• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dra åt, hur hårt?

  • Startad av Startad av F.d. 58689
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58689

Guest
På husvagnen vi hade innan fanns en stor "grej" med "vingar" på som man med handkraft drog åt kopplingen mellan gasolflaskan och slangen.
På husbilen måste jag använda ett verktyg, nyckel att dra med.
Jag vet inte hur hårt jag ska dra skruven? Vill inte dra för klent så det läcker...
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Det har jag också undrat över. Antagligen drar vi för hårt utan att inse det.
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

För min del är det tvärt om. På husvagnen hade jag en regulator utan packning (måste dras med verktyg) så då fick jag dra ganska hårt för att metallytorna skulle täta. (kollade med läcksparay). På husbilen har jag regulator ( ser ut som en vingmutter) med gummipackning och den drar jag med handkraft.
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Jag har även en gummipackning. Med regulatorn sitter på väggen med slang till flaskan.
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Det lättaste är att kolla med läckspay eller såpvatten så att man får koll på hur hårt man skall dra för att det skall bli tätt.
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Jag har för mig att någon sa när jag hade husvagn att man skulle dra försiktigt med handkraft. Men nu på husbilen använde man en nyckel, stor risk att dra för hårt så packningen går sönder... Tror jag.
Får väl skaffa lite läckspray..
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

I vår bil fanns det en plastnyckel, den rappar när man dragit tillräckligt. Har kollat med läckspray . Drar man för hårt drar man sönder gummitätningen. Byter gummit i tätningen till varje säsång.
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

I vår bil fanns det en plastnyckel, den rappar när man dragit tillräckligt. Har kollat med läckspray . Drar man för hårt drar man sönder gummitätningen. Byter gummit i tätningen till varje säsång.

Jag fick också med en plastnyckel men trodde att det var en leksak som någon unge hade förlagt.

Det är tydligen den som man skall använda för att spara packningen?
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Efter så där 50 år som " meckare" så är det min fasta övertygelse att de flesta vill dra åt för hårt. Ett bra exempel är hjulbultar, inte ens däckverkstäderna drar med alltid korrekt moment. Det finns ett svårt ord i svenskan nämligen LAGOMT. När man jobbat mycket och länge med skruvförband får man viss känsla för hur mycket man ska dra vid olika förband ( om det inte finns angivet ett bestämt moment). Vad gäller gasolanslutningar har jag som tumregel att dra till bara så mycket att jag känner att anslutningen " bottnar" sedan dra ca halvt varv till. Packningar till gasolanslutningen har jag alltid i bilen och byter varje gång, kanske onödigt men det sitter kvar sedan tiden som maskinist på stora båtar, att använda en gammal packning var inte tillåtet enligt försäkringsbolagen. Att använda läckspray är ett måste vid alla ingrepp i gasolsystemet.
Ove.G
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

När jag drar åt så vickar jag regulatorn lite upp och ner för att den skall "centrera" i pckningen och sen drar jag så hårt jag kan för handkraft .
Man vill ju inte att det skall lossa under guppiga vägar och under dom 7 åren med husbil samt dom X-antal åren med dom 4 olika husvagnarna så har det aldrig lossnat eller läckt från någon flaska .

Gasollarm på golvet i gasolboxen ?? Kan det vara något ?
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Bra tanke Bengt-Åke. Kan nog tyckas lika viktigt som inne eftersom det är där som man rör anläggningen oftast.

Får nog fundera på det o kanske sätta ett larm där.
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

....
Packningar till gasolanslutningen har jag alltid i bilen och byter varje gång, .
...
Ove.G
Vi har en tysk regulator och en svensk P11. Har förgäves försökt hitta packningar till adptern utan framgång.
Nån som vet var man kan få tag på sådana (4-kants profil)?
:confused::confused::confused:
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

En ny adapter kostar väl 150:- så det är ju inte "värt" att jaga en ny packning om det nu inte finns anpassade just för adaptern , en "eftermarknads standardpackning" skulle jag inte montera .
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Nja - jag tänkte mera så att om man ska byta packning varje gång man fyller så blir 150 spänn lite häftigt. Betalar 150 för fyllning (Åhus) - skulle innebära 100% kostnadsökning.

Har en extra adapter som saknar packning. Därav mitt sökande.
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Okay jag trodde du skulle byta för den var trasig , jag hade ju min i 5 år på förra husbilen och bytte inte den .

Byta adapter vid varje flaskbyte var inte min tanke .
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Hej! Har blivit tillsagd att enbart dra med handkraft av en gasreparatör.
Frank
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Problemet är att det är bara en mutter att skruva på,svårt utan verktyg..
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Jag har också bara en mutter man inte får speciellt mycket grepp om. Jag är så oproffsig så jag drar med båda händerna, en runt muttern och en lätt runt regulatorn sista biten för att få lite mer vridkraft.
Säkert helt fel att låta regulatorn följa med 5-7 minuter men det kan jag leva med och det verkar bli tätt och bra. Skall tillägga att jag alltid har gasolen avstängd och öppnar och stänger kranen på flaskan före och strax efter användandet.
 
Sv: Dra åt, hur hårt?

Jag är inte haj på att lägga in foto. Men på den " momentnycklen" som var med i vår bil srår det Opio på. Fråga hos någon gasolhandlare. Nycklen är helt perfekt att dra med. Olle.
 
Tillbaka
Toppen