatsen bevisats.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Klart det blir kondens, du har fuktig luft på insidan, och plåten kyls av från utsidan, det är de perfekta förhållandena för kondens. Isolering med slutna celler borde vara limmad utan bubblor direkt på väl rostskyddad plåt! Sedan kan man ju diskutera om det borde finnas en fuktspärr direkt innanför innerklädseln också, men då måste mellanrummet vara väl ventilerat. Jag tycker detta ser ut som ett skrämmande exempel på slarv vid tillverkningen? Snålt med isolering också! :confused:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Detta är kanske mest en fråga av vikt för oss som bor där vägarna inte saltas på vintern. Här uppe utan salt håller karossen i flera decennier och då känns det inte bra med rostangrepp från insidan.

aake
 
Toppen